Lilla trynet skrev 2007-12-03 08:29:49 följande:
Min son (4 månader) har vaknat och ätit varannan timme ett par veckor. På BVC sa de att han egentligen inte behöver äta på natten nu. Det gjorde att jag vågade låta bli att ge honom när han vaknade. Tröstade honom med napp och snuttefilt istället och gav honom bara två mål på natten. På sex dagar har vi gått från 4 nattmål och gnällig morgon efter sista nattmålet till ett nattmål utan uppvak emellan. En pigg pojke och en pigg mamma vaknar klockan sex och jag hinner äta frukost innan han behöver sin frukost. Jag är helt euforisk! Jag tänkte tidigare att han måste få mat när han vaknar, men så var det inte alls. Att det gått så här bra tror jag dels deror på att han själv var på väg ur sin tillväxtfas och att jag hjälpte honom att hitta nya vanor. Trodde aldrig att det skulle vara så lätt. Hoppas att det kan ge lite hopp åt någon, även om jag förstår att alla inte har det så lätt! Man ska ju inte ropa hej ännu, men det är så härligt att det funkat en natt!!!
Åhh precis så skulle jag också vilja att det blev! Har en pojke på 5 månader som äter varannan timme nätterna igenom. Han sover i egen säng som står bredvid vår. Tyvärr verkar det inte funka alls med att ge honom napp som tröst, han spottar ut den ilsket och skriker tills han får som han vill. Hur länge borde man låta honom skrika tills man ger upp och ammar? Hur lång tid behövde du hålla ut innan skrikandet/gnällandet avtog? Jag är rädd för att jag inte har tillräckligt med tålamod när jag är så trött på natten att jag inte klarar att "hålla ut".
Har funderat på att låta honom sova med sambon ett par nätter och se om det kan hjälpa. (Om jag får sambon med mig på det..)