• kickan82

Gör EDA ont?

Gör den jätteont? Jag är jättespruträdd o tycker det verkar lite läskigt att de sticker in den i ryggen, har hört att om de sticker fel så kan man bli förlamad! :-O

ååhh, vågar jag ta den? Nu vill jag att ni ska säga att den inte aaalls gör någé ont

• Svar på tråden Gör EDA ont?
  • Annni

Är också jätte spruträdd. Men det är precis som de andra tidigare skrivet en droppe i havet i jämförelse med verkarna man har.

• snutti

Hej
    Jag lider av sprutfobi...
    Men man får ju bedövning i huden innan de sätter sprutan så man känner inte när de sätter EDA'n... Jag flåsade Lustgas för fulla muggar när de la den på mig, det gick bra trots allt, min man höll masken i mitt ansikte. Alla i rummet, inkl läkaren, var supernervösa när de la den, då de förstod min rädsla...Men som sagt , det gick bra, och jag fick till o me beröm av läkaren..

Mitt tips till dig... ställ in dig på en sprutfri förlossning... MEN, läs på om alla bedövningar, stäng inte dörrarna, utan var öppen för att du kan ändra dig under resans gång... Berätta även för samtliga att du är väldigt rädd... Ha musik på när de lägger den, om du tar den, så kan du fokusera på annat... Det finns inget värre än kommentarerna om att det gör så ont ändå att man inte bryr sig om ett stick, det gör en ju inte starkare då man inte vet vad som väntar liksom.. Jag brydde mig, men valde ändå att ta edan...Det passade mig bra, men ah jag vet inte.. Läs min dagbok om förlossningen...läs också brevet inanna...

Lycka till, fråga gärna om du undrar ngt, Kram

• Julia o Zacks mamma

Tyckte inte att det gjorde ont men det va lite obehagligt! Det knakar liksom!
    Va oxå orolig innan men det e lugnt! Som många skriver: värkarna e värre!
    Sen hade jag oturen med att bedövningen sluta att fungera! Helt plötsligt kände jag halva magen o då hade värkarna blivit mycket värre! hua!
    det visade sig att slangen hade rört på sig o det va kört! Jag trodde att börjar den väl fungera o den e inne så e det lugnt! Tji fick jag!
    Fick nöja mig med lustgasen & den blev min bästa vän!

• Tvåbarnsmamma79

Jag är otroligt spruträdd,MEN jag tyckte inte att EDAn gjorde ont!Det stack kanske till lite när de lade bedövningen,o så "ilade" det lite ner i ena benet(helt normalt tydligen),kasnke var lite obehagligt,men särskilt ont tyckte jag inte den gjorde.
    Jag skulle ABSOLUT ta den igen,om jag kommer föda fler barn (o den behövs,vilket den säkert lär göra*s*)
    Kram o lycka till!!!

• S med 2

Du kan ju säga till innan att du verkligen är rädd för sprutor och stick och be om emla kräm...då sätter de dit den ca 20-30 minuter innan. Man får oftast denna kräm när man tar vanligt ryggmärgsprov eftersom man är mer "vaken" då. Min dotter får emla varje gång inför operationer och hon känner inte när de sticker.

• nilam

Jag är livrädd för sprutor och sjukhus och allt annat! Svimmar nästan på vårdcentralen! Men jag har fött med kejsarsnitt och spinalbedövning en gång och EDA andra gången. jag låg båda gångerna och väntade på att känna något men det gjorde jag aldrig! Be om bedövningssalva! vet inte om det hjälper men jag fick det ena gången (vid spinal).

Du klarar det om det är det du vill ha!

Kram

• Älskeling

Kändes ingenting!
    Och jag lovar, att du är spruträdd är nog det minsta du tänker på just då!!

• linhen

Kände ingenting! Min spruträdsla droppade jag där någonstans när vattnet gick och värkarna startade!

• linhen

De fick dessutom lägga om den eftersom de hamnade fel första gången... Inga problem, den känns inte!

• aneka

nån skrev att det fanns risker med EDA, vad för risker då......

Svar på tråden Gör EDA ont?