• S80

Ni som ätit trombyl mot mf

Hur länge åt ni trombyl? Hela graviditeten eller till en viss v, och varför ? Hur stor dos åt ni?
    Undrar det då jag ska äta trombyl vid nästa graviditet.

• Svar på tråden Ni som ätit trombyl mot mf
  • Hjartesjalen

Hmmmm, oki, jag har aldrig hort att endon skulle kunna vara en anledning till klumpar, men sa kanske det e, ska absolut snacka med lakaren om detta.

Daremot sa laste jag om att klumpar ar nagot som manga har o att det visar att blodet kan koagulera sig.

Sedan vart det nagot jag laste for lange sedan, att nar blodet kommer fran livmodervaggen sa koagulerar det pa vagen ut sa kroppen satter in ett annat medel typ som gor att det loser upp sig igen o darfor far man klumpar samt rinnande blod ocksa. Har nagon annan hort nagot liknande?

Kan det ge motsagd effekt att ta Trombyl? Jag menar om man far det o inte egentligen behovde det?

• StoraD

hej S80 och ni andra!

det verkar vara väldigt olika med trombylen! jag har läst om de som börjar före de plussar, de som börjar vid ÄL, de som börjar vid plus, och de som börjar vid konstaterat foster! Sen har jag läst om de som slutar såväl v. 12 som senare (som jazzy), jag har även läst om de som slutar vid en blödning - och de som fortsätter vid blödning! *suck* Men kanske är det inte så konstigt eftersom det saknas ordentliga studier och det blir lite av en chansning... läkarna vet helt enkelt inte, så sa min läkare till mig.

själv fick jag ett recept med ordinationen 1X1 - alltså en om dagen, men inget om när jag skulle börja o sluta...

lycka till!

• Hjartesjalen

Men herre gud! Detta ar ju en hel vetenskap. Konstigt tycker jag att lakarna inte vet mer om detta. Vore ju fruktansvart att veta att man fick MF bara for att man inte tog detta piller. Hur sjutton ska man veta?
    Tar man det sa kan det ju vara negativt for en som inte beh det, da kanske man far MF bara for det!

• StoraD

nä, jag tror inte att det orsakar mf om man tar det i så små doser som de flesta gör, dvs 75 mg! Men hur är det, har du fått ngt utskrivet?

• Hjartesjalen

Nej, jag har inte fatt nagot utskrivet, men jag fragade lakaren o han sa att det inte fanns nagot bevis pa att Trombyl skulle vara bra just for MF. Jag vet inte alls, det ar sa mycket kring det o hur ska man veta.....Har ocksa hort att det inte e bra att ta om man nu inte skulle beh det. :(

• Berber

Krakel, togs det några blodprover för att kolla att det var koaguleringen det berodde på eller räckte det med att man visste att det var moderkaksavlossning?

• krakel

Nej jag tog inga prov.. hade inga problem med koagulationen och inte heller några proppar ,, men iom att moderkakan losnade så va det i förebyggande..

Berber skrev 2008-01-04 05:32:46 följande:
    Krakel, togs det några blodprover för att kolla att det var koaguleringen det berodde på eller räckte det med att man visste att det var moderkaksavlossning?
  • Hjartesjalen

Vad egentligen e det som gor att moderkakan kan lossna? Vad hander innuti kroppen da?

Svar på tråden Ni som ätit trombyl mot mf