• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • M plus J
    only Gizmo skrev 2007-12-06 21:06:55 följande:
    har varit i kontakt merd min barnmorska på mvc och vägrade att ge mig en läkar tid inte ens en telefon tid så jag kunde ställa alla frågor som ploppade upp efter man fick veta att det va GBS jag hade, det enda hon sa va att jag kunde söka till gynmottagningen å det gjorde jag men fick en läkare som gjorde nån slags praktik och hon kunde heller inte svara på mina frågor.på vag ut så pratade jag med dom som satt i receptionen och bad om att bli upp ringd av den läkare som skulle(borde) varit med under min tid med praktikanten! då sa dom att jag hörde till mödravården och fick kontakta nån där och jag sa som det va att min barnm inte ger mig nån tid, då tyckte dom att jag skulle ringa hennes chef och ta det med henne. och det är ju lätt å få tag i sånnaså jag ringde tillbaka till mvc när jag kom hem där hon åter igen vägrar ge mig en tid....ja och här sitter jag med massa frågornån av er kanske kan svarakan barnet bli smittat före förlossningen?har det någon betydelse hur länge man gått med GBSn eller är det huvudsaken att man upptäkt det å får behandling?hur att vissa får det å inte andra?kan man bli smittad igen av sin kille eller bär inte killar på det?
    Barnet kan bli smittat i magen men det är extremt ovanligt. slempropp å dubbla fosterhinnor skyddar den. Man ska ALLTID åka till förlossningen då vattnet går eftersom det då är hål på hinnorna å bebis kan bli smittad!
    Gbs  kan ju göra att du får mkt sammandragningar å värkar. Det är när man inte vet att man har det som det kan vara farligt. I annat fall så får du ju penicillin emot det å gör odlingar för att hålla koll. Jag fick reda på i v 30 att ja har gbs, fick känningar på urinröret, kändes som att ja skar mig på ett rakblad där hela tiden....Fick penicillin å på en odling gjord efteråt så hade ja det inte kavr längre i urinen.
    Vet inte varför vissa får det? Gjejen är att det är normalt att ha gbs. Det finns i den normala tarmfloran både hos killar å tjejer. Men det är bara när det ger symptom som det ska behandlas....
  • M plus J
    Full av förhoppning skrev 2007-12-06 21:38:20 följande:
    ALLA har bakterien i sin ändtarm och 30 % av alla gravida kvinnor har det någon gång under sin graviditet. JA barnet KAN bli smittat innan förlossningen men det är ovanligt. Man behandlar endast GBS om det ger symptom som urinvägsinfektion, sammandragningar, för tidig vattenavgång eller hotande förtidsbörd, och så Antibiotika vid förlossningen.Man kan ha det på livmodertappen och livmoderhalsen och det kan vara så kraftigt att man har det i urinen som jag har. Jag får INTE bada på badhus etc fick jag reda på idag!!!Ja det kan vara sexuellt överförbart men kan också lika gärna ha blivit överfört från din mamma vid förlossningen av dig. Det är det som kan hända om man inte får behandling vid förlossningen. Vissa blir sjuka vid smittan och andra inte.

får jag bara fråga varför du inte får bada i badhus? det har dom inte sagt till mig!?

har ni pratat om ammning nått?

• only Gizmo

här på gävle sjukhus gör dom ingen uppföljning på om man blivit av med GBSen eller inte..
    bara om man får symtomen tillbaka så gör dom en ny odling.

• FruMadde4barnTätt

har du GBS så kommer du alltid att ha det, det går inte bort, även om du behandlas med antibiotika. men är det höga halter av GBS och du behandlas med antibiotika så kan det bli bättre, men GBS går inte bort.

• FruMadde4barnTätt

får du långvarig vattenavgång vid förlossningen så kan bebisen smittas, då behövs antibiotika eller att barnet kommer ut tidigare.

• FruMadde4barnTätt

om GBS är farlig eller inte beror på hur hög halt GBS det är.

• Stora Gosan

är det sant att alla har gbs i ändtarmen?
    madde o oliver skrev 2007-12-06 22:52:42 följande:

om GBS är farlig eller inte beror på hur hög halt GBS det är.
  • FruMadde4barnTätt

Bakterien finns naturligt i slidan eller ändtarmen hos drygt var fjärde gravid kvinna och kan överföras till barnet i samband med förlossningen.

så stod det på en sida jag var inne på.

• Stora Gosan

Men här skrev ju full av förhoppning att ALLA har bakterien i sin ändtarm...

• FruMadde4barnTätt

på en sida stod att:
    Det finns inget stöd för att behandla en kvinna som är symtomfri och har GBS i vagina eller tarm under graviditeten då detta inte tar bort bakterien.

Ökad risk för att barnet skall få infektion finns om den gravida kvinnan haft en urinvägsinfektion eller har stora mängder bakterier i slidan, tidigare fött ett barn med allvarlig GBS-infektion, om förlossningen startar för tidigt (före graviditetsvecka 37), vid vattenavgång i mer än 18 timmar innan födelsen eller om kvinnan får feber (>=38°C) under förlossningen. Studier har visat att förlossningskomplikationer som ökar tiden för hur länge barnet exponeras hänger samman med en ökad risk för GBS infektion hos barnet.
    Om kvinnan har GBS i urinen vilket undersöks med urinodling är det ett tecken på att hon är koloniserad med en hög mängd bakterier och då kan antibiotikabehandlig ges.

Hur påvisas GBS-infektion hos den gravida kvinnan?
    Genom odlingsprov från slidan, urin, urinröret och ändtarmen.

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten