• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Full av förhoppning
    Smuliz skrev 2007-12-26 17:12:56 följande:
    Jag har ju inte ens pratat med min BM om detta, då det varit julledigt och allt emellan.Det var bara en läkare som ringde upp mej i fredags (har aldrig haft den läkaren förut) och meddelade mej.Nu är jag riktigt skraj... Har så många komplikationer och behöver verkligen inga fler Ska ringa min BM det första jag gör imorgon och ställa på henne
    vad har du för andra komplikationer? Tidiga sammandragningar och sipprande fostervatten kan vara symptom på GBS också.
    Jag har bestämt mig för att sluta gå och vara rädd och må dåligt... om jag föder ett friskt fint barn så kommer jag ångra mig bittert att jag lät oron skugga hela min graviditet, och jag försöker tänka som så att de gånger det gått snett för folk så är det när de INTE vetat om GBS. VI vet ju om att vi har GBS och sjukvården har koll på oss nu.... så det SKA gå bra!!!!!
  • Smuliz

Ja jag förtränger allt vad graviditeten heter, känner mej inte gravid, vågar inte hoppas. Jag bara flyter med. Men ibland kommer dom där känslorna uppoppade varesej jag vill det eller ej. Mycket är familjelivs "fel" Inte bra att läsa om allt här alltid.

Jag har högt BT, äggvita (sen förra grav, har inte försvunnit) och ont som hugg i magen då och då, mest när jag reser mej upp från tex soffan.

• Smuliz

Ja jag förtränger allt vad graviditeten heter, känner mej inte gravid, vågar inte hoppas. Jag bara flyter med. Men ibland kommer dom där känslorna uppoppade varesej jag vill det eller ej. Mycket är familjelivs "fel" Inte bra att läsa om allt här alltid.

Jag har högt BT, äggvita (sen förra grav, har inte försvunnit) och ont som hugg i magen då och då, mest när jag reser mej upp från tex soffan.

• Niinaaa

Men det är ju jätteovanligt att det blir nåt fel när man har GBS & får dropp vid förlossningen.
    Min BM sa att hon jobbat 18 år & aldrig vart med om att det hänt nåt pga GBS

• Full av förhoppning
    Smuliz skrev 2007-12-26 20:18:40 följande:
    Ja jag förtränger allt vad graviditeten heter, känner mej inte gravid, vågar inte hoppas. Jag bara flyter med. Men ibland kommer dom där känslorna uppoppade varesej jag vill det eller ej. Mycket är familjelivs "fel" Inte bra att läsa om allt här alltid.Jag har högt BT, äggvita (sen förra grav, har inte försvunnit) och ont som hugg i magen då och då, mest när jag reser mej upp från tex soffan.
    Huggen du känner är inte farliga, det är ligamenten bara... det är för att livmodern växer. De kan komma även när du nyser eller hostar till. Så den oron kan du avskriva dig. Jag hade havandeskapsförgiftning förra graviditeten så den oron har jag också men tänker inte ta ut nåt i förskott där heller.

Men för din egen skull... försök tänka att du är gravid och försök njuta.... OM det en dag skulle hända nåt så blir du inte mindre ledsen för att du oroat dig och inte tagit ut glädje i förskott.... men den dagen du föder ett friskt barn ångrar du att du förstörde din graviditet med oro och ängslan. Det SKA gå bra för oss ska du se...
    Det är i de fall de INTE upptäckt GBS som det gått åt helsicke.
    Nu  har de oss under uppsikt och vi får medicin. Och vi finns här för varandra!!!!
    Vi SKA få små fina bebisar!!!
  • kvinna 86

Farstamamma:
    vill bara säga att streptokocker och gbs är samma sak (alltså de streptokockerna som kan återfinnas i urinen grupp b då) gbs är bara ett annat namn för det. man kan ha gbs utan att ha uvioch tvärtom.. hoppas du förstår vad jag menar Gbs kan alltså orsaka uvi

• msmalin

jag hade gbs min förra graviditet o allt gick jätte bra, jag fick aldrig antibiotika under graviditeten men dirrekt efter så kom en förlossningsläkare o de hade super koll på min pojke tempade o mätte andningen mm. jag tål inte penecilin därför jag inte kunde få det, annars har jag för mig de sätter penecilindropp om du har gbs.
    denna gången sa min bm att de skulle hålla koll på mig o jag skulle få lämna fler urinprov o jag känner mig inte orolig. mitt barn fick inget förra gången o de hade jätte bra koll, bara man vet om att man har det så är det lätt o göra något åt.
    sen tycker jag att alla gravida ska kollas för gbs just för att det är så lätt att göra något åt..
    lycka till

• msmalin

glömde skriva att jag förmodligen har gbs även nu o fått Furadantin utskrivet denna gång, lämnat nya prover så får se vad de visare.

• kvinna 86

är ni rädda för att barnet ska bli smittat under graviditeten? hur stor är risken för att det ska hända? jag är.. kan aldrig riktigt koppla av..

• gotjej74

Hej!
    Jag har också GBS upptäckte jag av en slump när jag kikade i min journal. Visste inte vad det var, men har läst mycket på amerikanska sidor och lärt mig jättemycket. I USA testar de gravida kvinnor rutinmässigt för detta 2 ggr under graviditeten. Har haft UVI och sd och ätit Furadantin 2 ggr. Jag är i v. 21 nu och tänker inte heller låta detta förstöra min graviditet, men det är inte kul att ha UVI gång på gång. Min bm har inte sagt något till mig om detta över huvud taget och det ska bli intressant att se vad hon har att säga när vi träffas i slutet på januari. Jag tänker iaf fråga om jag inte ska ha antibiotika innan förlossningen. Läste att det då bara är 1/4000 risk att barnet blir sjukt. Fick bara reda på att jag haft sd och UVI och att Furadantin då ges rutinmässigt till gravida. Nu dricker jag tranbärsjuice till morgon och kvällen och hoppas att det hjälper lite iaf.

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten