Anonym skrev 2007-12-29 13:35:45 följande:
Men för viktopererade handlar det sällan om en skönhetsoperation. Då handlar det oftast om att man får så pass mycket hud som hänger att det blir stora medicinska problem som t.ex. svamp därunder. Man får ju inte en operation direkt heller utan man ska iaf stå stabilt i vikt ett par år för att ge huden en chans att dra ihop sig. Det är liksom lite skillnad på att på egen hand gå ner 20 kg än om man då genom operation går ner kanske 60 kg. Det blir garanterat mer överskottshud om man går ner 60 kg på 1-1,5 år. Jag har redan nu ett häng på ca 7-10 cm så du kan ju tänka dej hur mycket huden kommer att hänga om jag går ner 60-70 kg.....
[/citat]
1 och 1 är 3 skrev 2008-01-03 11:40:17 följande:
[citat]
Hej! Måste slänga in en kommentar här  Har en vän som gjort en bypass. visst, man kan tycka att hon kostat landstinget pengar men ja, de behöver vi inte diskutera. Op resulterade i att hon gick ner från 150 till 60 kilo, i runda svängar. Hon fick då MASSOR m överblivit skinn på magen precis som du skriver ock anledningen till att hon fick en bukplastik betald va för hon besvärrades av konstant svamp. Hon har även op brösten, kanske kunde hon fått dessa oxå betalda men hon valde att inte ens ta upp ämnet utan betalde glatt själv. Finns det en vettig anledning så anser jag att man borde på en bukis betald men "bara" för att magen blivit hångig av graviditetet de e jag lite negativ till.
För mig är det oväsentligt varför gb opererade får en bukplastik betald, det var inte det jag ställde mig emot. Om ni läser noga så skrev jag aldrig i mitt inlägg att jag tycker det är fel att gb-opererade som lider av t ex svamp får sin bukplastik betald av landstinget, eller hur? Det jag tyckte var orättvist var att vi andra inte får en bukplastik betald. Vi som har det här hänget, som bara blir värre och värre ju mer man tränar, äter bättre och går ner i vikt. Att "1 och 1 är 3" tycker att det vi i tråden mår så dåligt för BARA är en mage som blivit hängig efter graviditeten, får stå för henne. Jag anser att jag har rätt att tycka att om någon som fått en viktminskning betald av landstinget även ska få en bukplastik betald av landstinget så borde vi som fått våra magar förstörda under graviditeten och dessutom på egen hand gått ner 20-30 kg efter det (utan att magen dragit ihop sig det allra minsta) också ha rätt till det. Det är min åsikt i alla fall.
TS, jag tycker också att det känns bra att vi är fler med samma problem, det har känts ganska ensamt emellanåt. Det värsta är när man pratar med någon om det som svarar "JAG VET! Jag har fått värsta degiga magen efter graviditeten!" och så visar de upp en mage som blivit lite mjukare och rundare. Kom igen när du har en tom sopsäck hängande på magen så kan vi snacka då, liksom!
Tycker det är lite trist bara att nästan alla utom jag är anonyma i den här tråden... Känns som att jag kanske borde skämmas mer än jag faktiskt gör över min hemska mage då!