• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • FruMadde4barnTätt

tror det är inte alla antibiotika som tar GBS utan bara visa sorters antibiotika.
    åt du antibiotika just för att du hade GBS?

• only Gizmo

tror att jag fick antibiotika för att jag också hade urinvägsinfektion, alltså är inte gbs bakterien borta??

blev sjukskriven så jag ska ta det lugnt, hoppas bara försökringskassan gordkänner men det tycker man ju att dom ska eftersom jag läckte fostervatten förra veckan och efter jag legat å vila i ca en vecka så har det blivit bättre.

• M plus J
    madde o oliver skrev 2007-12-13 14:09:14 följande:
    ja tidiga sammandragningar och gbs hör ihop.så kolla upp det. fråga bm om du får göra en urinodling. GBS går inte bort av antibiotika, men det ska bli bättre, mindre halt av gbs. Du kan behöva äta antibiotika flera gånger under en graviditet, du gbs kan få hög halt igen. Har du mycket sammandragningar så kolla upp det.
    det kan visst gå bort av penicillin. mitt gjorde det.....
  • only Gizmo

GBS bär 30% av alla kvinnor på, det är inget man bara får utan man har det normalt i floran.
    men det är inte bra å ha i urinet eller på livmodertappen när man är gravid. så har jat fått det förklarat för mig rätta mig om jag fårr fel info för jat tycker att läkarna och bm försöker att lägga fram det så lindrigt som möjligt.

• Allies

Hej!

Jag fick veta att jag hade urinvägsinfektion med gbsbakterier i v. 16(tror jag det var). Hade inga symtom ALLS & stckan som bm tog visade ingenting. Jag berättade för bm att jag haft uvi innan grav och då tyckte hon att det var lika bra att skicka in på odling. Efter en vecka ringer en läkare till mig och säger att jag har uvi och måste äta pencillin. Jag har nyss hört talas om gbs så dan efter ringer jag min bm och frågar om de kollat gbs och då säger hon: "Du har gbs bakterier". Efter att ha läst en massa här på fl, fick jag rejäl ångest. Har nu ätit en kur med antibiotika och när jag var hos bm sist sa hon att kontrollprovet visade att gbsbakterierna var borta men att det visat på en annan typ av uvi.(För lite för att behandlas) Så nu väntar jag på svar igen...
    Jag har ganska mycket Sd men de gör inte ont & enligt min bm är det fullt normalt så länge de inte gör ont och kommer var 5:e min....Stämmer inte det?

• Allies

Ville även tillägga att jag och min sambo kör med kondom nu p g a att det kan smitta sexuellt. Rekomenderar det om inte era karlar blivit testat och behandlad, annars finns ju risken att man smittar varandra om och om igen...

• FruMadde4barnTätt

så här är det:

det är inte alla antibiotika/pencillin som tar bort GBS. Om du bara fick antibiotika för du hade urinvägsinfektion, är det inte säkert att just den antibiotikan kunde minska halten GBS.

Jag har precis pratat med en tjej, och hon fick antibiotika mot urinvägsinfektion, men antibiotikan minskade inte halten GBS. så därför skulle hon få en annan antibiotika som skulle minska halten GBS.

Jag tror du behöver äta en annan medicin, annan antibiotika, vänd dig till din läkare nu snarast.

• FruMadde4barnTätt

det finns ingen risk att man smittar varandra om och om igen sexuellt, därför att har du en gång GBS så kommer du alltid att ha det och det går inte bort, dock kan halten GBS vara hög eller låg, när den är hög så är det inte bra.

• Allies

madde o oliver: Mina gbs - bakterier är borta. Så jag fick nog en bra sort mot gbs men däremot hade jag en lågt antal av andra uvi- bakterier. Väntar nu på svar om det behöver behandlas eller inte. Jag har dock hört kvinnor som haft gbs en graviditet och sluppit det en annan.

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten