• ladysoul77

Fler med 4 månaders i tillväxtfas? JOBBIGT!

Min dotter är 4 månader och har under den senaste veckan totalt ändrat sig.. Från att ha kunnat somna ensam i sin egen säng jollrandes till att gråtandes/gnällandes somna i vår säng med mig liggandes bredvid.. Hon vill äta med 2,5 timmes mellanrum på natten och har svårt att vara själv på dagen. Någon som känner igen sig? Vad gör man? Står ut? Är så oförberedd, hon har skrikit sammanlagt typ en kvart om dagen innan men nu är hon sååå gnällig. När går det över? Tror ni hon kommer att "vänja" sig vid att sova med oss nu och vägra sova i sin egen säng framöver? Vill helst inte samsova, känns osäkert..

• Svar på tråden Fler med 4 månaders i tillväxtfas? JOBBIGT!
  • marre81a

hehe.. kollade in sidan. Roligt att en trailer kan intressera en 4 månaders
    De där me intryck, tror att korta stunder inte är farligt.
    De farliga kan nog bli om de sitter hela dagarna o kollar på tv..

hur länge brukar denna utvecklingsfas vara?
    Någon som vet?

Kräftis 25 skrev 2007-12-19 10:58:42 följande:
    marre81a- Då är jag inte ensam om problemet då. Här gnälls det för allt. Just nu är han nöjd för han får sitta med vid datorn. Han älskar att titta på denna sida www.spoketlabanfilm.se/Då blir han helt lyrisk. Kanske inte så bra med alla intryck men det fungerar en stund...
  • Hëllef
    Pasadena skrev 2007-12-18 14:21:11 följande:
    Hur går det för era små?Min dotter blev 5 månader i söndags och är nu en helt ny bebis Inte alls lika gnällig och ointresserad av mat. Nu äter hon ALLT hon får och ammar som en tok Är glad och nöjd för det mesta men sover fortfarande rätt illa. Fast ändå liiite bättre på nätterna än hon gjort den senaste tiden.
    Nähä???? Vad roligt att läsa! Här händer det grejer när man är borta några dagar Upplever mitt lilla monster som mycket lugnare också nu (hon blir fem månader imorgon). Har sovit länge vid lunch två dagar i rad. Är dock tokförkyld och vaknar mer än vanligt på nätterna, men det kan jag ta *lycklig mamma*.
  • Pasadena

petrusse
    vad härligt att det går bra för er med!

Min dotter har istället börjat krångla rejält vid varje läggning. Gallskriker som en tok och tvärvägrar det enda som funkar är vagnen men knappt där vissa gånger..

• Kräftis 25

Marre81a- Ja, tydligen kan de gilla dator och tv när de är så små. Min lilla drar ofta blickarna till tvn så man får flytta på honom så han inte ska se för mycket.

• Tingeling76

Har nu läst igenom alla inlägg i tråden... spännande att se vad som kanske kommer att hända. Förra veckan (måndag-söndag) skrek hon sig till sömns varje natt så då va jag ute på FL och letade råd. Nu går det bättre igen men hon e "bara" 3,5 månad och jag gissar att jag inte slipper nästa fas .

En sak jag upptäckte nu när vi har haft lite knas (läste några inlägg om egna rum) är att för första gången, sen hon var riktigt liten, ville hon somna bredvid mig i vår säng och fick då ligga kvar. Skillnaden var enorm att ha henne i vår säng eller i sin egen säng i sitt rum (rummen ligger precis mitt emot varandra så jag hör henne direkt om hon vill mig något). När hon sov bredvid mig så vaknade hon 1 gång i timmen och ville snutta men när hon sover i sin säng så e det 1-2 gånger/natt (enstaka fall 3 gånger). Har ingen aning om det beror på att det var en knasvecka eller om det var mig och mina dofter som fick henne att vakna så ofta. Den här veckan har jag gått och lagt mig med henne i vår säng och lyft över henne till sin egen när jag går och lägger mig... känns som en kanonrutin just nu men gissar att det kommer att förändras när som helst och då måste vi hitta något nytt .

Ni som har haft svårt att ge era små flaska, har det gått bättre när de har börjat med smakisar osv? Vi har hållit på några kvällar varje vecka (flaska med bröstmjölk och även testat ersättning) för att lära henne ta flaska men hon vägrar, skriker så fort hon ser den. Vi har testat 3 olika flaskor, kopp, pipmugg, att ge när jag e borta, att ge olika tider på dagen, att jag ger men ingenting fungerar... andra tips?

• Xelmas

Hejsan allihop!

Jag lägger till mig och sonen på 4 månader här med.

Han har sovit 12 timmar om natten förrut (vaknat 2-3 gånger), men den senate veckan har han fått väldigt svårt att somna, jag tycker han känns stressad. Han är inte ledsen, men gnällig och spretig. Sover väldigt oroligt och vill helst ligga mellan oss. Sen är han pigg mitt i natten och glad och vill leka....hmmm.... vill inte mamma...Gråter

Nappen som har funkat kanon tidigare leker han bara med och tar ut och får inte in den rätt igen. Han äter varannan timme på natten (inte lika ofta på dagarna).

I natt sov han 9 timmar (åt 2 ggr) så då kan jag inte klaga, men annars.
    MAN BLIR SÅ MATT! Även om han somnar så kan inte jag sova för jag har så stört nattmönster... Hoppas det blir bättre snart... Räcka ut tungan

Mamma till Wilmer född aug - 07
  • Vicryl
    Xelmas skrev 2007-12-21 12:14:03 följande:
    Hejsan allihop!Jag lägger till mig och sonen på 4 månader här med. Han har sovit 12 timmar om natten förrut (vaknat 2-3 gånger), men den senate veckan har han fått väldigt svårt att somna, jag tycker han känns stressad. Han är inte ledsen, men gnällig och spretig. Sover väldigt oroligt och vill helst ligga mellan oss. Sen är han pigg mitt i natten och glad och vill leka....hmmm.... vill inte mamma...Nappen som har funkat kanon tidigare leker han bara med och tar ut och får inte in den rätt igen. Han äter varannan timme på natten (inte lika ofta på dagarna). I natt sov han 9 timmar (åt 2 ggr) så då kan jag inte klaga, men annars.MAN BLIR SÅ MATT! Även om han somnar så kan inte jag sova för jag har så stört nattmönster... Hoppas det blir bättre snart...
    Skulle kunna ha varit jag som skrev ovanstående! Fast min son är bara 3 månader och 3 veckor än, men han är redan där är jag rädd. Inatt var han klarvaken mellan kl 03 och 05.15... Skrikandes Han grinade inte direkt, men han smågnällde och sparkade som en galning i spjälsängen hela tiden. Täcket åkte av stup i minuten och nappen vrider och vänder han på inne i munnen så han till slut har den bak och fram . Han äter tack och lov inte så ofta på nätterna, 1-2 gånger bara, men på dagarna tror jag att han skulle kunna äta hur ofta som helst. Varannan timme är ingen konst.

Jag upplever också att han har blivit mer krävande, han pockar på uppmärksamhet hela tiden. Det är omöjligt att få någonting vettigt gjort här hemma när han är vaken. Under dagarna sover han dessutom bara ett längre pass på en dryg timme, sen är det bara kvartar och halvtimmar här och där...
    In cauda venenum
  • AnnCamilla

Kommer också in här, kanske kan få lite stöd, vår dotter blir 5 månader om en dryg vecka, hon har blivit omöjlig på kvällarna helt plötsligt?? Fundersam Från att ha somnat ca 22 och sovit hela natten fram till ca 8 ett bra tag är hon omöjlig att få att sova Ledsen
    Somnar hon när vi matar henne vaknar hon oftast snart igen och är omöjlig att få att somna om igen, vi får hålla på i timmar!!! ??? Hon är trött/grinig men somnar inteFundersam Förstår inte??

Vad är det med denna åldern?

Tycker hon blivit mer känslig också, kinkig liksom och gråter lätt, blir lätt förbannad/arg och har inget tålamod!
    Nu är hon så trött så hon vet inte vart hon ska ta vägen.....men ändå somnar hon inte och försöker man få henne att sova typ har henne i famnen och vaggar blir hon galen?

• AnnCamilla
    Xelmas skrev 2007-12-21 12:14:03 följande:
    Hejsan allihop!Jag lägger till mig och sonen på 4 månader här med. Han har sovit 12 timmar om natten förrut (vaknat 2-3 gånger), men den senate veckan har han fått väldigt svårt att somna, jag tycker han känns stressad. Han är inte ledsen, men gnällig och spretig. Sover väldigt oroligt och vill helst ligga mellan oss. Sen är han pigg mitt i natten och glad och vill leka....hmmm.... vill inte mamma...Nappen som har funkat kanon tidigare leker han bara med och tar ut och får inte in den rätt igen. Han äter varannan timme på natten (inte lika ofta på dagarna). I natt sov han 9 timmar (åt 2 ggr) så då kan jag inte klaga, men annars.MAN BLIR SÅ MATT! Även om han somnar så kan inte jag sova för jag har så stört nattmönster... Hoppas det blir bättre snart...
    Vår tjej har också sovit bra, hon har hela tiden varit svår att lägga ner när hon somnat i vår famn, vaknade ofta till då vi lade ner henne från att vi kom hem från BB men det hade rättat till sig, hon hade slutat att äta på nätterna och kunde sova från 22-23 till 8 på morgonen!
    Nu verkar hon sova så ytligt, hon vaknar av minsta lilla, lilla, lilla ljud, sover oroligt, vrider och vänder på sig, rycker till och väcker sig själv, är JÄTTE svår att få att somna om, om hon vaknar???
Svar på tråden Fler med 4 månaders i tillväxtfas? JOBBIGT!