Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

    V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

    Hej svejs på nattkröken
    (Jobbar)

    Häromdagen då jag var inne o skrev, så hade jag skrivit ett jättelångt inlägg med kommentarer o svar till alla...och vad händer? J*kla skitsida ibland...det krånglar o är segt och man trillar ur osv...precis det hände i torsdags..jag hade kopierat men sen kom jag inte in igen...grrr va trött man blir då

    fairyfloss.se Ledsen att du aldrig fick länken till nya tråden...är det nån mer som skrev mycket där i slutet som du saknar? Jag lägger till dig däruppe.

    Pernilla19.se Välkommen. Jobbigt med leverpåverkan, hoppas det hjälper att byta medicin och att det inte är ngn följdsjukdom. Taskigt hår fick jag när jag insjuknade och gick ner jättemycket i vikt, samt av kortison . Tycker jag tappar väldigt mycket hår då jag äter det.

    68.an Hoppas födelsedagen blev lyckad för dotra. Kramis på dig, tänker på dig

    ll.as va trist. UVI som är så hemskt. Tar lätt en släng av räserbajs istället för kissa taggtråd Tranbärsjuice i mängder är bra, sen kan du gå till hälsokosten som har stort utbud av olika teér, finns nåt som är bra vid uvi.
    Hoppas du snart blir frisk, det suger med svamp o uvi och hosta så man inte kan sova. Du FÅR klaga på det Kramisar till dig

    jajja.Be Det är säkert så att magen kommer lite i olag efter maginfluensa. På hälsokosten finns Probion, nyttiga bakterier (lactobaciller mfl) som hjälper de goda bakterierna att vinna över de "onda". Man kan känna sig uppblåst det första, lite bullrig o orolig o spänd i magen, men sen blir man bättre. Jag ska själv börja med mina igen

    Nallatalla.nu Jag håller tummarna för att din stump ska friskna till, man vill ju gärna hålla hoppet om en IRA i liv.
    Hinner du läsa några kurser nu innan det är dags för bebisen?

    Tindrasäi.ti, huvva, njursten. Stackare. Sambon hade det en gång, han kröp på alla fyra. Hoppas de kommer på nåt så du kan få lindring.
    Ang medicinering o grav så sa min doktor, som Madde skriver, att det var ok med mediciner under grav! Imurel, kortison och alla de "vanliga", det enda man skulle undvika var Remicade. Och vi har skrivit om det förut och mycket riktigt som Madde skriver, konstaterat att det verkar som om alla läkare säger olika. Märkligt. Men man får väl gå på magkänslan och diskutera med sin läkare och göra det man känner sig trygg med. Skönt att du får stöd av läkaren o mvc mfl, det underlättar ju massor. Hoppas njurstenarna håller sig i schack och att du slipper mer problem under grav. Håller tummarna för dig. Kramis

    Fru.nU Den kommentaren var bra (Om internet på "din" tid) Jag instämmer. Det har gett jättemycket att hänga här.
    Är du nervös inför start av ivf? Eller måste du göra kapselundersökning först? Låter jobbigt att du känner nya symptom/smärtor efter maten,

    Muml.in Vad skönt att det går åt rätt håll Blev nyårsmenyn lyckad? Jag var ju i närheten (för du bor väl i den stadsdelen?)
    Sköt om dig och skynda långsamt. Kram

    TrasigMa.ge
    Hoppas du o vovven hade det gott i snön igårkväll. Jag körde bil och det tog 2 timmar till jobbet...usch, underkylt regn, snöstorm, snöblandat regn, hård vind you name it, jag hade alla sorts väder på vägen.
    Men visst är det fint med snö som lyser upp i mörkret.
    Hur är det annars då?

    Dalkul.la Har du repat dig helt efter förra helgen? Jobbar du heltid nu eller?

    MaddeK.se Jag tror nog att det hade varit bra att få med min sambo på familjerådgivning också, men han var lite anti mot det. Fast jag går ju hos en kurator...hmmmm man kanske kan få med han dit?
    Jag har varit för snäll, måste lära mig att säga ifrån...detta tror ju ingen i familjen eller på jobbet eller mina vänner på...jag kan bita ifrån rätt rejält och kämpa för att få min vilja igenom...men på hemmaplan har jag varit/är en liten mes!
    Typiskt, borde vara tvärtom ibland.
    Så du jobbar helger nu också? Känns det fortfarande lika kul med jobbet? Måste vara skönt att börja igen, nog för att jag är trött på m itt jobb ibland...eller mest över att behöva åka till jobbet...men jag skulle bli knäpp av att gå hemma för länge.
    Skulle sakna pengarna också
    Vad fin du va i din Mustaschtröja Jag har sett dem 2ggr, första ggn var på Sweden Rock -05 och så nu i Göteborg. De är grymt bra.
    Kramis på dig

  • grådis

    LoneStarSta.te Det måste vara nåt som ligger i luften, jag har inte haft blåsor eller bölder på aslänge...men nu har jag haft flera igen. Usch.
    Men bölder menar jag de som jag tror att Tindrasäiti o Madde diskuterade häromsisten...sitter i ljumsken/troskanten/blygden, lite var/blod, lämnar lite blålila ärr eller märken, kan variera i storlek, kan göra ont som f-n, man får aldrig ngn förklaring vad det kan vara (varken gyn eller min tarmdoktor vill kännas vid dem....)
    Hur ofta ska du ta Remicaden nu då? Vilka ämnen ska du läsa under våren? Kramis på dig tjejen

    Axelpaxel, Bröllop, va kul men det lät ju mindre kul att du fick svälta på ditt eget bröllop
    Vilka undersökningar har du gjort och vilka står på tur? Eller ska du få besked om de har hittat något? Vilket sjukhus går du på? Ursäkta att jag frågar...du har säkert skrivit det förut...men alzheimers light samt ett visst mått av lathet gör att jag frågar istf att leta...

    Mammasknodd, hur går det med lilla bebisen?

  • grådis

    Hej Joanna!
    Jag gick till en homeopat för länge sedan, han var en sån som även gjorde irisdiagnostik.
    Han kollade mina ögon och frågade om jag hade problem med ryggen...njae inte så värst tyckte jag...inte mer än att man är för dåligt tränad och därigenom blir trött o får ont...
    sen påtalade han att det var ngt problem med mitt underliv, typ livmodern eller dyl...nepp sa jag, no problems...
    Men faktum är att bara ngt halvår senare var jag och gjorde ett cytologprov/test...tadaa, de ringde tillbaka och jag fick göra om det, det påvisade cellförändringar på livmodertappen och jag var inne för åtgärd...gick sen på kontroll lite tätare och efter några år fick jag in och göra en minikonisering för att det kommit tillbaka...
    Märkligt, så han hade en point i det han sa om underlivsbesvären!

    Men det var ju inte det du undrade över...ang mina tarmbesvär så fick jag med mig nyttiga bakterier jag skulle äta...lactobaciller i tablettform...men det blev pannkaka av det, jag tog dem och sket värre än nånsin...hade svårt att klara jobbet, så jag slutade ta dem!
    Men nu, 10 år senare har jag provat samma grejer...funkar jättebra, man äter dem för att få en bättre tarmflora. Samma som finns i ProViva, fast mer koncentrerat och du slipper sockret.

    Men jag har inte testat nåt mer avancerat. Min lillasyster har hälsokostaffär och har gått kurs och lånat ut en bok till mig av KarlOtto Ahly, han var doktor på Tallmogården som kurerade massa tarmsjuka förr om åren. De förordade; fettreducerat, urtikalcin och nåt mer...hmmm får kolla upp det. De inledde behandlingen med fasta och lavemang och sen fick man dricka potatisavkok, dricka olika teér, osv byggde upp tarmfloran och lade sedan till nåt livsmedel i taget för att se hur det funkade.

    Det finns även en kille med crohns som driver en LivingFood kursgård med sin fru. Han äter bara råkost. Kolla in länken: www.levandefoda.se/

    Karlotto Ahly har skrivit om IBS (colon irritable): www.helhetsmedicin.se/

    Det finns flera härinne som provat dricka AloeVera.

    Jag kände en kille med uc, han gick till en homeopat och han sa att han blev bättre. Nu har jag inte träffat honom på en massa år så jag vet inte om det höll i sig för evigt, men han upplevde en markant förbättring när han gjorde de förändringar som homeopaten föreslog och tog de preparat han fick.

    Jag provade att lägga om kosten ett tag, tyckte att jag blev bättre...men har lite dålig disciplin så nu har jag halkat tillbaks i gamla (o)vanor igen

    varför inte prova?
    Kram på dig själv


    joannakba skrev 2008-01-04 22:36:28 följande:
    Hejsan alla goa!!Kom och tänka på en sak när jag åkte hem från jobbet idag. Och det var om någon här inne har tagit hjälp av någon homopat (VET INTE HUR DET STAVAS SÄKERT JÄTTE FEL) och testat deras kurer har hört att vissa med tarm sjukdomar funkar det jätte bra för, är så nyfiken bara.kramar alla goa!!!
  • grådis

    Här LOneStarSta.te hittade jag ngt om RA och koständring...är det inte RA du har också?

    ******************************************************
    Glutenfri vegankost förbättrar symtomen vid RA ? ny svensk studie bekräftar tidigare norsk studie från 1991

    Frågan hurvida kosten påverkar RA-sjukdomen har länge diskuterats både av läkare och RA-patienter, speciellt sedan en norsk studie publicerad i ?Lancet? 1991 (1) visade att fasta och glutenfri kost påtagligt förbättrade symtomen vid RA och att förbättringen stod sig i upp till 5 år om ?responders? höll sig till den rekommenderade dieten.

    Nu har en ny svensk studie om glutenfri vegankost vid RA från Karolinska sjukhusets reumatologiska publicerats i ?Rheumatology? (2) som bekräftar den norska studien. Även här fick de 66 försökspersonerna (fp) med aktiv RA antingen en glutenfri vegankost (38 pat.) eller en välbalanserad icke-vegankost (28 pat.) under ett år. Man kontrollerade försökspersonerna under studiens gång (vid början, efter 3, 6 resp. 12 månader) enligt American College of Rheumatology´s (ACR:s) kriterier. Dessutom kontrollerades plasmanivåerna av antikroppar mot gliadin (gluten) och beta-lactoglobulin (mjölkprotein) och man gjorde också röntgen-undersökningar av fp:s händer och fötter.

    Resultat: 22 av fp i vegangruppen och 25 fp. i icke-vegangruppen fullföljde studien under 9 månader eller längre på endera av de både dietregimerna. 9 fp (40,5%) i vegangruppen uppfyllde ACR:s 20 kriterier på förbättring jämfört med 1 fp (4%) i icke-vegangruppen. Immunglobulin G (IgG) antikroppsnivåerna mot gliadin och beta-laktoglobulin sjönk i den undergrupp i vegankost-gruppen som svarade på dietbehandlingen (?responders?) men inte i de andra analyserade grupperna. Någon uppbromsning av de röntgenologiska förändringarna kunde däremot inte konstateras i någon av grupperna.

    Studiens slutsats: studien bekräftar att vissa RA-patienter som svarar på kostförändringar (?responders?) kan ha glädje av en kostförändring till glutenfri och (laktosfri) vegankost sannolikt beroende på minskad immunologisk reaktivitet mot de i försökskosten uteslutna födoämnesantigenerna gliadin (gluten) och beta-laktoglobulin (mjölkprotein).

    Ref. (1) Kjeldsen-Kragh J, et al: Controlled trial of fasting and one-year vegetarian diet in rheumatoid arthritis, Lancet 1991;338:899-902

    (2) Hafstrom I, et al: A vegan diet free of gluten improves the signs and symptoms of rheumatoid arthritis correlat with a reduction in antibodies to food antigens. Rheumatology (Oxford) 2001 Oct;40(10):1175-1179

  • grådis

    Hej på er alla!
    Jag har inte kunnat logga in på några dagar och således missade jag ju meddelandet om att tråden var flyttad till vikt&hälsa. Så jag hittade inte tråden när jag var inne och skulle läsa!
    Men nu har jag suttit i evigheter och läst >10 sidor för att komma ikapp

    rka.se ang fisar. På hälsokosten finns ett the´; Salus Anis-Fänkål-Kummin, det är bra för matsmältningen och ska lugna ner fisandet.Jag tycker det är jättegott. Sen kan man kolla över kosten. visst känner man när man är in i ett skov...fisarna luktar verkligen sjukt.

    Dalkulla.se Jag flyttade ner till Halland en period, men behöll min läkare på NÄL i VästraGötaland, det var inget snack om saken, gick jättebra. De samarbetade t o m. Jag fick gå på vissa grejer i Halland och hos tarmmottagningen i Va Götaland.

    Promm.is Trist med bölder. Jag har slarvat med kost o mediciner o har varit lite slitigt i känslolivet så nu har jag blåsor i munnen och bölder i ljumskarna/troskanten. Men har aldrig haft på armar o ben..det kanske är ngt annat?
    Jag satsar på rödbetorna i din dotters fall. Jag hade det för några veckor sedan Ett bra sätt att kolla hur lång tid det tar för mat att passera tarmen...ät rödbetor...man får ett kvitto som syns sas
    Även majs funkar, för det mesta kommer den ut opåverkad...

    Joannak.ba, här har du en till som glömmer Pentasasuppar. F*n också, satt ju här o beklaga sig i somras över oron över att ha fått nya symptom och inflammation i ändtarmen osv...och vad gör man? Har nog inte tagit dem på 2 månader...*skäms*
    Men de skaver o irriterar och jag blöder ofta efteråt och det svir...kanske därför man omedvetet undviker det?
    Suger i mig Nallatallas tips om att blöta dem, jag med

    detejagd.et Välkommen till tråden.-)

    tindrasäi.ti Grattis till viktuppgången. Hoppas det gåråt rätt håll u då

    Nallatal.la vilket bra tips om supparna. Jag ska prova detta.de är ju så sträva annars och lite svåra att mata in. Lycka till med skolstartaen på måndag

    JennyF.se, jag hittade inte tråden heller först när den flyttat.

    Mol.le Krama Rebecca från mig. Jobbigt med skov nu Hur är det med dig annars då? Hur går cafeet?

    MissDisa, åhhh gumman *kramar om* Håller tummarna för dig och tänker på dig. Polyper är ju inget vidare, Hoppas du får den hjälp du så väl behöver.

    Ska läsa ikapp lite mer....

  • grådis

    Ang ärftlighet som Axelpax.el mfl diskutera...det här svarade doktor Risberg inne på fråga doktorn crohns.se:

    Crohns sjukdom, vågar jag skaffa barn med tanke på ärftligheten?
    Inskickat av: stefan (2005-12-16, Ref.nr 20732)

    Hej. Jag mår så jäkla dåligt över min sjukdom, vill ju vara som alla andra människor.
    Får inte göra lumpen på grund av detta vilket känns så förnedrande när alla kompisar gjort lumpen och inte jag. Vågar inte heller träffa nån tjej för min sjukdom kommer gå ut över henne också.
    Men min fråga är, kommer jag kunna våga skaffa barn utan att risken finns för att dom ska få crons Crohns sjukdom?
    Sjukdomen har gått i arv så länge vi vet om.
    Dag Risberg, gastroenterolog, svarar:

    Hej,

    Det stämmer att ärftlighet har viss betydelse vid Crohn. Dock svarar det inte för mer än högst 10% av patienterna. Omvänt kan sägas att 9 av 10 INTE har känd ärftlighet, så uppenbarligen krävs andra faktorer för att man ska insjukna. Ökad risk har noterats hos enäggstvillingar (när den ena får Crohn finns ca 50% risk att även den andre drabbas), eller om BÅDA föräldrarna skulle ha Crohn, vilket torde vara synnerligen ovanligt!
    Därför tycker jag inte att det finns skäl för Dig att avstå barn i framtiden. F.ö ska Du, med rätt behandling, kunna leva ett drägligt liv, träffa tjejer etc. Jag är inte insatt i exakt vilka regler pliktverket har, men kan inte se skäl för "automatisk" frisedel enkom för att man råkar ha diagnosen Crohn - det måste ju vägas utifrån hur handikappande sjukdomen är för en viss individ. Jag vet av egen erfarenhet att många med Crohn är helt opåverkade, har strålande fysik, och ägnar sig åt allt från djuphavsdykning till bergsbestigning!

    MVH
    Dag Risberg

  • grådis

    Trasigma.ge Kul med busschaufför, min pappa var det och min syster har jobbat extra med det. Käckt om du kan få hjälp med kortet.
    Fast det är ju bra om magen är under kontroll så man slipper stanna och skita bakom busskurerna
    Stomi, huvva, starkt. Fråga de som är härinne, de verkar bara ha positivt att säga om det. Beundrar dem som vågar, själv är jag en riktig hare vad gäller det.
    Lycka tillmed vilket val och vad som än blir aktuellt.

  • grådis

    Tindras äiti; om du inte är vegeterian så kommer här lite tips från nätet, PrimaVi s sida:
    **************************************************************
    Ät mat med järn
    Ät maten som ger järnet

    Järnbrist är onödigt eftersom det oftast kan undvikas med bra matvanor. Det finns två typer av järn i maten med avseende på hur järnet tas upp: hemjärn och icke-hemjärn.
    Hemjärn finns i kött och köttprodukter och övrigt järn d.v.s. icke-hemjärn finns i bröd, spannmålsprodukter, grönsaker, rotfrukter och frukt.

    Hemjärn tas upp till ca 25%. Icke hemjärn tas upp i mycket mindre utsträckning. I regel till ca 5-10% beroende på hur maten är sammansatt.

    Kött och innanmat ger en stor del lättupptaget hemjärn. Blodmat är mycket järnrikt, även om kroppen inte kan ta upp allt. Bröd, vissa grönsaker, frukter och bär ger icke-hemjärn som kroppen har svårare att ta upp.Välj mat som ökar järnupptaget. Upptaget av icke-hemjärnet påverkas av olika ämnen i maten. Hemjärnet tas däremot upp relativt ostört. Vissa ämnen underlättar upptaget av icke-hemjärn medan andra försvårar det.

    Underlättar upptaget av icke-hemjärn:

    * C-vitamin i frukter, juicer, grönsaker.

    * "Köttfaktorn" i kött/ fågel/fisk/skaldjur. Köttfaktorn är en okänd faktor i köttet. Den ökar upptaget av både icke-hemjärn och hemjärn.

    Försvårar upptaget av icke-hemjärn:

    * Fytater som framförallt finns i grova cerealier, främst kliprodukter.

    * Tanniner (garvämnen) som finns i t ex te, kaffe och kakao samt i vissa kryddor och grönsaker
    (t ex oregano och aubergine).

    * Kalcium i t ex ost, mjölk och gröna bladgrönsaker. Kalcium försvårar även upptaget av hemjärn.

    * Ägg

    Kött gör nytta på två sätt. Dels innehåller det hemjärn som kroppen lätt kan ta upp. Dels finns i kött den så kallade "köttfaktorn", som hjälper kroppen att absorbera det järn som annars är svårt att ta upp.

    Om du inte äter kött är det betydligt svårare att klara järnbehovet. Med hjälp av mycket C-vitaminrik mat och god kunskap om hur maten ska vara sammansatt går det bra. Det kan ändå vara svårt för dem med stort järnbehov (vid exempelvis rikliga menstruationer). När det gäller järn är det inte så enkelt som att bara se till totala järninnehållet. Det avgörande är hur tillgängligt järnet är för kroppen, vilket beror på hur måltiden är sammansatt.

    Några järnrika matkombinationer

    * Köttfärssås, spaghetti, paprika.

    * Köttgryta, potatis, brysselkål.

    * Blodpudding, bacon, vitkålssallad.

    * Svamp - och levergryta*, ris, broccoli

    * Hamburgare med bröd, tomat, sallad, apelsinjuice

    * Stekt kotlett, kokt potatis, skysås, broccoli.

    * Rostbiff, potatissallad, tomatsallad.

    * Lammkotletter, ratatouille, bakad potatis.

    * Stekt biff i ciabattabröd, tomat, paprika, lök.

    * Wokad lövbiff med paprika, purjolök, ris.

    Avsluta med en C-vitaminrik frukt.

    * Gravida kvinnor bör undvika lever p.g.a. högt A-vitamininnehåll. Leverpastej kan däremot ätas i normal omfattning.

    Järntips

    * Ät C-vitaminrika grönsaker, frukt och bär till varje måltid.

    * Ät kött i någon form, helst varje dag.

    * Omfördela dryckerna om du har svårt att få i dig tillräckligt järn. Drick mjölk, kaffe eller te till frukosten och mellanmål, hellre än till de lagade måltiderna.

    * Gör som förr i tiden - använd järngryta och gjutjärnspanna i matlagningen. Något syrligt till exempel tomatpuré eller vinäger löser ut järnet.

    Var tredje ung kvinna i Sverige har järnbrist
    Järnbrist är vanligare hos tonårstjejer och unga kvinnor än hos män. Förklaringen är enkel och naturlig. Kvinnor förlorar mycket järnrikt blod när de har mens. Ungefär var tredje kvinna, från tonåren och upp till 50 årsåldern, har brist på järn. I tonåren behövs dessutom extra mycket järn eftersom man då växer och utvecklas. Det gäller både killar och tjejer. Gravida kvinnor behöver också särskilt mycket järn, framförallt från och med femte graviditetsmånaden.

    Spelar det någon roll om du har järnbrist?
    Varenda cell i kroppen behöver järn, för bra blodvärden och för att alla celler skall kunna utföra sina uppgifter. Det innebär att järn bland annat behövs för kondition och koncentrationsförmåga. Järnbrist kan göra att du känner dig trött och håglös. Järnbrist med anemi kan medföra en minskad fysisk prestationsförmåga dvs sämre uthållighet vid arbete, fritidsaktiviteter och sport.

    Järnrika grytan
    4 port
    1 burk krossade tomater (ca 400g)
    1 grovhackad lök
    2 msk tomatpuré.
    500 g benfritt nötkött skuret i strimlor
    1 pressad vitlöksklyfta
    ½-1 tsk salt, 1 krm svartpeppar.
    ½ dl hackad persilja.
    finhackat strimlat skal av citron.

    Koka upp de krossade tomater med löken och tomatpurén.
    Krydda med svartpeppar, salt och vitlök.
    Skär nötköttet i strimlor.
    Lägg köttet i den kokande tomatröran utan att bryna.
    Sjud ca 20 minuter. Strö över persilja och citronskal.
    Servera grytan med ris eller pasta, kokta grönsaker och bröd. Ät gärna en C-vitaminrik frukt till efterätt som exempelvis apelsin eller kiwi.

    Snabba järnwoken
    4 port
    500 g finstrimlat nötkött (innanlår, rostbiff eller biff)
    400 g frysta wokgrönsaker eller motsvarande mängd färska strimlade grönsaker
    1 msk olja
    Sås:
    2 dl tomatjuice eller passerade tomater
    2 msk chilisås
    1 tsk riven färsk ingefära
    2 krm sambal oelek
    1 tsk salt, 1/2 tsk grovmalen svartpeppar,

    Woka eller fräs nötköttet i omgångar i några minuter. Ta upp köttet.
    Fortsätt att woka grönsakerna i ca 5 minuter.
    Blanda samman såsen av tomatjuicen, chilisåsen och kryddorna.
    Häll såsen över grönsakerna och blanda i köttet.
    Låt allt bli varmt och servera direkt med ris eller nudlar. Ät gärna en C-vitaminrik frukt till efterrätt som exempelvis apelsin eller kiwi.

    ***************************************************************

  • grådis

    Hejsan!

    Wow, vad mycket ni skriver som vanligt halkar man efter

    Är uppe i Jokkmokk på kurs. Man kan inte maska utan får vara fokuserad o engagerad...vi är två elever och två lärare....

    Molle, hoppas Rebecca snart blir bättre. Förstår att det är tufft nu. Jag blev, som så många andra härinne, sjuk i tonåren och har spenderat en del av högstadiet på Östra faktiskt. Det är pestigt, men det går. Min mamma däremot led som sjutton.

    Krama om Rebecca, tipsa om att skriva dagbok, om hon orkar. Jag hade en bok där jag skrev av mig mycket oro o tankar. Ser att FruU oxå skrev om det, och Madde. Och jag tror det är vettigt. Funkar lite som denna sida

    Dalkulla, lycka till med flytten nu då. Hoppas du mår bättre.

    Nä, ska gå o käka med kollegan, får kika in senare.

    Kramis till er allihop

  • grådis

    Hej på er allihop

    MaddeK, vad fin du är ILCOträff låter ju jättebra för de som är i målgruppen Själv är jag inte opererad och har inte åldern för detheller Är ju en mogen kvinna Men lycka till. Jag var med i RMT:s ungdomsgrupp i Skaraborg för hundra år sedan, vi hittade på lite träffar och spabesök o resor tillsammans. Jättebra o kul.

    Nalla, vad mysigt det låter med sparkande bebis i magen. det är nog det jag kan sakna tror jag, själva gravidgrejen Snoriga, trotsiga ungar är jag mer tveksam till, hehe
    Kurs i Jokkmokk....VattenfallTraining Center ligger häruppe. Bra erfarna lärare, bra utrustning, resurser och simulatorer. Det är ju lyxigt med denna vecka då vi blev så få, svårt att "smyga" sig undan om man känner sig trött och dum

    68an, jo,jag har tänktpå dig när man ser alla skotrar runtikring. Vi ville oxå vara här när Marknaden är här, men det finns ju inget boende inom 40 mil då den är, så de lägger inga kurser då. Annars är det mysigt att vara här, riktig vinter Snöar och knarrar under skorna när man går. Är så där tyst o stilla när snöflingorna dalar ner. Kramis på dig.Stå på dig, du är stark o fixar det här

    Lällas, hoppas det går bra hos doktorn. Jokkmokk är mysigt Jag gillar att åka o vara norröver. Detta är vinter Inte det där regniga, blåsiga, gråa, trista deppiga som är nere på västkusten på "vintern".

    Mumlin, jag köpte pilatesboll på Ica Maxi förra året. Höll på ett tag i början...men är ju en obotlig slappis Men blev lite inspirerad av dig nu.Ska plocka fram den o pumpa upp den igen. Dela gärna med dig av bra enkla effektiva övningar Ni verkar ha det så härligt med mat&bak
    I Jokkmokk får man gå på kurs, för företagets egna skola ligger där. Denna gången läser vi om reläskydd. det är inte så mycket teori, mest praktiska övningar och sånt där. Väldigt lärorikt.
    (Reläskydd har man för att skydda anläggningen, t ex ledningar och ställverksapparater, motorer, transformatorer osv. Om det blir t ex kortslutning på en ledning mellan A och B så känner reläskyddet av det och ser till att bryta strömmen till den ledningen.)Vad skönt att du mår så mycket bättre o är piggare

    Mammasknodd, jag har fått en kurator genom min läkare påmag&tarm. Suveränt. Kan rekommenderas

    LSS, lycka till med flytten. Sköt om dig

    fairyfloss, så du bor där,vad kul. tråkigt att du är kass i kistan bara. Frågade du om jobb osv? Jag jobbar heltid, har gjort sen jag gick ut gymnasiet när jag var 18. Jobbar i energibranschen med företrädesvis manliga arbetskamrater och teknik. Förut var det dagtid samt jour och beredskap, nu Sedan 6 år tillbaka jobbar jag skift. Har haft mina perioder med sjukskrivningar och sjukhusbesök samt perioder när jag jobbat och varit som ett ursketet päron, ibland går det bra ,ibland har det varit jobbigt, ibland jobbar jag som en gnu för att sedan få ledigt lite längre. det blir vad man gör det till. Alla har alltid vetat vad som felas,och med humorns hjälp har det funkat Msan fixar mer än man tror, bara man inte ger upp. Men visst, det har underlättat med bra arbetskamrater o förstående chefer samt att det peppar peppar för det mesta är lugn drift i den svenska energiproduktionen

    nä,nu ska jag gå o basta, får kommentera till fler nästa gång Hoppas ingen tar illa upp
    Kram kram kramkram till er alla

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10