• Mamasnest

För oss med barn som inte sover!!!

Ha ha, jag måste bara berätta vad som hände nyss. Lillan var tyst när jag la henne men 5 minuter senare skrek hon till ganska gällt vilket inte riktigt är likt henne. Jag ramsade snabbt utanför dörren och hon blev tyst direkt. 10 minuter efter att hon hade somnat gick jag in för att titta till henne och det enda jag såg var en liten fot. Vi har en "headboard" till vårt spjälskydd och den hade hamlat ner över henne. Ändå tog ramsan vilket jag tolkar som att ingen skada är skedd.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Pasadena: Jag håller med, alla barn tar inte den sömn de behöver, vissa barn behöver hjälp.
    Här är lillans säng, den stora delen av spjälskyddet som sitter i huvudändan på sängen var det som ramlade ner och låg över henne.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Socialombud skrev 2008-01-12 21:18:33 följande:
    Varit vaken sen 8.20 imorse och fortfarande inte somnat.. Han har full energi. Visar inte minsta lilla på trötthet. Vad gör man.?! Suck..
    Har ni provat (jag antar att ni har provat allt) att helt enkelt tråka ut honom? Låt han sitta i sin säng och ha tråkigt tills han inser att inget kul kommer att hända så att det är lika bra att somna.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

JAg tänkte på en sak igår när jag skulle sova. Jag har arbetat med handikappade som hade svårt att koppla av/sova och på en del fungerade det att lägga ett täcke fyllt med sådana där bollar som finns i lekrum. Täcket är jättetungt och tynger ner kroppen lite så att man lättare slappnar av och kan somna. Nu skulle jag ju inte rekomenera detta till bebisar eftersom det ökar risken för PSD, men jag tänkte att man till äldre barn kunde prova ett tyngre täcke?!

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Socialombud skrev 2008-01-12 23:54:30 följande:
    Känns som jag skulle kunna fylla den här tråden själv just nu.. Jag är så jävla trött så jag skulle kunna svimma av utmattning. Är jag en kass förälder som lägger mig och sover brevid honom som ligger och ser på Nalle Puh?Äntligen är han stilla ändå efter attha hoppat, skrikit, bråkat, lekt osv sedan jag försökte börja nattning 19.30.. Känner mig som ännu sämre för att jag ger upp och låter honom få sin vilja fram men ärligt.. Jag orkar inte. Jag somnar..
    Hur gick resten av natten?
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Jag känner mig lite ledsen efter natten. Som jag befarade så är jag nog på väg från kuren. I natt ammade jag kl 1, 4 och 6, hon som inte vaknat före kl 3 på flera veckor. Om jag ska vara ärlig så försökte jag inte ens få henne att somna om utan tog upp henne och ammade henne när hon skrek. Jag är så himla rädd att storasyster ska vakna.
    I natt ska jag gå och lägga mig tidigare och försöka komm apå rätt spår igen.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Jag blir gaaaaaalen!!! Lillan har sovit sämre och sämre på dagen sedan hon var magsjuk vilket resluteter i en trött och ledsen bebis. Idag skulle det vara halva tiden för sambon borta men han måste göra två övertids dagar så det är alltså 9 dagar kvar tills han kommer hem.
    I eftermiddag får vi besök från Holland så jag har bakat karamelltårta med en arm samtidigt som jar har lekt med Pippi, Kling och Klang... Nu sover båda tjejerna och jag borde städa innan gästerna kommer men jag orkar inte just nu.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Pasadena skrev 2008-01-13 13:56:35 följande:
    Hon kanske tar igen sig för närvarande? Är hon fortfarande hungrig kanske?
    Nej, nu börjar hon bli som vanligt igen. Idag fick jag till och med i henne lite mat. Tyvärr totalratar hon gröt och välling och jag har inte kommit på något annat hon kan få innan hon går till sängs så här är det bara puppen som gäller. Herregud vilken tutlisa hon är, jag får väl komma på lunchrasten i skolan och amma henne antar jag.

Resten av lurarna gick bra idag så det hjälper tydligen att gnälla här.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Helt OT, men jag sitter här livrädd. Pratade med sambon i telefon nyss och vi var tvugna att lägga på för brandlarmet gick....på en oljerigg!!! Nu väntar jag bara på att han ska ringa tillbaka.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Burmakatten skrev 2008-01-13 20:46:11 följande:
    Igår natt sov jag sammanlagt ca 3-4 timmar uppdelat på sjuttioelva tillfällen...bläää. Inatt har jag sovit lite mer dock..men sonen måste ändå ligga i vår säng för att jag ska få någon sömn öht. Det är det där många uppvaknaden med snuttning som påföljd som gör en galen. Det lustiga är att när han somnar för kvällen vid typ 8 så kan han sova i typ 2-3 timmar utan att vakna...det är alltid efter att vi gått och lagt oss runt halvelva som det vaknas hela tiden...undrar om han har sovit sin bästa sömn de där timmarna...För övrigt träffade jag en i min mammagrupp iadg som berättade att deras son vant sig av med nattmål och sov hela natten fram till 7....avundsjuk...
    Den ungen är säkert kanonjobbig eller riktigt blyg så hon måstye bära på honom tills han är 5 år och de aldrig kan gå till ställen med mycket människor på. Räcka ut tungan 
    Jag försöker se fördelar med det som är besvärligt nu med mina barn, även om det är tungt ibland. Mina barn är väldigt framåt men alltid snälla och lyhörda mot andra. Livet går i turbo här hemma, men man behöver å andra sidan aldrig sysselsätta dem.
    Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!