• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • only Gizmo

vilken antibiotika har ni ätit mot gbs bakterien?
    jag fick furadantin som det står på förpakningen att det är mot uvi, och min kompis fick kovepenin.

• raskan
    Allies skrev 2007-12-13 20:23:38 följande:
    Ville även tillägga att jag och min sambo kör med kondom nu p g a att det kan smitta sexuellt. Rekomenderar det om inte era karlar blivit testat och behandlad, annars finns ju risken att man smittar varandra om och om igen...
    Men det är ingen som kommer ge antibiotika till gubben... Alltså det är bara om man är gravid som det inte är bra att ha det annars är det en naturlig del av floran....
    only Gizmo skrev 2007-12-13 22:36:47 följande:
    vilken antibiotika har ni ätit mot gbs bakterien?jag fick furadantin som det står på förpakningen att det är mot uvi, och min kompis fick kovepenin.
    Första kuren fick jag kåvepenin andra selexid å denna kåvepenin igen
  • goldcoast

Jag visste inte att jag var bärare på GBS.

Min dotter föddes i vecka 38+6.

Hon var väldigt väldigt dålig.

1 timme gammal hade hon en CRP p över 90. (Ska ligga under 10)

Hon antibiotika i kanyl sen i slangeni näsan efter 1 vecka.

Jag själv mådde oxå skit (jaha och) fick antibiotika i kanyl oxå.

Min CRP var på 536...

Men min dotter var viktigast.

GBS är hemskt när man läser om det.

• luckysun

Jag bör göra cervixodlingar säger min Barnmorska med tanke på att jag förlorade mitt barn i v.19 under min förra graviditet.
    Jag blödde alltid efter VUL då och sex. Blödde nästa hela graviditeten fram till missfallet som framkallades med piller på sjukhus. Var öppen 1/2 cm. Är det mycket? Oroar mig också om jag borde på få cerklage inopererat...

Nu är jag gravid igen och jag och min har inget sex alls.
    Jag är bara livrädd att göra cervixodling då jag inte vill att någon pillar i mitt underliv eller retar upp livmoderhalsen.
    Urinodlingar gör jag och vill/bör göra cervixodlingar men jag vågar inte.

Vad ska jag göra?
    Får jag skylla mig själv om jag inte låter läkarna får göra cevrixodlingar på mig??

• kvinna 86

luckysun
    jag blödde hela de första 3 mån av min grav, efter sex och vulmen har ändå tagit cevrixodlingar o efter dem blödde jag inte =)

beklagar det som hände! förlåt om jag frågar men barnet, dog han/hon i magen eller? vet de varför? de säger ju att det är såå ovanligt.

• luckysun

Fostervattnet gick och inget fanns att göra men bebisens hjärta tickade på. Men kunde ej röra sig. Fanns ju inget vatten.

Bakterierna spräckte hål på hinnorna så att säga...

• only Gizmo

faan va arg jag blir har frågat 3 oliga läkare om mitt gbs kan ha gjort att jag börja läcka vatten, och dom svarar bara att det inte är troligt finns knappt nå fall i sverige då det hänt, men så läser man här och då finns det flera stycken som förlorat sina barn pga gbs.

• M plus J
    only Gizmo skrev 2007-12-14 11:02:01 följande:
    faan va arg jag blir har frågat 3 oliga läkare om mitt gbs kan ha gjort att jag börja läcka vatten, och dom svarar bara att det inte är troligt finns knappt nå fall i sverige då det hänt, men så läser man här och då finns det flera stycken som förlorat sina barn pga gbs.
    ja det är ju när du läcker vatten som gbs är farlig! för då har det fritt tillträde till din bebis. När mitt vatten går nu när jag ska föda så måste jag snabbt dit för att få mitt penicillindropp!
  • luckysun

och jag blir arg på läkarna för jag vill ha långtidsbehandling av penicillin istället för att behöva reta upp livmoderhalsen genom cervixodlingar.

Läkarna själva säger att cervixodlingarna inte är farligt men jag vet ju hur det är.

Dem som säger att ingen knappt råkar illa ut av GBS men titta på mig. Förlorade min son i v.19 på grund av oupptäckt GBS....

• FruMadde4barnTätt

Har du gbs så kommer du alltid ha gbs, det går inte bort helt och hållet, dock kan halten gbs minskas så att den blir ofarlig och inte ger utslag på test du gör, vilket kan sägas "gbs är borta", detta fick jag förklarat för mig via sjukrådsupplysningen.

och alltså kan du inte smittas av gbs igen sexuellt av din kille, därför att du kommer alltd vara bärare av gbs, om din kille har hög galt gbs kan han inte smitta dig med högre halt gbs.

jag har ätit cefradroxil sandoz mot uvi och gbs.

only Gizmo
    förstår du blir arg. tycker du bör få någon annan antibiotika mot gbs. är ju inte bra att du läcker vatten.
    i din situation - jag hade blivit orolig, hade nog även velat kolla ultraljud så allt är bra med bebisen.

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten