Inlägg från: MaddeK81 |Visa alla inlägg
  • MaddeK81

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

vinterland skrev 2008-02-20 20:22:38 följande:
    Hej,Jag följer som vanligt er i smyg, kan man säga.Har nu en fråga som jag hoppas är ok.Jag är ju stomiop. men har ändtarmen kvar, har diagnosen UC. Men nu undrar jag lite över fistlar, hur de kan uppkomma? Hur ser det ut? Gör de alltid ont? Har en misstanke om en fistel och börjar bli aningens nojjig.
    Fistlar uppkommer om man har något trångt passage i tarmkanalen, en "gång" börjar då att bildas från det trånga passaget och letar sig "ut". Det finns alltså alltid en början från tarmen och ett slut någon annan stans på/i kroppen. Letar sig fisteln ut så att "änden" av den är synlig så ser det alltså ut som ett hål in i kroppen. INNAN den letat sig helt ut kan den variera i utseende dock! Jag har en fistel som börjar i ändtarmen och slutar i mynningen av min slida. När jag upptäckte den så va jag öm och svullen vid slidmynningen. Jag trodde nästan att jag hade fått ett bråck av att ha klämt så mycket på toa. Efter bara några timmar fick jag hög feber så då åkte jag in till akuten, förstod att något inte stod rätt till. Fick genomgå en mindre operation där dom öppnade upp fisteln.

Det är allt jag vet om fistlars uppkomst och utseende, vet inte om det hjälpte dig något? Hur är det som du är orolig för att vara en fistel då, kan du beskriva (om du vill)?
  • MaddeK81
    Molle72 skrev 2008-02-20 20:32:03 följande:
    En fråga till. Kan man styra när avföringen kommer så man kanske kan vara utan påsen en liten stund per dag. Rebeccas stomiläkare sa att man ska byta påse var tredje dag, för det är därför som de kostar idag, de var gratis förr men det missbrukades. Så om folk missbrukar det så är det prat om att de inge ska ingå i högkostanadskortet längre. Jag vill också att man ska byta varje dag. Hur ofta kommer det nåt i dem?Lss: Tycker absolut du ska åka in nu.
    Man kan inte styra när avföringen kommer på så vis att man kan "knipa" eller så, man har ju inga slutmuskler eller nåt till sin hjälp. Det man kan göra är att välja att byta bandaget på vissa tider av dygnet då man tror att man har minst flöde. Innan frukost på morgonen t.ex. Tarmarna börjar ju röra på sig och arbeta när man äter, när tarmarna börjar röra på sig så kommer det som "ligger" i tarmen ut. Om man skulle råka byta bandaget när det kommer mycket från stomin så kan det bli lite bökigt men om det bara kommer litegrann så är inte det nån fara, det stör inte nämnvärt. Hur ofta det kommer nåt i påsen beror på hur ofta och mycket man äter och på vad man äter (och dricker för den delen). Jag har blivit rekomenderad att äta så regelbundet som möjligt och att äta det största målet mat på lunchen. Då får kommer det avföring i påsen så jämnt som möjligt så att säga (istället för att det skulle komma pyttelita några timmar och sedan jättemycket under några timmar så man får springa och tömma hela tiden) och förhoppningsvis inte så mycket på natten. Själv är jag dålig på att följa de råden, jag äter hur mycket eller lite jag vill, när jag vill. Ibland får jag väldiga flöden, som det kallas, av att äta oregelbundet men jag är rätt oregelbunden som person så jag har svårt att lära mig nya rutiner!

Fortsätter att förundras över synsättet på bruket av påsar. Fattar ärligt talat inte hur användandet av våra hjälpmedel skulle kunna missbrukas. Man byter så ofta som man behöver för att känna sig bekväm, fräsch och så som det är mest praktiskt. Har vi inte NOG saker att handskas med? Vilken annan person skulle vilja gå med bajsiga underkläder på sig? Inte rikitgt samma sak men nästan, klart man vill ha en fräsch påse varje dag!

Nääe jag tycker faktiskt det är tråkigt att läkare och andra har den här tron att det skulle missbrukas. HUR vet dom att det missbrukas? Tänk om man har problem med sina bandage och MÅSTE byta flera gånger om dagen för att det inte sitter så bra? Ingen VILL ju byta oftare än nödvändigt såklart, roligare skaer har man ju att ägna sig åt än att stå och byta bajspåsar!

Önskar jag kunde få tala med en person som har den åsikten personligen, känner att jag skulle vilja få ryta i lite åt nån gällande den här frågan, ge f*n i våra rättigheter här nu, det är ta mig tusan en rättighet att kunna byta påsarna varje dag om vi vill det! Så det så!
  • MaddeK81
    vinterland: Jag tycker mer det låter som att du har en hemorroid! Har man ett veck eller nåt sånt som sitter precis vid ändtarmsöppningen så är det faktiskt oftast lite vätska från ändtarmen som läcker ut och kliar. Det låter snuskigt men det är väldigt vanligt. Dom flesta som har hemorroider tycker att hemorroiderna kliar men det är i själva verket den vätskan som läkcer ut som kliar på huden. Vad tror du, har du haft nån hemorroid innan så du vet hur det känns?

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3384
  • MaddeK81
    Molle: Nej filmer kommer ni nog inte ha ro till gissar jag på! Jag har inga direkta förslag annat än att ni kan gå promenader, fika i cafeterian, äta lunch, göra ärenden o.s.v. Gå och köpa en present till Rebecca, skriva ett kort till henne som hon får när hon vaknar eller kommer till rummet, prata med OSS här! Jag vet bara vad min mamma sagt att hon gjort och det är att fika, äta mat och sitta på nålar! När hon sen fått samtalet från läkaren att allt har gått bra så har alla spänningar släppt och tårarna forsat. Vi är många som kommer hålla tummarna med er iaf, det kommer gå kanonbra!

vinterland: Ja det är faktiskt helt otroligt! Jag känner mig lite kränkt å alla stomiopererades vägnar att man har det synssättet!
  • MaddeK81
    vinterland skrev 2008-02-20 21:02:55 följande:
    Madde:Näe, jag tror nog inte att jag har haft ngn hemorroid. Trodde bara man fick edt när man fick krysta och jag använder ju inte min ändtarm.Åhh Halleluja- Nu börjar Greys!
    Nej just det det gör du ju inte... Det kan va en av din aärrbildningar/sammanväxningar som gör sig påminda där nere! Jag har hela tiden trott att jag har haft nån hemorrojd med när min läkare undersökte mig senast så sa han att det va en liten ärrflik, inte hemorrojd!
  • MaddeK81
    Nu stänger jag av datorn så jag inte fastnar här resten av kvällen!

I helgen ska jag på ILCO-träffen förresten! Nån som vill att jag framför något, några förslag ni har, frågor eller synpunkter?

(Har fått förfrågan om att va en av flera ungdomar som ska se till att få mer fart på ungdomsverksamheten, tvätta bort pensionärsstämpeln lite)

http://www.ilco.nu/

Godnatt och KRAM!
  • MaddeK81

68an: Fortsätter hålla tummarna! Det verkar ju som att det kan bli så för vissa och sedan gå över lika snabbt igen iaf, hoppas på attd et är så för lilltjejen din!

fairyfloss: Yes, hämta ut medicin och kör på själv! Känner du att du behöver medicin så behöver du det, kör på! Förstår att du känner dig övergiven men du har iaf oss amatörexperter här som mer än gärna ordinerar vad vi tror du behöver vettu! Tror absolut att du kan köra på 30mg och sedan trappa ned 5mg per vecka, så har jag alltid gjort och Tindras äiti är ju också gravid och har fått det ordinerat så.

Jenny: Usch, fy f*n... Sitter faktiskt här och tjuter efter att ha läst vad du skrivit. Känner igen mig så väl i hur du mår, precis så har jag också mått och säkert dom flesta härinne med. Det jag tjuter för är att det känns så fruktansvärt PISSIGT att inte alla kan få träffa på bra, omtänksamma och förstående läkare som HJÄLPER och inte stjälper! Viktnedgång är en av de saker som mina läkare alltid fr¨gar om och handlar det om MINSTA lilla kilo så tar dom det på allvar, du har gått ner 15 kilo och dom GÖR inget?!!! Jag önskar att alla som är sjuka skulle ha en mamma som min som tvingar en till sjukhus när man själv tycker att det känns onödigt, som tjatar på en om att ta varenda lilla orala piller och allt som ska in bakvägen, som följer med till sjukhuste varenda gång och talar för en när man själv inte orkar tänka ut knappt vad man heter, som står upp mot läkarna när man själv inte orkar och efter att alla era/våra mammor hade tvingat med oss så skulle vi alla träffa på sådana läkare som lyssnar och tar en på allvar, som GÖR det som behöver göras för att man ska bli så fri man kan från denna jävla sjukdom!

Nu tjuter jag igen... Fy f*n vad orättvis denna sjukdom är! Stor styrkekram till er alla och till era magar också, hälsa skruttmagarna från mig att skärpor dom sig inte så kommer jag och läxar upp dom! (skit)kul skämt va? Fundersam

• MaddeK81

lärka78: Instämmer, det är ofta i den här tråden man känner att man vill ringa både till det ena och det andra stället och ryta i lite så våra krassliga vänner får den vård dom/vi förtjänar!

• MaddeK81

LSS: Du skulle väl åka in idag om du inte va bättre? Inte för att tjata alltså (även fast jag ju nyss skrev ett inlägg där jag önskade att alla hade en tjatig morsa som min som tvingade med en till sjukhuset ) men det låter inte som att du är bättre...? Jag gjorde såhär en gång när jag åkte in, jag bad om att få vänta med att betala i kassan för att se om jag blev inlagd, det va inga problem, det gick dom med på! Blir du inlagd betalar du ju nämligen 80kr/dygn från och med första dygnet, de 300kr det kostar att komma till akuten är totalt onödiga då (det va en sköterska som sa så till mig). Blir du inte inlagd kan du betala den summan det kostar (här kostar det 250 när du går därifrån. Blir du inlagd så får du ju en räkning hem senare och då blir det alltså ett SENARE bekymmer. Tro mig, jag förstår hur du tänker men du MÅSTE få vård nu för att bli frisk, jag garanterar dig att slutsumman av kardemumman blir dyrare både bildligt och bokstavligt ju längre du väntar. Ju sjukare du blir, desto längre vårdtid, desto dyrare för dig...

Rätta mig om jag har fel, du kanske känner dig bättre idag?

Någon mer här som vill hjälpa till att ge damen en välbehövlig spark därbak så hon kommer iväg? Kram! 

• MaddeK81

LSS: Jag har alltid haft mamma som tagit mig i hampan och åkt in till akuten med mig och hon har då alltid ringt till akuten och pratat med dom innan. Berättat om att hon funderar på att ta med sin dotter in, frågat om dom har mycket för tillfället o.s.v. Har dom hur mycket som helst och du kommer få vänta i massor med timmar så får du ju veta det i telefon direkt då och kanske välja att avvakta. Om det står LO på termometern så behöver du byta batteri i den tror jag, har för mig att det står LO då.

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10