• ladysoul77

Fler med 4 månaders i tillväxtfas? JOBBIGT!

Min dotter är 4 månader och har under den senaste veckan totalt ändrat sig.. Från att ha kunnat somna ensam i sin egen säng jollrandes till att gråtandes/gnällandes somna i vår säng med mig liggandes bredvid.. Hon vill äta med 2,5 timmes mellanrum på natten och har svårt att vara själv på dagen. Någon som känner igen sig? Vad gör man? Står ut? Är så oförberedd, hon har skrikit sammanlagt typ en kvart om dagen innan men nu är hon sååå gnällig. När går det över? Tror ni hon kommer att "vänja" sig vid att sova med oss nu och vägra sova i sin egen säng framöver? Vill helst inte samsova, känns osäkert..

• Svar på tråden Fler med 4 månaders i tillväxtfas? JOBBIGT!
  • Pasadena

ladysoul WEEEE, skönt att vara utvilad?

Vi har också haft en SUPERbra natt med endast 1 uppvak. Kan säga att det har ALDRIG hänt förut! NEVER!
    Jag är så glad så jag börjar nästan få hoppet tillbaka

Kan säga att jag proppade i henne massor av ersättning igår kväll plus ammade henne som vanligt (hon ville det!) och hon sov verkligen som en sten! Hon har faktiskt inte sovit såhär bra sen hon var nyfödd då hon kunde däcka i mitt knä och helt omedveten om omvärlden. Så var hon i natt, trots att jag harklade mig och snöt mig hela tiden (förkyld) så hörde man hur hon nästan snarkade och andades sådär sömndjupt. Nätterna innan har hon vaknat direkt och snurrat, bökat och gnytt.

Så skönt för de små trollen ! Och för oss också (trots att jag knappt sov för att jag väntade på att hon skulle vakna när som helst)

• Lilla trynet

När vi hade det jobbigt för någon-några veckor sedan och jag fick sova ca 5 timmar/natt var jag så himla trött så jag inte kunde tänka klart, och det var ju ändå bara typ 10 dagar det var så. Blev otroligt stor skillnad när jag såg till att vila middag på helgen istället för att vara "duktig" och få en massa gjort hemma när mannen var med sonen. Gör allt vad ni kan för att få er sömn någon gång. Be mormor eller någon annan att komma om ni har möjlighet (då kan mannen göra ordning kaoset hemma samtidigt). Med lite mer sömn i kroppen ändrade jag inställning från att sonen var jobbig och den jag blev irriterad på till att tänka att det är situationen som är lite tuff just nu, men att det kommer bli bättre. Jag gick in i natten med helt annan inställning och orkade tänka att vi kommer fixa att somna om utan mat. Innan tänkte jag tusen svordomar och skit också när han vaknade -då funkar inte nattningen bra.
    Förstår inte hur man klarar sömnbristen i längden som vissa mammor månad ut och in. Massa styrkekramar till alla nattugglemammor!

• Lilla trynet

GRATTIS Pasadena!!! (du skrev samtidigt). Känner igen det där med att man ligger och väntar. Nu kan du vara pigg på rena euforin idag! Snart kommer ni sova båda två!

• Pasadena
    Lilla trynet skrev 2007-12-04 09:10:39 följande:
    När vi hade det jobbigt för någon-några veckor sedan och jag fick sova ca 5 timmar/natt var jag så himla trött så jag inte kunde tänka klart, och det var ju ändå bara typ 10 dagar det var så. Blev otroligt stor skillnad när jag såg till att vila middag på helgen istället för att vara "duktig" och få en massa gjort hemma när mannen var med sonen. Gör allt vad ni kan för att få er sömn någon gång. Be mormor eller någon annan att komma om ni har möjlighet (då kan mannen göra ordning kaoset hemma samtidigt). Med lite mer sömn i kroppen ändrade jag inställning från att sonen var jobbig och den jag blev irriterad på till att tänka att det är situationen som är lite tuff just nu, men att det kommer bli bättre. Jag gick in i natten med helt annan inställning och orkade tänka att vi kommer fixa att somna om utan mat. Innan tänkte jag tusen svordomar och skit också när han vaknade -då funkar inte nattningen bra. Förstår inte hur man klarar sömnbristen i längden som vissa mammor månad ut och in. Massa styrkekramar till alla nattugglemammor!
    Alltså jag kan inte sova på dagtid, det är lönlöst. Jag har testat men ligger bara helt vaken och rastlös. Fasiken det är knappt så jag kan sova på natten mellan uppvaken ju..
  • Lilla trynet

Pasadena: Det var inte bra....Finns det någon bra litteratur om sömnstörningar hos mammor? :)Hjälper det inte ens om du vet att tjejen är med någon annan? Jag kan ha svårt att sova när vi är ensamma hemma, ansvaret är ju påkopplat till max liksom. Men om mormor kommer hit och går en långpromenad då kan jag sova tre timmar i sträck! Har inget annat tips tyvärr. Men skit samma, du kommer ju inte behöva sova på dagarna - ni kommer ju sova hela nätterna nu! :)

• Pasadena

Nej det spekar ingen roll, jag kan inte somna på beställning. Är så uppvarvad jämt så det tar iaf nån timme innan jag kan komma ner och somna på kvällarna också.

• ladysoul77

Lilla trynet: Jag erkänner att jag är dålig på att vila på dagarna. har alltid varit det. När hon sover vill jag "passa på" att göra saker, duscha, diska, hänga på Fl.. Men jag har hört flera säga att de helt plötsligt ser "färg-film" av att vila på dagarna.

Pasadena: Grattis till en skön natt! Konstigt att man ändå inte sover helt bra. Jag låg också och väntade på att hon skulle vakna när som helst.. Typ kolla om hon andades för att hon sov så djupt och tyst..

• Goldentear

Ingår powernaps i era barns tillväxtfas??? Lr beror de på ngt annat???

• x karin76

Lilla trynet skrev 2007-12-03 08:29:49 följande:

Min son (4 månader) har vaknat och ätit varannan timme ett par veckor. På BVC sa de att han egentligen inte behöver äta på natten nu. Det gjorde att jag vågade låta bli att ge honom när han vaknade. Tröstade honom med napp och snuttefilt istället och gav honom bara två mål på natten. På sex dagar har vi gått från 4 nattmål och gnällig morgon efter sista nattmålet till ett nattmål utan uppvak emellan. En pigg pojke och en pigg mamma vaknar klockan sex och jag hinner äta frukost innan han behöver sin frukost. Jag är helt euforisk! Jag tänkte tidigare att han måste få mat när han vaknar, men så var det inte alls. Att det gått så här bra tror jag dels deror på att han själv var på väg ur sin tillväxtfas och att jag hjälpte honom att hitta nya vanor. Trodde aldrig att det skulle vara så lätt. Hoppas att det kan ge lite hopp åt någon, även om jag förstår att alla inte har det så lätt! Man ska ju inte ropa hej ännu, men det är så härligt att det funkat en natt!!!
    Åhh precis så skulle jag också vilja att det blev! Har en pojke på 5 månader som äter varannan timme nätterna igenom. Han sover i egen säng som står bredvid vår. Tyvärr verkar det inte funka alls med att ge honom napp som tröst, han spottar ut den ilsket och skriker tills han får som han vill. Hur länge borde man låta honom skrika tills man ger upp och ammar? Hur lång tid behövde du hålla ut innan skrikandet/gnällandet avtog? Jag är rädd för att jag inte har tillräckligt med tålamod när jag är så trött på natten att jag inte klarar att "hålla ut".

Har funderat på att låta honom sova med sambon ett par nätter och se om det kan hjälpa. (Om jag får sambon med mig på det..)
  • Burmakatten

Känner igen mig TS. Min kille på snart 4 1/2 månad vägrar också att somna i sin säng. Han har aldrig kunnat det utan att man gungar honom innan. Så fort man lagt ner honom har han skrikit. Vilket inneburit att vi ofta samsovit trots att jag inte vill det. Man orkar ju inte ta de där fajterna på natten när man är så trött så man storknar. Han vill också äta typ 3-4 ggr på natten nu jämfört med ca 2 ggr förut, ibland bara snutta lite så att han somnar igen. Allmänt orolig på nätterna, kan det vara den här berömda tillväxtfasen som spökar? Behöver gärna tips på hur man kan få bebis att somna i sin egen säng själv...känner mig inte redo för nå´n "metod" än...

Svar på tråden Fler med 4 månaders i tillväxtfas? JOBBIGT!