• Psychadelia

Andreas Lundstedt har HIV

Som rubriken lyder. Jag tycker det är enormt starkt av honom att komma ut med något såndant!!

Nu undrar jag hur ni tror att detta kommer påverka synen på HIV-positiva i samhället? Ni som har HIV hur öppna är ni med det idag och känns det som detta underlättar för er?

Jag har själv bekanta som har HIV och jag har inga problem med det men hur hanterar/skulle ni hantera att en nära till er kom med ett sånt besked?

En allmän tråd om HIV alltså där alla åsikter är välkomna att diskuteras.

Jag har skrivit i känsliga rummet för att alla ska få en chans att skriva av sig utan att röja sin identitet. Ser gärna dock att ni står för era åsikter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-19 13:33:54:
    Tråden har blivit flyttad från känsliga rummet eftersom den inte har någon personlig koppling. Trist tycker jag eftersom jag antar att många av er HIV-positiva inte kommer skriva då. Men som moderatorn sa ni får vara lite diskreta med er identitet om ni inte vill röja er sjukdom.

• Svar på tråden Andreas Lundstedt har HIV
  • Flissi

Varför har HIV/AIDS två namn för?

Varför heter det inte samma sjukdomsnam rakt igenom?
    Hiv är ju "förviruset" innan man utvecklar AIDS, men vad är den stora skillnaden & när "byter" man från HIV till AIDS..
    Och man måste välha HIV innan AIDS eller kan man få AIDS utan att haft HIV?

Litte kluddigt men fattar nån vad jag menar?

• Psychadelia
    ming skrev 2007-12-19 15:22:23 följande:
    Aha, tänkte inte på det att det är sekretess. Man får inte veta vem som har uppgett en heller?Det kanske iofs står mer om allt det där i artikeln i QX, jag har inte läst den ännu.
    Nepp det får man inte veta. Men självklart har ju alla som får diagnosen sina misstankar.. Även de som blir kallade till provtagning misstänker väl vem det kan vara... Det står ganska mycket i artikeln men han vill av förklarliga skäl inte gå in på allt för mycket detaljer just nu, det räcker ju med den nyheten som den är. Det står dock att han fick sitt resultat via telefon vilket absolut inte är ok. Stackare.
  • fozzie
    Hannah76 skrev 2007-12-19 15:21:34 följande:
    Jag tycker inte att det spär på myten om att det bara är gaymän som sprider hiv. Att han som är ung, stark, lever ett fullgott liv o till synes frisk går ut med att han är hiv-positiv dödar ju en mängd fördommar.tyvärr så tror jag att vissa inte kan ta in mer information, utan lever kvar med sina fördommar.
    Jag tror det rent av kan vara skadligt att han ger sken av att kunna leva precis som alla andra och att sjukdomen inte är så farlig. Det invaggar folk i en falsk tro att hiv/aids inte alls är så farlig utan att det snarare är överdrivet all information som hävdar att så ej är fallet.

Enda skälet till att han och andra med hiv/aids kan leva så pass bra som de kan göra idag är de läkemedel som finns, det räcker att åkta till afrika för att se hur det går om man inte får mediciner då är sanningen allt annat än rosenröd och gullig. Där dör x antal personer varje dag pga hiv/aids och i vissa länder i afrika är ca 25-40% av alla hiv/aids-smittade om jag inte är felunderrättad.
  • Hannah76
    Psychadelia skrev 2007-12-19 15:23:24 följande:
    Ja men visst är det skönt att arbeta mot fördomarna ändå! Förr eller senare måste ju saker och ting förändras!!
    Absolut! *L*
    Jag tar liksom förgivet ibland att folk vet hur det smittar och hur det inte smittar osv.. Men det är nog dumt..*S*
  • ming
    Flissi skrev 2007-12-19 15:25:20 följande:
    Varför har HIV/AIDS två namn för? Varför heter det inte samma sjukdomsnam rakt igenom? Hiv är ju "förviruset" innan man utvecklar AIDS, men vad är den stora skillnaden & när "byter" man från HIV till AIDS..Och man måste välha HIV innan AIDS eller kan man få AIDS utan att haft HIV? Litte kluddigt men fattar nån vad jag menar?
    Ja, man kan ha HIV utan att ha AIDs, och en förutsättning för att kunna få AIDs är att först ha HIV. AIDs är slutstadiumet av HIV.

Lite OT kanske, men jag har hört att George Michael har HIV, stämmer det?
  • Psychadelia

HIV (Humant immunbristvirus)
    AIDS (?acquired immune deficiency syndrome?, på svenska ?förvärvat immunbristsyndrom?)

HIV är som sagt förstadiet då man fortfarande har immunförsvar medan AIDS är det stadie då immunförsvaret är helt borta. Man måste ha drabbats av HIV för att få AIDS... MEN alla utvecklar INTE AIDS.

Blev det något klarare?

Varför har HIV/AIDS två namn för? Varför heter det inte samma sjukdomsnam rakt igenom? Hiv är ju "förviruset" innan man utvecklar AIDS, men vad är den stora skillnaden & när "byter" man från HIV till AIDS..Och man måste välha HIV innan AIDS eller kan man få AIDS utan att haft HIV? Litte kluddigt men fattar nån vad jag menar?
  • Hannah76
    Man behöver inte utveckla aids för att man är hivpositiv. Det är inte samma.
  • Hannah76
    Psychadelia skrev 2007-12-19 15:30:16 följande:
    HIV (Humant immunbristvirus)AIDS (?acquired immune deficiency syndrome?, på svenska ?förvärvat immunbristsyndrom?)HIV är som sagt förstadiet då man fortfarande har immunförsvar medan AIDS är det stadie då immunförsvaret är helt borta. Man måste ha drabbats av HIV för att få AIDS... MEN alla utvecklar INTE AIDS.Blev det något klarare?
    Du är ju en gud på att förklara, mitt inlägg blev ju helt onödigt.*S*
  • Omorfia

Tycker att det är bra att han visar att vem som helst kan smittas med HIV och att det inte syns utanpå att man har det. Tycker dock inte att det är något bra om "folk" tolkar detta som att det inte är "så farligt" att ha HIV..

"Precis som Liten Mjau skriver är HIV och Aids inte samma sak. HIV är ett obotligt virus, som kan hållas i chack med medicinering (oftast.) sjukdommen bryter ner imunförsvaret och KAN leda till Aids, som är följdsjukdomen av HIV. Aids går inte att bota eller använda bromsmediciner på, det är en dödlig sjukdom. HIV viruset i sig är inte dödligt utan det är när du utvecklad Aids som det blir riktigt allvarligt."

Nej, HIV och AIDS är inte samma sak det är helt korrekt. Dock leder obehandlad HIV-infektion till AIDS. Därför tycker jag att det är helt vanskligt att säga att HIV-viruset inte är dödligt. Hela HIV-virusets existens går ut på att föröka sig så mycket som möjligt under en så lång period som möjligt så att den smittade ska kunna smitta så många som möjligt innan han/hon dör.

AIDS (aquired immuno-deficiency syndrome) är inte heller en regelrätt "sjukdom" utan en benämning på tillståndet av frånvaro av ett fungerande immunförsvar pga att HIV-viruset har förökat sig "för mycket". Det du dör av är banala infektioner som kan ta över i kroppen utan ett normalt immunförsvar. Jag skulle säga att det är pga HIV..

Behandlingen av HIV är heller ingen dans på rosor (om någon nu trodde det). Det kräver en löjligt noggrann pillerregim för att minska risken för att viruset utvecklar resistens mot den läkemedelscocktail man för tillfället står på, och man begränsas visst i sitt liv pga detta. Självklart har allt med inställning att göra och en del tycker att de är jättebegränsade och andra tycker inte att det är något problem, som med allt. Men det är ingen bagatell att behandlas för HIV. Bara det jag vill förtydliga.

Svar på tråden Andreas Lundstedt har HIV