• malans

Ds och benmärgsprov

Hej!
    Nu ska ni få höra,,,

I söndags kväll lades Astrid in på barn i Gävle för att operera sina halsmandlar på mån. morgon. Det upptäcktes då att Astrids hb och blodplättar var väldigt låga och jag informerades om att de misstänkte ALL (akut lymfatisk leukemi).Pappan ringdes ner till sjukhuset(han var hemma med storasyster) och tillsammans gick vi igenom alla tänkbara scenarion som kunde tänkas uppstå. Vidriga timmar som ni förstår.

Efter några timmar får vi veta att de vita blodkropparna ser bra ut,normala värden. Då blåstes ALL av och vi fattade ingenting. Beslöt oss för att åka hem och landa lite.
    På morgonen därefter åkte vi tillbaka för nya provtagningar och hennes hb och plättar var fortfarande mkt låga, vi fick då besked om att vi måste åka till Uppsala/Barnonokologen för att ta ett benmärgsprov.

Vi åkte dit i tisdags och MASSOR av prover och lungröntgen och ultraljud på magen gjordes. Nu till det konstiga,,,
    Astrids benmärg ser onormal ut fast hon mår bra. Hon borde inte må så bra som hon gör med tanke på hennes värden. Det gick iallafall att utesluta ALL helt med benmärgsresultatet, vlket känns jätteskönt såklart.

Men något är galet med benmärgen, eftersom den inte producerar så mkt blod/blodplättar som den bör. Överläkaren på Barnonken sa att hon sett att ds-barns benmärg kan spöka just i småbarnsåldern och att det kan bero på virus eller att benmärgen "deppar". En bit av benmärgsprovet skall skickas till Danmark för en genetik analys, något som ger en direkt diagnos på benmärgen. MEN det tar upp till två veckor att få svar,,,,,

Så nu vill jag alltså veta om det är nån härute som varit med om eller hört något liknande,,,?
    Skulle vara så skönt isåfall.
    Astrid, hon är såklart den som är minst påverkad av alltihop(!)
    Hon mår jättebra och är så pigg och välmående som det står på läkarintyget vi fick med oss hem till Gävle

Det blev lite långt, hoppas ni orkar läsa!
    Kram Malin

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-13 17:49:45:
    Mer info från Uppsala,
    Överläkaren ringde nyss och berättade att Astrids benmärg hade 15% omogna celler och i "normala" fall ska det ligga runt 5%. Barn som insjuknar i leukemi har ofta uppåt 80% omogna celler i benmärgen och då är de barnen såklart mkt påverkade. Så nästa vecka ska vi åka till Uppsala och träffa läkaren för att "knyta ihop" lite granna inför hur vi ska följa upp detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-20 09:23:01:
    Idag, 20 december,,,,,
    Jag ber er alla downsmammor och alla andra också förståss att hålla tummarna för min lilla röda idag!
    Vi åker strax till Uppsala för att ta nya prover samt få information om hur den närmsta tiden kommer te sig för oss/henne.

Jag själv ser ut som Alice Cooper, svart under ögonen och mår illa av oro
    Fasen vad jag önskar att denna dag går snabbt,,,,
    Kram till er alla,Malin

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-25 13:22:48:
    God fortsättning alla downsmammor och ungar, här följer några rader om senaste provtagningen:
    Astrid har kickat igång sin egen produktion av trombocyter om än lite,,,Från 16 till 24! Gissa lyckan
    Blodvärdet hade dock sjunkit från 81 till 72 men det kan bero på hennes "sjuka", hon har haft feber och snuva + hosta i en vecka nu. Så jag hoppas det är det. Hennes vita låg på 4,9 så det är ju också jättebra.
    Vi behövde verkligen detta och jag hoppas att det fortsätter så här nu. Ny provtagning på torsdag, så håll tummen ni som har tid

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 20:07:47:
    Hej!
    Tråkiga och tunga besked från Gävle.
    Fick samtal från Uppsala idag och Danmarks benmärgs-provssvar visar en utvecklad AML, en av huvudtyperna av leukemi.
    Vi åker till Uppsala måndag morgon och en behandling ska startas. Är livrädd just nu,,,,
    Får se om jag orkar skriva nått här under våren, men nu vet ni i såfall vart jag tagit vägen
    Tack alla som följt oss,,,
    Kram Malin och ljuvliga oförstående Astrid!

• Svar på tråden Ds och benmärgsprov
  • anne h

Va skönt att ni ska få åka hem!

*kram*

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Pontusmamma

va skönt att få komma hem till alla!

Pontus040417 Emma060209
  • calistra

åhh vad härligt att få komma en och bara vara en familj!
    Ha tre mysiga veckor tilsammans och bara njuta!!
    //Maria med familj

Mamma till Emilia, 070424
  • Thina 1

Hej!!

Vad skönt att höra att det har gått bra. Ha det så skönt nu när ni får komma hem ett tag. Trevlig helg!! // Kramar från Thina med familj.

• asjaky

Underbart!
    Att få komma hem och få pusta ut lite.
    Mysa lite och göra allt det där man brukar
    Syster kanske kommer invadera er jämt Men det är väl smällar man får ta
    Stora kramar
    Kajsa Och Lucas

• malans

Hemma hemma hemma

Sitter i min egna soffhörna och skriver några rader innan jag ska krypa ner bredvid min egna lilla Märtha och läsa saga,,,,ska läsa tills hon storknar ikväll Tänk vad mysigt att få läsa en saga, sånt man uppskattar när man inte kan!

Astrid sussar gott i sin egna spjälis med hundra nallar och sina egna kuddar
    Hon blev så glad då vi kom hem och for runt med gåstolen i varenda rum för att verkligen kolla att vi var på rätt ställe

Vi har med oss ett halvt apotek hem,,,,
    Men till dig Hille 30: vi kanske kikar in på måndag för att se om du jobbar, vi ska till barnmott då och ta prover!!
    Hoppas du är där då så jag får ge dig en kram
    Din pappa berättade att du jobbar på sjukhus apoteket så håll ögonen öppna,,,,,

Till er alla andra,,,,Jag blir så varm i hjärtat då ni följer med oss på denna resa!
    Gonatt och ha en skön helg,,,det tänker vi ha
    Och en kram förståss,,,,höll på att glömma den obligatoriska

• Stjärnor och månar

Njut av att vara hemma och av att vara tillsammans! Det är ni sååå värda!

Det är nyttigt att läsa dina inlägg, det får en att tänka till. Man ska ta vara på varje dag och på varandra mycket bättre än vad man gör i vardagen.

Stor kram från Anna, Elsa och övrig familj

Elsas mamma
  • cmolin77

Hurra!
    Borta bra men hemma bäst!

Kram fr Christina o Vince!

• Lefo

HEMMA!!! Vad härligt för alla i din familj.

Kramar från Lena med tvillingtjejerna (som har en tårar i ögat när jag läser vad du skrivet, jag verkligen känner lyckan från dig att du är hemma)

• Hille30

Ni är så välkomna in på jobbet! Det är två apotek uppe på sjukhuset som håller till i samma lokaler. Jag jobbar på "sjukhussidan", mot avdelningarna så jag syns inte ute vid kunderna på Apoteket Syrenen, som det heter. Nästa vecka är jag dessvärre nere på vår cytostatikatillverkning och jobbar, så jag finns inte uppe i apoteket om ni ska dit på förmiddan. Jag slutar klockan ett och brukar äta innan jag åker hem, så är ni där mellan ett och halvtvå så kommer jag gärna ut och kramas lite! Fråga nån av tjejerna i kassan så kan de hämta mig. Ni ska väl säkerligen upp fler gånger till barn så det är bara att komma in och fråga efter mig då. Kramisar från Åsa

Svar på tråden Ds och benmärgsprov