• Linduz

Hajskräck!

Är det fler än jag som har hajskräck?
    Eller jag är fascinerad av dem med samtidigt livrädd.

Jag har svårt att titta på bilder och på naturdokumentärer.
    Jag gillar inte djupt vatten och kan inte spola vatten över ansiktet utan att få skräckbilder framför mig...

Fler än jag?

• Svar på tråden Hajskräck!
  • Skarpa
    Minxy skrev 2007-12-06 15:41:05 följande:
    Hmmm....vad jobbigt
    Jo, men samtidigt är det ju så fånigt att jag får lov att skratta åt eländet
  • Minxy
    Skarpa skrev 2007-12-06 15:43:14 följande:
    Jo, men samtidigt är det ju så fånigt att jag får lov att skratta åt eländet
    Nja, fobier är ju fobier och det är ju det som kännetecknar en fobi; panisk rädsla för något, trots att man rent generellt kan SE och förstå att det inte finns något som hotar.

Hoppas bara att ni alla antingen lär er leva med er hajfobi eller kommer över den
    Gravid i vecka 29!
  • Skarpa

Minxy: för min del är det inte så farligt ändå. Jag badar mer än gärna, så ingenting i min vardag begränsas.

• Linduz

Samma här... kan bada i en pool där det är typ 3 meter som djupast och helklart... men får man den där känslan så får jag panik och tappar typ förmågan att simma och kravlar mig in till kanten.

• Linduz
    Ellieott skrev 2007-12-06 15:40:15 följande:
    Jag är rädd för hajar. Det är min mamma som har överfört hennes rädsla...När hon var 8 år så badade hon i havet på Irland, det var väldigt långgrunt. Hon gick och gick och gick och tänkte att jag slutar gå när jag kommer fram till den där grejen som sticker upp... tillslut började de på stranden skrika och gapa och säga till mormor "shark, shark" (de var inte från irland och hade taskig engelska) men mormor trodde de menade "sharp", alltså att det skulle bli som ett stup så det blev djupt som det ju är ibland när det är långgrunt och sa bara att hon kan simma så det är ingen fara. De på stranden började då klä av sig och springa ut i vattnet och då gick mamma in igen. De fick sedan veta att det var en haj, på ca 2,5 meter som mamma hade varit kanske 1-2 meter ifrån. DÅ blev hon livrädd fast att hon var uppe ur vattnet. Det var tur att hon gick på botten, sa de, för då såg hon inte ut som ett byte. Hade hon simmat hade hon ju liknat en fisk mkt mer. USCH nu får jag rysningar!
    Ryser.... fy vilken mardröm...
  • Monica S

Trodde jag var ensam...

Badar bara till anklarna, iaf i sjöar lr havet.
    Bättre i bassäng...

• Needy

samma här...badar jag i pool, simmar jag vid kanten..
    havet/sjön..endast 3 meter från stranden....livrädd- barnen skrattar... :)

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • Needy

Elliott: jag dööör..va creepy!

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • Linduz

Jag undrar vad det beror på.. Nån som vet? =)

• stiletto

jag kan inte säga att jag har just hajskräck men jag känner igen mig i att simma i sjöar där jag inte ser något eller på djupt vatten. Simma i svenska sjöar gå bra om jag kan bottna men att hoppa i från en båt mitt ute på en sjö händer väldigt sällan. Även fast vattnet är klart så kan jag helt plötsligt känna att jag måste upp eller till en grundare plats. Jag vet egentligen inte vad jag tror ska hända men det räcker att jag får tanken "tänk om något skulle stryka mig längs benen, fötterna" så måste jag därifrån, obehagligt är det iaf.

• Murloc

Jag skulle vilja ha en toalettstol, som varje gång man satte sig ner började spela musiken från hajen. Undrar hur många som skulle få hajskräck lite plötsligt?

• Skarpa
    Murloc skrev 2007-12-17 11:50:25 följande:
    Jag skulle vilja ha en toalettstol, som varje gång man satte sig ner började spela musiken från hajen. Undrar hur många som skulle få hajskräck lite plötsligt?
    Uuuäääähhh!

Jag är redan rädd för att bli biten i baken av stora hemska spindlar när jag sitter på toa, så jag skulle inte palla med att oroa mig för hajar där också!

Vaddå nojjig? Jag?
    Why does everything I whip leave me?
  • SGN

Jag är också rädd...
    Höll på att "dränka" min nuvarade man när vi var på vår första utlandsemester. Första gången jag skulle bada i havet, när vi hade kommit tills vattnet var i midjehöjd pekade han ner i vattnet och sa "-vad var det där?"
    "-Vaddå?" Sa jag och kände hur pulsen steg.
    "-Äsch, det var nog bara en haj", skojade han och jag fick vild panik och började klättra på honom... Han visste inte att jag hade fobi så det var ju inte med flit.
    Jag kan få sådan panik både i bassänger och sjöar.

• så mycket bättre

Yes, här är en till. Jag är livrädd för alla sorters fiskar, men framförallt hajar. Ändå måste jag bara kolla så fort det är en dokumentär om fiskar/hajar..

• MagicAngel

*skrattar* Förlåååt men kan inte låta bli..O jag som trodde jag var den enda i världen som är LIVRÄDD för hajar!!

Kan INTE se på dokumentärer, men ändå ska jag bänka mig framför tv:n med kudden i högsta hugg..Det är ju ändå fascinerande..Dessa stora djur..Men framifrån och från sidan precis vid huvudet så GÅR DET BARA INTE..Jag skriker och får härtklappning..Tårarna rinner fasten jag inte gråter..Helsjukt...

Jag har ju ingen aning om vart det kommer ifrån...Inte direkt så att jag stött på en haj...

Det värsta var nog när en kompis skojade med mig...Jag badade i ett tjärn, här i sverige och hon skriker..-Hajen kommer! Jag var nog uppe på två sekunder,,O innan jag kom på att det inte fanns hajar (kanske möjligtvis nån panka eller aborre)så hade jag nog gråtit ur alla tårar jag hade...
    *skäms*

Gissa om jag blev glad när jag såg att det var FLER!

• Linduz

Nej jag kan inte heller se på tv, men jag måste! Likadant så måste jag se alla hajfilmer som kommer ut. "Jaws", "Deep Blue Sea", "Shark Attack" osv. Fast jag brukar snabbspola hela filmen för att se vad som kommer hända så kan jag spola tillbaka sedan och titta men då utan ljud!

Gud va löjlig jag känner mig men jag måste titta...
    Sedan brukar jag ha mardrömmar i dagar efteråt.

• Moi
    Trodde jag var ensam!!

Jag är LIVRÄDD för vatten, vägrar bada när jag inte kan se botten en bra bit framför mej. Skulle aldrig simma där jag inte bottnar och kommer aldrig någonsin hoppa ur en båt Även om jag ser botten. Djupt..Klarar det inte.
    Vägrade som liten att bada ensam i farmor och farfars pool, trodde stenhårt på att en haj kunde komma.. Sitter i än.

Har alltid blivit kallad häxa här hemma pga av min skräck för vatten.
  • Moi

Har alltid blivit kallad häxa här hemma pga av min skräck för vatten.

På skoj alltså

• MagicAngel

Jag måste ju säga att jag är otroligt stolt över mig själv..

Var i grekland 2004 och hamnade på en båttripp, efter en timma stannade de ute på havet och man fick hoppa i o snorkla om man ville...Och JAG hoppade i...haha..jaja..Ok, det var ju bara ca 1 min o sen upp..men vaddå...*skrattar* är otoligt stolt att jag vågade..men känslan infann sig och jag fick panik..SÅKLAAART..

Hur är det nu..finns det hajar i haven utanför kretas kust? JAG tror det iaf trots alla nej...

Jag nöjer mig med att doppa tårna nu när jag ska till Cypern..poolen funkar ju alldeles utmärkt...haha

• Linduz

Jag vet inte om det finns just utanför Kretas kust men det finns ju hajar i medelhavet, b la vithajar... *ryser*

Svar på tråden Hajskräck!