• huge smile

Sprängd julskinka

Nu har vi ett litet problem här hos oss. Vi har haft två skinkor i ugnen, men när min man skar upp nätet på den ena så "sprängde" den. Vad beror det på? Går den att äta trots att den ser lite konstig ut? Vi har aldrig gjort julskinka själva förr, så vi är totala nybörjare!! Den andra skinkan blev okej.

• Svar på tråden Sprängd julskinka
  • Birgitta2

Hade du nätet på i ugnen?????

• huge smile
    Juniphé skrev 2007-12-23 18:13:40 följande:
    Tillagade ni den INNAN ni öppnade nätet? Eller tvärtom?
    Vi tillagade den innan vi öppnade.
  • huge smile
    Birgitta2 skrev 2007-12-23 18:14:11 följande:
    Hade du nätet på i ugnen?????
    Japp!
  • Birgitta2

huge smile skrev 2007-12-23 18:14:50 följande:

Japp!
    Men... det skall man väl inte ha? Eller... fasen, jag vet inte, kanske om man ugnsbakar det. Smyger ut från tråden igen...Har aldrig ugnsbakat en skinka. Men när man kokar den, eller griljerar den så tar man bort nätet i alla fall.
  • Lokesmamma

Vi tar alltid bort nätet först sen skär vi bort fettet o penslar med ägg+senap sen störbröd och har de i ugnen i 15 min.(Köper färdigkokt) Man ska väl ta bort nätet o de först?

• huge smile
    tessan8micke skrev 2007-12-23 18:16:15 följande:
    Nätet ska man väl ta bort innan?
    Ska man? Jag läste några olika recept, där stod det att man ska skära bort nätet och svålen efter att man tar ut den ur ugnen...?
  • huge smile
    Lokesmamma skrev 2007-12-23 18:16:30 följande:
    Vi tar alltid bort nätet först sen skär vi bort fettet o penslar med ägg+senap sen störbröd och har de i ugnen i 15 min.(Köper färdigkokt) Man ska väl ta bort nätet o de först?
    Ja, men den var ju inte färdigkokt, vi hade den i ugnen ca 4 timmar, sen skar vi bort nätet och svålen och penslade på griljering, in i ugnen igen i 15 minuter. Men den sprängde alltså innan vi penslade på griljeringen.
Svar på tråden Sprängd julskinka