• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Skruttis1979

Sophia: LYCKA TILL du också - du har ju absolut inte långt kvar nu!!! och det ÄR skönt att höra andra som är i ens situation men som också kommit över stadiet av att oroa sig för mycket!!
    Du får gärna skriva några rader till mig då du fått din bebis, och berätta hur allt gick!! (hur de behandlade dig och bebben på grund av gbs:en osv...)

• Sophia
    Skruttis1979 skrev 2007-12-05 13:45:11 följande:
    Sophia: LYCKA TILL du också - du har ju absolut inte långt kvar nu!!! och det ÄR skönt att höra andra som är i ens situation men som också kommit över stadiet av att oroa sig för mycket!!Du får gärna skriva några rader till mig då du fått din bebis, och berätta hur allt gick!! (hur de behandlade dig och bebben på grund av gbs:en osv...)
    Tack så mycket! Nej inte långt kvar nu, jättespännande
    Jag skriver till dig sen!
    Gravid i vecka 39
  • Krodan
    moegumsan skrev 2007-12-05 13:09:20 följande:
    Krodan: Jag önskade att jag hade din tilltro...! Min dotter föddes i v 32 troligtvis pga GBS-infektion, trots detta fick jag aldrig någon information om detta. Hade ingen aning förrän jag krävde ut journalerna (de ville först inte lämna ut dem!) när jag själv började undersöka om någon hade någon aning om varför det blev som det blev. Med dottern hade jag också mycket sammandragningar redan tidigt i graviditeten, mindre blödningar, och slemproppen gick en vecka innan hon föddes, men trots detta gjordes aldrig något annat än en visuell koll av livmodertappen. Och den bedömdes HELT opåverkad ända fram tills några timmar innan de plötsligt såg att den var öppen 6-7 cm och dotterns huvud syntes! Jag fick lämna ett enda urinprov under hela graviditeten och det kollades bara med sticka - ingen odling.Jag har pga min oro diskuterat mycket min ffa min BM inför den nya graviditeten, och det är bara så att hon är väldigt nonchalant. Hon ser till gammal statistik enbart, och inte de nya rön som finns. Jag har efter en del undersökningar konfronterat henne, samt också dubbelkollat hennes "råd" hos läkare på annan ort (sökt akut vid ett tillfälle), och fått klart för mig att hon säger helt fel. Dessutom är det ju så att det idag inte finns några klara riktlinjer för hur GBS ska behandlas. På många ställen håller man fortfarande gränsen 100 000 cfu/ml (av bakterier i urinen) som gällande gräns, fast forskning visat att man kan ha symptomgivande UVI vid betydligt lägre nivå. På andra ställen behandlas man DIREKT när man har bakterier i urinen eftersom detta innebär en kraftig kolonisering.Jag säger som flera andra, jag kräver mer av vården när det gäller min kropp och mitt ofödda barn. Och fick jag bara lite gehör, samt kanske en odling/månad och behandling när något var tokigt så skulle jag vara lugn. Det känns inte som för stora krav.
    Hmm jag tror jag backar för det kan vara så at jag blivit bra bemött då istället. För det jag menar är självklart att du ska få vård och med din historia är det skandaö att du inte får bättre bemötande nu. Det jag menar är att vanliga friska kvinnor kanske inte ska tvinga till sig en urinodling för varje bm besök bara för att gbs existerar (fast de själva inte har symptom). Jag vart sjukskriven för sammandragningarna och hotande förtidsbörd osv och hon var ju en av få som blev sjuk och visst var det skrämmande hon bara försvann och när jag frågade om hon skulle överleva så visste de inte. Det jag menar är att det finns ju vissa som blir hysteriska för nåt som de kanske inte behöver vara hysteriska för, men självklart ska de som ligger i riskzonen få all hjälp de behöver.  
    Angelina och Athena är mina sessor
  • Full av förhoppning
    Krodan skrev 2007-12-05 14:24:06 följande:
    Hmm jag tror jag backar för det kan vara så at jag blivit bra bemött då istället. För det jag menar är självklart att du ska få vård och med din historia är det skandaö att du inte får bättre bemötande nu. Det jag menar är att vanliga friska kvinnor kanske inte ska tvinga till sig en urinodling för varje bm besök bara för att gbs existerar (fast de själva inte har symptom). Jag vart sjukskriven för sammandragningarna och hotande förtidsbörd osv och hon var ju en av få som blev sjuk och visst var det skrämmande hon bara försvann och när jag frågade om hon skulle överleva så visste de inte. Det jag menar är att det finns ju vissa som blir hysteriska för nåt som de kanske inte behöver vara hysteriska för, men självklart ska de som ligger i riskzonen få all hjälp de behöver.  
    TACK! det är det som är min poäng sedan starten Däremot tror jag nog att man borde kolla alla gravida kvinnor 1-2 ggr under graviditeten.

Och följa upp de som har bakterierna.
  • raskan
    Jag har ju haft mkt sd pga min gbs å det jag är orolig för är om barnet kommer tidigare... igår är jag nästan säker på att lite av min slempropp lossnade. Det är väl i sig inte så farligt då den återbildas men jag tänkte nog be min bm vid nästa besök göra en gyn undersökning...
  • Krodan
    Full av förhoppning skrev 2007-12-05 14:32:02 följande:
    TACK! det är det som är min poäng sedan starten Däremot tror jag nog att man borde kolla alla gravida kvinnor 1-2 ggr under graviditeten.Och följa upp de som har bakterierna.
    Ja där blir man ju skrämd att det är så olika, för jag har alltid blivit uppföljd, men jag har hellre sökt mig till att få hjälp från förlossningen än att prata med bm för bm har aldrig vart särskillt kunnig.
    raskan skrev 2007-12-05 14:33:20 följande:
    Jag har ju haft mkt sd pga min gbs å det jag är orolig för är om barnet kommer tidigare... igår är jag nästan säker på att lite av min slempropp lossnade. Det är väl i sig inte så farligt då den återbildas men jag tänkte nog be min bm vid nästa besök göra en gyn undersökning...
    Om jag var du skulle jag prata med förlossningen istället och inte med bm.
    Angelina och Athena är mina sessor
  • raskan
    Krodan skrev 2007-12-05 14:41:37 följande:
    Om jag var du skulle jag prata med förlossningen istället och inte med bm.
    Ja jag kanske ska göra det!!!!
  • FinaFamiljen

Håller defenitivt med om att det inte är någon anledning till "masshysteri", önskade bara att den personal man kom i kontakt med hade bättre koll när det faktiskt var aktuellt. Tycker också att man borde kolla vilka som är bärare av GBS så att man vet inför förlossningen.

Just nu känns det mest som att ungen ska hänga halvvägs ute eller vara död innan någon reagerar på att något kan vara fel.. =( För min del hoppas jag mycket på besöket på specMVC, hoppas att den läkaren vet vad han talar om. Och jag skulle också vilja veta när riktlinjerna som skulle komma är klara!

• only Gizmo

har varit i kontakt merd min barnmorska på mvc och vägrade att ge mig en läkar tid inte ens en telefon tid så jag kunde ställa alla frågor som ploppade upp efter man fick veta att det va GBS jag hade, det enda hon sa va att jag kunde söka till gynmottagningen å det gjorde jag men fick en läkare som gjorde nån slags praktik och hon kunde heller inte svara på mina frågor.på vag ut så pratade jag med dom som satt i receptionen och bad om att bli upp ringd av den läkare som skulle(borde) varit med under min tid med praktikanten! då sa dom att jag hörde till mödravården och fick kontakta nån där och jag sa som det va att min barnm inte ger mig nån tid, då tyckte dom att jag skulle ringa hennes chef och ta det med henne. och det är ju lätt å få tag i sånna
    så jag ringde tillbaka till mvc när jag kom hem där hon åter igen vägrar ge mig en tid....
    ja och här sitter jag med massa frågor
    nån av er kanske kan svara

kan barnet bli smittat före förlossningen?

har det någon betydelse hur länge man gått med GBSn eller är det huvudsaken att man upptäkt det å får behandling?

hur kommer det sig att vissa får det å inte andra?

kan man bli smittad igen av sin kille eller bär inte killar på det?

• Full av förhoppning

ALLA har bakterien i sin ändtarm och 30 % av alla gravida kvinnor har det någon gång under sin graviditet. JA barnet KAN bli smittat innan förlossningen men det är ovanligt. Man behandlar endast GBS om det ger symptom som urinvägsinfektion, sammandragningar, för tidig vattenavgång eller hotande förtidsbörd, och så Antibiotika vid förlossningen.

Man kan ha det på livmodertappen och livmoderhalsen och det kan vara så kraftigt att man har det i urinen som jag har. Jag får INTE bada på badhus etc fick jag reda på idag!!!

Ja det kan vara sexuellt överförbart men kan också lika gärna ha blivit överfört från din mamma vid förlossningen av dig. Det är det som kan hända om man inte får behandling vid förlossningen. Vissa blir sjuka vid smittan och andra inte.

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten