• kickan82

Gör EDA ont?

Gör den jätteont? Jag är jättespruträdd o tycker det verkar lite läskigt att de sticker in den i ryggen, har hört att om de sticker fel så kan man bli förlamad! :-O

ååhh, vågar jag ta den? Nu vill jag att ni ska säga att den inte aaalls gör någé ont

• Svar på tråden Gör EDA ont?
  • S med 2

Kickan..
    Det är inte alla narkosläkare som är så anti till EMLA, prata med de på förl. när du kommer in så de vet hur du känner osv. detta talar de sedan om för narkosen när de kommer. Man kan ju ta bort plåstret strax innan narkosen kommer oxå, då slipper han/hon att reagera på det. Jag har oxå jobbat på förl. och vi satte många EMLA plåster så det är nog väldigt olika. Det bästa du kan göra är att prata med dem på den förl. där du ska föda.

Lycka till!

• Heather KL

Gör inte EDA så att förlossning tar längre tid?

• Mimmi82

mina värkar avtog men då fick jag värkstimulerande dropp så det ordnade sig... man hr annat å tänka på som gr mkt ondare än själva eda´n. kände inget.. men då låg ja me värkar å lustgas hehe.. tyckte d gjorde ondare med kanylen i handen jag...

oroa dig inte för det..

eda´n tog bort all smärta för mig, tills utdrivningsskedet då för då hjälper den ju inte..

kram å lycka till =)

• skåne84

Vågar inte heller ta eda men det e pga av att jag hört att du kanske behöver ha kateter i ett par dar efter för att du inte klarar av att kissa själv. o hur kul e det då??

• skåne84

Vågar inte heller ta eda men det e pga av att jag hört att du kanske behöver ha kateter i ett par dar efter för att du inte klarar av att kissa själv. o hur kul e det då??

• Upptagen

skåne84: Fast kateter kan du ju få även om du inte tar EDA... Jag fick kateter av andra orsaker och det var inte så farligt tyckte jag.

• Foxy1

Har ingen erfarenhet av EDA (ännu), men eftersom jag absolut ser EDA som ett smärtlindringsalternativ så har jag ändå läst svaren här. Det som fångat mitt intresse är dels att det knappt nämns någonting om HUR stor risken för förlamning är? (Är livrädd för det själv!). Dels en för mig ny uppgift som omnämns på ett par ställen, nämligen att det "knakar" eller "krasar" när man lägger EDA???!!!??? Que?? Hur menar ni? Vad är det som "krasar" och varför? Låter verkligen läbbigt! :-/

Hittills har jag mest bekymrat mig för att förblöda på förlossningsbordet, men det här med EDA är ju onekligen också en läbbig grej att oroa sig för... :o(

• Mimmi82

Det kan tydligen knaka till när de lägger den, det sa Bm åt mig. Det kan cokså kännas som ett kraftigt tryck mot ryggraden. Jag kände dock inte nått sånt. Märkte itne ens att han la den å jag e också spruträdd. tyckte i så fall de var värre med kanylen på handen, speciellt när den skulle av. För under förlossnignen e man ju osm lite borta eller.. hrmm.. man e åskoncentrerad på allt annat så jag upplevde det inte alls farligt...
    Vet bara att blir d fler barn så blir det EDA.. vilken känsla att få den.. slippa alla onda värkar å vila upp sig ett tag innan krystvärkarna kom igång.. =)

• Upptagen

Foxy 1: Knaket är svårt att förstå riktigt, jag tyckte det hördes i huvudet på nåt sätt. Men det varade bara i några sekunder och var inte så hemskt som det låter...

Svar på tråden Gör EDA ont?