• huge smile

Sprängd julskinka

Nu har vi ett litet problem här hos oss. Vi har haft två skinkor i ugnen, men när min man skar upp nätet på den ena så "sprängde" den. Vad beror det på? Går den att äta trots att den ser lite konstig ut? Vi har aldrig gjort julskinka själva förr, så vi är totala nybörjare!! Den andra skinkan blev okej.

• Svar på tråden Sprängd julskinka
  • tessan8micke

Jag ska ärligt säga att jag aldrig har gjort skinka själv men jag har för mig att mamma alltid tog bort nätet innan..

• Lokesmamma

Aha okej. Har bara köpt färdigkokt. Med den andra kanske de ska vara på. Aldrig köpt den som sagt.
    huge smile skrev 2007-12-23 18:18:51 följande:

Ja, men den var ju inte färdigkokt, vi hade den i ugnen ca 4 timmar, sen skar vi bort nätet och svålen och penslade på griljering, in i ugnen igen i 15 minuter. Men den sprängde alltså innan vi penslade på griljeringen.
  • Åsa med 3
    huge smile skrev 2007-12-23 18:17:09 följande:
    Ska man? Jag läste några olika recept, där stod det att man ska skära bort nätet och svålen efter att man tar ut den ur ugnen...?
    På min skinka (som jag gjorde i ugnen från scratch) står det att nätet tas bort när skinkan är färdig i ugnen, samtidigt som man skär bort fettet & penslar på griljeringen...Så du har gjort rätt...

Jag tror iaf inte det är ngn fara att äta din skinka, såvida den inte luktar konstigt...
    BF 080408
  • huge smile

Åsa med 2 skrev 2007-12-23 18:21:31 följande:

På min skinka (som jag gjorde i ugnen från scratch) står det att nätet tas bort när skinkan är färdig i ugnen, samtidigt som man skär bort fettet & penslar på griljeringen...Så du har gjort rätt...Jag tror iaf inte det är ngn fara att äta din skinka, såvida den inte luktar konstigt...
    Ja, så stod det på skinkan och i de recepten jag läst, skönt att jag inte är helt ute och cyklar.

Konstigt bara att den ena sprängde och inte den andra...
  • linjes

Jag gjorde skinka i dag med nät på o inte fan sprängde den,inne ca 4 timmar tog bort svål o nät o lät den svalna sen griljera..

• huge smile
    linjes skrev 2007-12-23 18:23:32 följande:
    Jag gjorde skinka i dag med nät på o inte fan sprängde den,inne ca 4 timmar tog bort svål o nät o lät den svalna sen griljera..
    Då har vi gjort på samma sätt då. Märkligt.
  • Coquine

När man kokar skinkan i ugnen (jag kör på 125 grader för saftigare resultat) skall nätet vara på tills den uppnått önskad värme (jag kör tills den blivit 70 grader). När den har hunnit svalna något tar man bort nätet och svålet, sen blandar jag en äggula, 4 msk senap, en msk socker som jag sen penslar på skinkan. Strör sen över lite ströbröd och griljerar skinkan på 200 grader i 15 minuter.
    Min skinka blev super god=) Tjuvsmakade igår.

• Åsa med 3
    huge smile skrev 2007-12-23 18:23:31 följande:
    Åsa med 2 skrev 2007-12-23 18:21:31 följande: Ja, så stod det på skinkan och i de recepten jag läst, skönt att jag inte är helt ute och cyklar.Konstigt bara att den ena sprängde och inte den andra...
    Kan det inte bero lite på hur skinkan är "styckad" då...hur "kött trådarna" går liksom...om du fattar vad jag menar...det behöver ju inte vara ngt fel på skinkan, kanske bara var konstig struktur.
    BF 080408
  • huge smile

Kan skinkan ha varit för varm när nätet togs bort då?

• linjes

Nä på receptet jag har så ska man ta bort nätet på en gång när skinkan kommer ur ugnen

Svar på tråden Sprängd julskinka