• huge smile

Sprängd julskinka

Nu har vi ett litet problem här hos oss. Vi har haft två skinkor i ugnen, men när min man skar upp nätet på den ena så "sprängde" den. Vad beror det på? Går den att äta trots att den ser lite konstig ut? Vi har aldrig gjort julskinka själva förr, så vi är totala nybörjare!! Den andra skinkan blev okej.

• Svar på tråden Sprängd julskinka
  • Dannee

Det var kanske mycket vatten i den ena . Och när ni skar i den så släpptes all ånga ut för snabbt och i med det så kanske den exploderade.

• huge smile
    Dannee skrev 2007-12-23 19:10:17 följande:
    Det var kanske mycket vatten i den ena . Och när ni skar i den så släpptes all ånga ut för snabbt och i med det så kanske den exploderade.
    Hmm, låter ju som en rimlig förklaring.
  • Dannee

Annars vet jag inte vad det kan vara så gör att skinkan exploderar. Men det är ju inte farligt med exploderad skinka den kan ju bli en ny inne grej att man ska få sin skinka att smälla. GOD JUL

• huge smile
    Dannee skrev 2007-12-23 19:18:51 följande:
    Annars vet jag inte vad det kan vara så gör att skinkan exploderar. Men det är ju inte farligt med exploderad skinka den kan ju bli en ny inne grej att man ska få sin skinka att smälla. GOD JUL
    Hehe, ja det kanske blir nästa års trend!

God jul på dig med!
  • Birgitta2

Tja sprängd anka har jag hört talas om men....

• jennyfannyemil

Man bör låta den svalna innan man tar bort nätet annars kan den trilla isär.

• midsommar 2006

Jag fick mig ett gott skratt iaf, men vem vet kanske nästa års trend.

• Brittan

Hur stora skinkor var det? funderar eftersom det låter lite lite med 4 timmar sammalagt för 2 skinkor. Du bör beräkna minst 50 minuter per kilo skinka i ugnen och eftersom det verkar som att du gjorde 2 skinkor samtidigt borde du nog ha haft dem lite mer än 4 timmar i ugnen. Det tar längre tid att få dem ordentligt färdiga när du har flera skinkor inne samtidigt.

• huge smile
    Brittan skrev 2007-12-24 09:22:49 följande:
    Hur stora skinkor var det? funderar eftersom det låter lite lite med 4 timmar sammalagt för 2 skinkor. Du bör beräkna minst 50 minuter per kilo skinka i ugnen och eftersom det verkar som att du gjorde 2 skinkor samtidigt borde du nog ha haft dem lite mer än 4 timmar i ugnen. Det tar längre tid att få dem ordentligt färdiga när du har flera skinkor inne samtidigt.
    Jag förstår inte hur det skulle kunna behövas längre tid för att de ska bli färdiga bara för att de är två, det är ju lika varmt i ugnen ändå, båda får lika mycket värme, eller hur? Skinkorna är 2-3 kg/st.
  • lokacitron

Sköljde ni av skinkan före?

Svar på tråden Sprängd julskinka