• malans

Ds och benmärgsprov

Hej!
    Nu ska ni få höra,,,

I söndags kväll lades Astrid in på barn i Gävle för att operera sina halsmandlar på mån. morgon. Det upptäcktes då att Astrids hb och blodplättar var väldigt låga och jag informerades om att de misstänkte ALL (akut lymfatisk leukemi).Pappan ringdes ner till sjukhuset(han var hemma med storasyster) och tillsammans gick vi igenom alla tänkbara scenarion som kunde tänkas uppstå. Vidriga timmar som ni förstår.

Efter några timmar får vi veta att de vita blodkropparna ser bra ut,normala värden. Då blåstes ALL av och vi fattade ingenting. Beslöt oss för att åka hem och landa lite.
    På morgonen därefter åkte vi tillbaka för nya provtagningar och hennes hb och plättar var fortfarande mkt låga, vi fick då besked om att vi måste åka till Uppsala/Barnonokologen för att ta ett benmärgsprov.

Vi åkte dit i tisdags och MASSOR av prover och lungröntgen och ultraljud på magen gjordes. Nu till det konstiga,,,
    Astrids benmärg ser onormal ut fast hon mår bra. Hon borde inte må så bra som hon gör med tanke på hennes värden. Det gick iallafall att utesluta ALL helt med benmärgsresultatet, vlket känns jätteskönt såklart.

Men något är galet med benmärgen, eftersom den inte producerar så mkt blod/blodplättar som den bör. Överläkaren på Barnonken sa att hon sett att ds-barns benmärg kan spöka just i småbarnsåldern och att det kan bero på virus eller att benmärgen "deppar". En bit av benmärgsprovet skall skickas till Danmark för en genetik analys, något som ger en direkt diagnos på benmärgen. MEN det tar upp till två veckor att få svar,,,,,

Så nu vill jag alltså veta om det är nån härute som varit med om eller hört något liknande,,,?
    Skulle vara så skönt isåfall.
    Astrid, hon är såklart den som är minst påverkad av alltihop(!)
    Hon mår jättebra och är så pigg och välmående som det står på läkarintyget vi fick med oss hem till Gävle

Det blev lite långt, hoppas ni orkar läsa!
    Kram Malin

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-13 17:49:45:
    Mer info från Uppsala,
    Överläkaren ringde nyss och berättade att Astrids benmärg hade 15% omogna celler och i "normala" fall ska det ligga runt 5%. Barn som insjuknar i leukemi har ofta uppåt 80% omogna celler i benmärgen och då är de barnen såklart mkt påverkade. Så nästa vecka ska vi åka till Uppsala och träffa läkaren för att "knyta ihop" lite granna inför hur vi ska följa upp detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-20 09:23:01:
    Idag, 20 december,,,,,
    Jag ber er alla downsmammor och alla andra också förståss att hålla tummarna för min lilla röda idag!
    Vi åker strax till Uppsala för att ta nya prover samt få information om hur den närmsta tiden kommer te sig för oss/henne.

Jag själv ser ut som Alice Cooper, svart under ögonen och mår illa av oro
    Fasen vad jag önskar att denna dag går snabbt,,,,
    Kram till er alla,Malin

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-25 13:22:48:
    God fortsättning alla downsmammor och ungar, här följer några rader om senaste provtagningen:
    Astrid har kickat igång sin egen produktion av trombocyter om än lite,,,Från 16 till 24! Gissa lyckan
    Blodvärdet hade dock sjunkit från 81 till 72 men det kan bero på hennes "sjuka", hon har haft feber och snuva + hosta i en vecka nu. Så jag hoppas det är det. Hennes vita låg på 4,9 så det är ju också jättebra.
    Vi behövde verkligen detta och jag hoppas att det fortsätter så här nu. Ny provtagning på torsdag, så håll tummen ni som har tid

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 20:07:47:
    Hej!
    Tråkiga och tunga besked från Gävle.
    Fick samtal från Uppsala idag och Danmarks benmärgs-provssvar visar en utvecklad AML, en av huvudtyperna av leukemi.
    Vi åker till Uppsala måndag morgon och en behandling ska startas. Är livrädd just nu,,,,
    Får se om jag orkar skriva nått här under våren, men nu vet ni i såfall vart jag tagit vägen
    Tack alla som följt oss,,,
    Kram Malin och ljuvliga oförstående Astrid!

• Svar på tråden Ds och benmärgsprov
  • malans

Lite nyheter om min lilla Tappra
    Nu är "soldaterna" i blodet lika med NOLL
    Fast det är som det ska med tanke på hennes långa och tuffa behandling,,,
    Mamman är inte så stark just nu, men vågar inte känna efter för då om inte förr hamnar man väl innaför glas som nått föremål för allmän beskådan!

Hennes trombocyter har rasat efter påfyllningen men raset idag var mindre än raset igår så vi får hoppas att det stannar upp lite imorgon också,,,Hb ligger på 79 från 105 i måndags och egentligen ska man ha påfyllning under 80 men de ville avvakta för att se om hennes benmärg orkar lyfta sig på egen hand.
    Känns jäkligt att inte kunna hjälpa henne när man är mamma,,,,

Vi är isolerade på rummet i Gävle för de har ju Jour för sjuka barn med smittor i samma korridor som vi ligger på, käckt va?
    Men vi hankar oss fram med Hopphatten och Kika på Ika iallafall,,,Ska släpa med mig mer leksaker till imorgon, leksakerna där får inte Astrid leka med då de kan ha baciller på sig(!)
    Men bacillerna här hemma går an för dom är hon bekanta med,,,,så vi fick permis 6 timmar idag också
    Väldigt skönt ska ni veta! Johan är förpassad till lekhallen nere i källaren med barnen så jag får lite tid för mig själv!
    Nu ska denna mamma krypa ner i ett långt bad med senaste nummret av Hänt Extra,,,,,hade jag haft en påse Polly nu så skulle det vara skär och ren lycka för några minuter

Var beredda,,,här kommer en kram av allra bästa sort

• downismor

Vi följer er resa och håller tummarna stenhårt. 
    Många kramar till er från Alice med familj

• Hille30

Håller alla tummar och tår så hårt jag kan för Astrid! Ja, jag är då helt säker på att hon/ni fixar det här. Det känns så i hela kroppen. Vad synd att jag inte var där när ni kom in på jobbet. Jag skulle ha varit nere på cytoberedningen den här veckan men jag är hemma och vabbar istället. Först Hanna mån-tisd, feber och sedan Isabelle också med feber resten av veckan. Men det känns som en fis i rymden, jämfört det ni går igenom. Nästa vecka däremot är jag "uppe" på apoteket så om ni har vägarna förbi så står jag gärna till er tjänst! Fortsätter att följa denna tråd med spänning och ibland också förtvilan.
    Många styrkekramar från oss!
    Åsa

• Currygunni

Synd att man inte kan skicka godis genom datorn...Skulle så gärna ge dig en jättepåse med Polly!!!
    KRAMAR till hela familjen
    /Elin å lilla Jack

• Rubia

Vi tänker på er!!! Kramar i mängd!!!

Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • tretösersmamsen

Vi håller också tummar och tår så hårt vi bara kan. Skönt för er att få lite permis. Kramar från oss

• Röda

Massor, massor av kram till isolerade Mamman och Barnet!

• asjaky

Åhh Malin !
    Skickar dig Polly i stora lass
    Kram Kajsa

• Lefo

Jag säger som någon innan, tänk om man kunde sända godis till dig genom PC då skulle jag ha sänt en hel kartong till dig. Men tyvärr går det inte och jag är ganska glad också för det för här har vi dåliga magar och det vill jag inte sända till dig och din lilla goa tjej.

Det får bli lite mer blommor och en super kram.

/Lena

• malans

Lite mer info,,,från en lite gladare mamma!
    Astrids hb har sjunkit endast lite men hon behövde blod ändå eftersom gränsen för påfyllning var nådd. Hennes trombocyter har sjunkit från 129 till 98. Så raset är iallafall mindre än igår,,,det gäller att se framstegen eller hur
    Sen hade total vita höjts från 1,5 till 1,8,,,BRAVO lilla röda
    Och dom neutrofila hade höjts till 0,001,,,ändå lite aktivitet

Hon är pigg och glad och aptiten är god, hon har rosiga kinder också!!
    Idag blir det inge mer godis för den här mamman,,,,köpte med mig Polly och en Snickers till sjukan igår kväll
    Båda förpackningarna låg i soppåsen imorse,,,,

Förmodligen får vi åka hem efter sista svängen antibiotika imorgon kväll för hon är feberfri idag,,,,Fast vi ska ta prover varje dag till att börja med
    Tack för att ni hänger med på detta, känns så skönt att få skriva av mig till er!

Svar på tråden Ds och benmärgsprov