• kickan82

Gör EDA ont?

Gör den jätteont? Jag är jättespruträdd o tycker det verkar lite läskigt att de sticker in den i ryggen, har hört att om de sticker fel så kan man bli förlamad! :-O

ååhh, vågar jag ta den? Nu vill jag att ni ska säga att den inte aaalls gör någé ont

• Svar på tråden Gör EDA ont?
  • Jigge

EDA var en underbar känsla tycker jag, smärtorna bara försvann. Jag är grymt spruträdd, svimmar nästan alltid när jag tar sprutor och blodprov, t.o.m. stick i fingret. Jag tyckte inte att det gjorde ont , gämför man med hur värkarna känns så gör inget annat ont. Jag kommer garanterat ta det igen om det blir några fler förlossningar.

• CeeJay

Förlåt - men på mig gjorde det jätteont när de la sprutan... Var precis beredd att skrika att de skulle låta bli men då var de klara och känslan efter det var: HIMMELRIKET För mig var det värt den smärtan som varade i ca 2 minuter för att sedan inte känna någonting av värkarna.
    Lycka till och som sagt man kan få bedövning innan där sprutan ska läggas och det visste jag inte då!

Du klarar det !!

• GBA

Vill bara förtydliga en sak. Det är inte själva ryggbedövningen som man känner utan sprutan med lokalbedövning. Den lägger man först för att bedöva området. Annars skulle det göra svinont.

Har inte provat EDA själv, men jag var på KS:s föreläsning igår och där sade de så.

• Ulrica80

Bara du inte ber om att få se nålen.. Känns lite, patienterna brukar rycka till....Men d går snabbt om d en duktigt narkosläkare!!!!! Vart ska du föda då???
    Träffar dagligen mammor som fått EDA....& har aldrig hört att nån blivit förlamnad....Men såklart risken finns....D gör d alltid när man sticker in främmande föremål i kroppen....

• Gonzo

Precis som många andra skriver så tror jag inte att du kommer tänka på det just då. Jag kände ingenting av den, hade massor med värkar undertiden så jag hade lite annat att tänka på!

Lycka till!

• kissemjao

Jag grät som ett barn när de stack mig med bedövningssprutan. Inte för att det egentligen gjorde så ont. Men i kombination med förlossningvärkar så är det inte så mysigt med mer ont...
    Som sagt. Känslan efteråt gick nästan att mätas med att stå i VIP-kön till pärleporten!

• LillaMy78

Hmmm... kommer inte ihåg... och jag fick för 3 mån sen... så; antagligen så gjorde det inte det!

• Avelyn

Jag fick epidural vid min första förlossning och kände inte ens att de lade sprutan.. kanske berodde på att värkarna i sig gjorde så ont att det var det enda jag kunde tänka på. I af var edan guld värd!

Andra förlossningen lades eda inför ett akutsnitt så jag kunde vara vaken när min son föddes. Inte heller då upplevde jag att det kändes.. hade ju värkar samtidigt då med..

Har inga negativa upplevelser alls med Eda.. tänker absolut be om det igen... har bf med barn nummer tre 15 maj.

• Petra Pontus mamma

Jag hade så jäkla ont ändå så jag kände överhuvudtaget inte att läkaren stack in någon nål. Och man ser det inte, man ligger på sidan och narkosläkaren grejar i ryggen. Andades lustgas under tiden.

En liten spruta i ryggraden är INGET mot att föda barn

• kickan82

Ulrika80: Jag ska föda på Sunderby sjukhus i Luleå.

Jag ska definitivt be om Embla om jag tar EDA.

Tack alla jättesöta, känns lite bättre nu inför EDA

Svar på tråden Gör EDA ont?