• kickan82

Gör EDA ont?

Gör den jätteont? Jag är jättespruträdd o tycker det verkar lite läskigt att de sticker in den i ryggen, har hört att om de sticker fel så kan man bli förlamad! :-O

ååhh, vågar jag ta den? Nu vill jag att ni ska säga att den inte aaalls gör någé ont

• Svar på tråden Gör EDA ont?
  • Böckling

Jag kände ingenting när jag fick min EDA(hade så ont i ryggen under hela förlossningen) MEN vilken befrielse det var när smärtlindringen satte in. Jag rekomenderar alla med lite längre förlossningar att ta EDA.

• isolita

Är oxå jätterädd för sprutor men när jag väl höll på att föda så ropade jag på killen med jättesprutan rakt in i ryggen!
    Kändes inte alls, var peice of kaka jämfört med värkarna och den var underbar när den verkade. Plötsligt såg jag min man i ögonen igen och sa att jag var tillbaka... Ta den ta den ta den!!

• Prinsessans mamma

Vilka skräckspekulationer! Ta bort!!!!

Kändes inte alls!
    En lätt bedövning lades först. Sedan själva EDA:n
    Sedan tejpar de fast slangen på ryggen (sitter alltså kvar) så de kan öka bedövningen vid behov. De vill nämligen gärna passa på och smacka i med värkförstärkande dropp under tiden.

Helt underbart. För mig var det så långdraget att de rekommenderade EDA innan min ork skulle ta slut helt (summa 58tim). Smärtan lättade men man hade ändå känsel och kände att "man var med".

Euforisk känsla när krystvärkarna satte in. Då satte instinkterna in och man visste precis hur man skulle göra, vilket också funkade med EDA. Man blir alltså inte helt bdövad/förlamad.

• Prinsessans mamma

Ni ska ju tänka på att ni i den situaionen inte är i samma medvetandetillstånd som nui är i nu när ni sitter och oroar er.

Det vore ju synd om ni utesluter något i förväg och skriver nåt i förlossningsplanen om att ni absolut inte vill ha EDA. Då kanske det är försent om ni väl vill ha sedan. Man är liksom inte i tillstånd att diskutera när det stormar som värst. Nu låter det som om jag försöker skrämma er, men det handlar mer om en gigantisk kraftansträngning, och en super koncentration där man går in i sig själv totalt, att det är bättre att ha lämnat en öppning för detta ifall det är vad som faktiskt skulle passa bäst då.
    Låt personalen lotsa er under förlossningen.

PS. Jag hörde då inget knak. Och efter förlossningen kunde jag gå upp och kissa själv, däremot under tiden tömde de mig en gång, och det brydde jag mig inte ett smack om då. Och då ska ni veta att mig har de ibland fått hissa upp fötterna på vid provtagning för att jag varit så nålrädd att jag blir kritvit och svimfärdig. (men jag är botad nu )

• Troja3

Usch! Jag är livrädd för epiduralbedövningen, nästan räddare för den än själva förlossningssmärtorna. Alla mina kompisar som fött barn rekommenderar epiduralen: "Varför ha smärta när man kan slippa den" säger alla, men jag vet inte... Har aldrig fött, så jag vet inte min egen smärtgräns...

En gång när jag skulle ta ryggmärgsprov var jag så hysteriskt rädd för det att läkarn gav upp och jag fick åka hem utan att ha tagit det. Det är liksom tanken på en lång läskig nål som ska in i ryggen (tänk om man skadas i ryggraden och kanske blir förlamad eller nåt, risken finns ju, för att man inte kan vara still av ren skräck )

Jag brukar hellre borra utan bedövning hos tandläkaren pga sprutskräck vilket knappast inte heller är nån hit.

• Phidelie

äsch, det var ingen fara! kände ingenting och det var en befrielse att inte ha lika ont längre.

• irrbloss

Det gjorde rätt ont men var mest jäkligt obehagligt. Speciellt eftersom man måste sitta/ligga blick stilla när EDA´n läggs. Ett tips är att suga i sig lustgas under tiden att den läggs

För min del höll den bara i sig i en timma (lagom för att jag skulle hinna kasta i mig lite mat och sen kräkas upp den igen), sen lossnade den.
    Ändå måste jag rekommendera den å det grövsta. Den timman och den lilla matbiten jag fick i mig gjorde så att jag kunde orka med dom sista timmarna som var kvar av förlossningen!

• fenomena83

näe den gör väl inte ont precis, jag kände inget knak men däremot så kände jag nåt tryck eller nåt mot ryggraden, lite skum känsla måste jag säga, mer skum än ont.... fast MYCKET bättre att sätta in den än att ha värkar måste jag tro att alla håller med om!!!!
    jag kollade inte ens på sprutan, jag hade fullt upp med att krama sönder undersköterskan och andas. sen efteråt så sa min man att dom hade satt in en spruta som va typ en halvmeter lång (överdrivet). fast även om jag hade vetat att den va så stor så hade jag inte brytt mig, som sagt var mycket bättre att stoppa in den än att ha värkar.

• irrbloss

För att lugna ner ts så kan jag meddela att kontentan av det hela inte är en nål som sitter kvar i ryggen, utan en liten slang

• kickan82

Hej alla!

Nu har jag fött, det blev en liten Linus. Jag tog EDA till slut...tyvärr så tog den inte, provade två gånger, sen blev det snitt, o spinalen tog iaf

Jag kände ett liiitet stick i ryggen av bedövningssprutan, men jag var så borta...synd att den inte tog...kanske nästa gåmg

• Braxton

Jag är livrädd för sprutor, var lika rädd för värkarna under förlossnignen.. Men jag kan säga att när man tar eda ¨å då tänker man itne på att det är en spruta som man är rädd för. Man vill ha smärtlindring bara. Jag brydde mig int eom sprutan,.. Det var ngn sköterska som stod i dörren och pratade med doktorn när han skuole sätta edan på mig, jag bara skrek genom lustgasen att SLUTA PRATA och sätt den där edan NU!!!!!

Man har ganska så ont vid det laget så jag tycke rinte at du ska orora dig för just det.

Hur det kändes? För mig kändes det som en varm vätska som fyllde min halva kropp, nedre delen..det kändes som att jag flöt på ngt vis.. Så hörde jag allas röste rlångt borta.. Det var så skönt åfå den. Fst den tog inte så bra på mig. Fört hjälpte det lite och så fick jag ont igen sen.

Det gjorde INTE ont att ta den.

Lycka till!

• Lolitatvå

Jag tyckte inte att det kändes nått o jag är verkligen spruträdd--Pojkvännen fick ondare än jag*L*..Lycka till nu

• Mammas pojke

Du kan vara helt lugn, när du väl tar den så har du så ont av smärta att du ej bryr dig. Jag är själv spruträdd, speciellt för en sådan stor sak rakt in i ryggmärgen, men jag lovar. Jag kände inte ett smack när den sattes, hade sådana värkar som gjorde så M Y C K E T ondare.

• snutti

Jag har sprutfobi... Tro mig ...

Kände ingenting...

• Champis

Jagfick bedövning innan de la Edan. Det stack till lite, lite grann och sedan kände jag lite när de sprutade in lokalbedövningen. Kan inte säga att det att man kan jämöra det med en förlossningsverk precis. När det väl la Edan kände jag inte sticket. Allt var klart mellan två värkar. Edan tog ättebra på mig och jag var smärtfri. När krystvärkarna kom kände jag dom hur bra om helst så jag kunde utan problem krysta ut min flicka på 20 minuter.

• Alfonz

Hej där!

Jag tyckte inte att det kändes överhuvudtaget, de bedövar ju först och det kändes som ett liiiitet stick bara. Jag var mest glad över att få smärtlindring.

/Kramiz A

• h04

Trycket jag kände trodde jag var narkosläkaren som tryckte med handen men det var ju nålen som gick in.... jag var så borta av all smärta så den kändes inget!

Svar på tråden Gör EDA ont?