• FeuerKind

Pulver banta.

Tänkte fråga om det är någon som erfarenhet av pulverbantning.

Jag är nu gravid med mitt andra barn och när det är fött tänkte jag banta ner mig ordentligt, eftersom jag vill ha ett snabbt resultat har jag förstått att pulver är det bästa.

Jag skulle vilja höra lite från er som provat tidigare, vilka pulver använde ni, nådde ni det resultat ni ville? Var ni hungriga under tiden eller mättade pulvret bra? Blandade ni pulver och vanlig kost? Isf vad åt ni och hur mycket?

Jag har tänkt prova Nutrilett, har läst att det skall vara bra.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Pulver banta.
  • Jennie med ie

"Att man inte bantar under grav/amning är väl en självklarhet??? ;) "
    Nej , det är det inte....

Apropå snabb viktnedgång så är det så att kroppen bara kan göra sig av med en begränsad mängd fett per vecka, 1½-2 kg anses normalt vara max. Så ju större/snabbare viktnedgång desto större andel av det man går ner är INTE fett utan t ex vätska och tyvärr ofta även muskelmassa ifall viktminskningen är mycket snabb/kraftig. Så sätt inte likhetstecken mellan snabbt och bra.

• FeuerKind

Jennie med ie:

"Att man inte bantar under grav/amning är väl en självklarhet??? ;) "
    Nej , det är det inte....

Illa isf, det borde ju vara uppenbart för alla...

Ang viktnedgång, muskelförbränning ist för fettförbränning, vättskeförloring osv. Beror inte det på vilka metoder man använder och hur mana går till väga?

Klistrar in följande citat från www.iform.se

"Pulverdieter har ett oförtjänt dåligt rykte. Problemet är att många använder dem felaktigt. Många pulverprodukter innehåller dessutom för lite protein. Är dieten alltför proteinsnål förlorar man muskel- och organmassa istället för fett. När muskelmassan minskar försämras ämnesomsättningen och man går lättare upp i vikt efter kuren. Många gånger går man upp mer än man lyckats bli av med.

Grundtanken med pulverdieter är dock bra. Idén är att koncentrera alla livsviktiga näringsämnen i ett pulver som ger mycket få kalorier. Det innebär att man säkert och snabbt kan gå ned i vikt.

Ett bra pulver ska täcka dagsbehovet av protein, vitaminer, mineraler och kostfiber. Man ska alltså kunna avstå helt från vanlig mat.

Men en pulverdiet räcker inte för att komma tillrätta med övervikten. Dieten fungerar bra för att komma igång, men efter en tid måste man börja äta igen och då gäller det att INTE återgå till sina gamla matvanor. Man måste bygga upp nya kostvanor som bygger på principen om en väl sammansatt kost. Dessutom krävs motion. Man kan inte ändra sina mat- eller motionsvanor med en pulverdiet.

Lägger man inte om sina kostvanor efter kuren kommer man med största sannolikhet att gå upp de överflödiga kilona igen.

Fördelen med pulverdieter är att de är särskilt bra för att komma igång med viktminskningen. På den här typen av diet går man ner knappt två kilo i veckan. En pulverkur kan därför ge betydligt snabbare resultat än om man väljer att äta fettsnål kost. Pulverdiet lämpar sig i synnerhet för den som ska gå ner mycket i vikt. Den är även bra för den som behöver nå snabba resultat för att upprätthålla motivationen."

• Shyme

Herbalifes "pulver" eller shaker som de kallas är en proteindrink, precis som de mtyper man kan köpa på gym osv. Man kan använda dem för att gå upp i vikt eller bygga muskler likväl som att gå ner i vikt.

• Gahlin

Ursäkta mig för att jag säger det här, men: ÄR DU INTE KLOK????? Tror du verkligen på att du får en långvarig effekt av att banta med hjälp av ett pulver?

Det är bara idiotiskt! Enda sättet att gå ner i vikt på ett sätt som inte skadar din kropp, är genom att motionera, äta rätt och att äta rätt mängd mat!

Jag ber om ursäkt i fall jag låter otrevlig! Jag menar bara att det finns vettigare sätt att gå ner i vikt på än med s.k. "mirakelbantningar" och pulver!

• FeuerKind

Gahlin:

Hehehe! Klok? Tja... beror på hur man ser det! Vi äter redan sunt och tränar fera ggr i veckan, både jag och min kille. Men under grav drog jag tyvärr på mig för mye och vill bli av med det snabbt. Ja, jag tror att jag kommer hålla vikten eftersom jag äter sunt och tränar mycket!

Idiotiskt med pulvet? Tja, isf finns det många nöjda, smala idioter i vårt avlånga land!

• Sparvel

Vill bara framföra att jag är en av de idioterna...

• Nalle Puh77

Gahlin:

Trådstartaren har kopierat in denna text...vet inte om du läst den??
    Står klart och tydligt att det är en bra start att komma igång med och dessutom kanske man får mera motivation till att fortsätta om man går ner X antal kg under en tid.
    Sen om det är idiotiskt eller inte, det är ju upp till VAR OCH EN.

"Men en pulverdiet räcker inte för att komma tillrätta med övervikten. Dieten fungerar bra för att komma igång, men efter en tid måste man börja äta igen och då gäller det att INTE återgå till sina gamla matvanor. Man måste bygga upp nya kostvanor som bygger på principen om en väl sammansatt kost. Dessutom krävs motion. Man kan inte ändra sina mat- eller motionsvanor med en pulverdiet.

Lägger man inte om sina kostvanor efter kuren kommer man med största sannolikhet att gå upp de överflödiga kilona igen.

Fördelen med pulverdieter är att de är särskilt bra för att komma igång med viktminskningen. På den här typen av diet går man ner knappt två kilo i veckan. En pulverkur kan därför ge betydligt snabbare resultat än om man väljer att äta fettsnål kost. Pulverdiet lämpar sig i synnerhet för den som ska gå ner mycket i vikt. Den är även bra för den som behöver nå snabba resultat för att upprätthålla motivationen."

Kramiz

• Jennie med ie

"Ang viktnedgång, muskelförbränning ist för fettförbränning, vättskeförloring osv. Beror inte det på vilka metoder man använder och hur mana går till väga? "
    Vissa mekanismer är desamma oavsett metod för viktnedgång, bl a just det att kroppen bara kan göra sig av med en begränsad mängd fettvikt per vecka (eller månad, eller vilken tidsperiod man än talar om).. det gäller oavsett metod, kroppen funkar liksom så... Sen utöver det så påverkar förståss divere faktorer på sitt sätt, att musklerna försvinner lättare om man får för lite protein osv. Men grunden, att kroppen bara kan göra av med en viss mängd fett, kvarstår.

• Gahlin

Jag håller med Jennie med ie.

Jag vet att jag uttryckte mig lite väl hårt igår, och det var ju onödigt kanske.

Tycker ändå att man ska vara försiktig! Man kan inte skynda på viktminskningen genom pulverbantning. Har faktiskt tillhört gruppen som trodde på Nutrilett! Flera arbetskamrater har provat Herbalife, utan resultat.

Istället ökade jag min träningsmängd och såg över mitt matintag. Mina vänner som hade större problem än mig, med att gå ned i vikt, gick med i viktväktarna i stället. Och det funkade för dem.

• elma

Ett tips: Diet Pro, från Star nutrition, säljes genom gymgrossisten på nätet. Relativt dyrt men mättar suveränt och har lågt GI, vilket bidrar till den varaktiga mättnadskänslan. Jordgubb är supergod. Smakar inte fibrer och papper som jag upplever att twinfast och nutrilett gör. Jag har blandat med minimjölk (lättfil för tjockare variant).

Svar på tråden Pulver banta.