• flisansma

min katt skriker

Ja vad är det för fel på våran katt?
    Hon jamar och jamar och det jättehögt. Är hon ute vid grannen så kan man höra henne lång väg hur hon jamar.

Hon va så här förrut med och det höll i sig några dagar sen va det tyst igen. Hon vill hela tiden vara ute då hon jamar så mkt.

Kan tillägga att jag inte haft katt så länge så jag vet inte så mkt om katter.

Hon blev 1 år nu i december.

• Svar på tråden min katt skriker
  • Micki

Får jag låna din tråd lite?

Jag har en ragdollhona på 7 månader som precis haft sitt första löp. Det höll i sig i tre dagar ungefär.

Tankarna finns om att ta en kull på henne senare. Men för hennes skull,bör vi sätta henne på p-oiller fram tills dess?
    Hon är innekatt.

Tack för lånet

• Birgitta2

TinaB 77 skrev 2008-01-10 14:13:24 följande:

Får jag låna din tråd lite?Jag har en ragdollhona på 7 månader som precis haft sitt första löp. Det höll i sig i tre dagar ungefär.Tankarna finns om att ta en kull på henne senare. Men för hennes skull,bör vi sätta henne på p-oiller fram tills dess?Hon är innekatt.Tack för lånet
    Ja, p-piller går bra. Men helst inte mer än ett år, pga risken för juvertumörer.

Vad beträffar TS så löper din katt med all säkerhet. Och katter kan löpa varannan-var tredje vecka om de inte blir dräktiga, får p-piller eller kastreras (man steriliserar inte katter eftersom löpbeteendet då finns kvar. Kastrering innebär att man tar bort äggstockar, äggledare och livmoder och löpbeteendet försvinner också).

Att ta kull på en katt med okänd fader är höjden av okunnighet. Din katt skall för det första genomgå en veterinärundersökning med medföljande provtagningar för att se till att den är helt frisk. Den skall INTE bära på coronavirus som kan utvecklas till FIP. Detta kan nämligen gå över till ungarna. Coronavirus är väldigt vanligt. Och om det är dolt, så märker man inte viruset förrän det visar sig i bl a diarréer och ev FIP. FIP är 100% dödligt när det väl "aktiveras".

Du vet heller inte vilka ärftliga sjukdomar din katt bär på och detta kan testas hos veterinär. Dessutom måste även pappan till ungarna testas så han är frisk.

Så som du ser är det en hel del att göra innan man ens börjar fundera på att ta en kull på en katt. Men det är nog redan kört för din del, eftersom du släppt ut katten under löp. Den är antagligen redan dräktig, men gud vet vilken katt.
  • Birgitta2

TinaB 77 skrev 2008-01-10 14:13:24 följande:

bör vi sätta henne på p-oiller fram tills dess?Hon är innekatt.Tack för lånet
    Såg nu att hon är innekatt. Om du står ut med löpen tills ni skaffar kull, så kan du ju skippa p-pillerna.
  • Micki
    Birgitta2 skrev 2008-01-10 14:25:00 följande:
    TinaB 77 skrev 2008-01-10 14:13:24 följande: Såg nu att hon är innekatt. Om du står ut med löpen tills ni skaffar kull, så kan du ju skippa p-pillerna.
    Det underlättar inte för henne då om hon får piller?  Hon va iof sig inte bli skrikig och det varade inte många dagar.

Tack för svaret.
  • Birgitta2

TinaB 77 skrev 2008-01-10 14:28:23 följande:

Det underlättar inte för henne då om hon får piller?  Hon va iof sig inte bli så skrikig och det varade inte många dagar.Tack för svaret.
    Jo, löpen är ju jobbiga även för katten. Framförallt när hon inte får p-piller, då löper de ju ofta och en hel del energi går ju åt till det. Låt henne löpa ett par gånger till och skriv upp datum och hur länge så du ser om hon löper ofta. Det kan det var idé med p-piller om hon löper ofta och om det verkar jobbigt för henne.
  • Micki

Tack Birgitta-Jag ska skriva upp det,denna gången verkade inte va så jobbigt för henne men det kanske berodde på att det va första gången.

Nu ska jag låta din tråd va TS

• tintilar

Ang att ta kull: Mamman ska alltid avmaskas under dräktighet och ungarna ska avmaskas innan de är 3 veckor. Detta för att mask i regel ligger latent i kroppen på kattungar så trots att de och mamman inte varit ute så har de troligen mask ändå.

Kan vara bra att veta.

Tar man en kull har man ETT stort ansvar. Och det är att se till att katterna kommer till BRA hem och att man följer upp och ser till att de mår bra. Och att man har plats hemma för varända unge om det skulle vara så att man inte får någon såld.

• CTMT
    flisansma skrev 2008-01-10 13:57:03 följande:
    någon ovan här skrev att okunniga kattägare typ bär ansvaret för det finns så många hemlösa katter.Visst kan man tänkas att ta en katt från ett katt hem men vi skulle vilja uppleva det här med kattungar en gång så därför har vi beslutat en kull.Jag vet att dom måste vara minst 12 veckor innan man lämnar iväg dom till sina nya hem och allt det där.När vi fick vår lilla tös så va hon varken avmaskad eller vaccinerad så det va det första vi gjorde.Men detta med blodgrupper hade jag ingenarning om så vi får se hur vi gör nu, kanske kastrerar henne ändå.
    Har du utekatt så se till att han/hon är kastrerad! Har du bestämt dig för en kull med kattungar så ska de tas om hand tills den dagen de är 12 veckor gamla. När du sedan ska sälja dem så sälj inte dem för 10 kr. Du ska kunna ta 200-300kr för en katt - DET för att du ska hjälpa till att höja katten status runtom i världen. Vill en person inte betala 200kr för en kattunge så kommer den personen inte heller vilja betala för en framtida kastrering eller framtida vaccinationer m.m.

Sammanfattat: Vill man inte ge ett par hundra för ett nytt husdjur så vill man inte heller spendera pengar på husdjuret i framtiden = oansvarsfullt och okunnigt... leder till att man enkelt kan "sparka ut" djuret sen när det börjar kosta för mycket...

Tänk på det, det är så problemet med hemlösa och vanvårade djur startar!
  • CTMT
    flisansma skrev 2008-01-10 14:10:21 följande:
    ang kastrering, hur mår hon dagarna efter det?om man ringer och bokar tid för det, brukar man få vänta länge? vad kostar det?
    Kastrering är bra! :)
    Kisen är lite groggy samma dag och kanske dagen efter. Dvs hon ligger nog mest och sover lite. Hon kommer få stygn på magen som hon inte får bita på, men det löser sig med att hon får en "tratt" med sig hem som hon ska ha i någon veckas tid.
    Man brukar inte behöva vänta så länge för en tid till kastrering. Du lämnar katten tidigt på morgonen hos veterinären (typ kl.8) sen kan du hämta henne på eftermiddagen, brukar vara efter kl.14-15 man kan göra det.

Och jag lovar, det är en bra investering både för dig och för din katt! En kull kan vara jobbigt för en katt (samma som graviditet för oss kan vara jobbigt). Sen när du väl ska sälja kattungarna... man vet ju aldrig hur den nya ägaren är, och tänk om det är så illa som att du säljer ungen till en djurplågare :( Hemska tanke, men det finns ju tyvärr sådana människor...
  • tintilar

Katrering av honkatt

Kostar olika på olika kliniker. Mellan 700-1100:- brukar de nog ta härikring. Det är sytare än att kastrera hankatt. Det finns dock olika ingrepp att välja mellan. Jag tog bort hela livmodern på min hona då hon hade ungar tidiga i magen som skulle tas bort och dessutom minskar risken för livmoderinflammation och liknande.

Katten mår BRA efter operationen. Det tar inte så lång tid, den är sövd och när den kommer hem är den lite vinglig och groggy. Den ska vara någonstans där den får vara ifred så att den kan hämta sig, men brukar vara väldigt keliga och önskar sällskap och närhet.

Det tar kanske 3 timmar innan de är helt pigga efter narkosen. Såret verkar inte göra ont, de är som vanligt fast med trapp på huvudet. Våran syddes med stygn som behövde plockas. Detta gjordes efter 14 dgr av veterinären och var kostnadsfritt. Det tog ca 30 sekunder och gjordes utan bedövning. Vi har en hysterisk katt men hon rörde inte en fena när han tog dem, så det kan omöjligt ha gjort ont för en sekund. Vi höll henne bara uppåtstående på baknenen medan han plockade.

När stygnen togs bort så tog vi bort tratten och hon kunde vara ute igen som vanligt. Lätt som en plätt och pälsen växer sen tillbaka utan att lämna några spår efter operationen.

• CissiLalia

skönt att höra attjag inte e ensam ..jag har en nervsvag katt jag också här hemma..lite mer ingående kanske---->

jag har två två bröder och dom har jag haft i ett och ett halft år nu dom fyller två i maj:) kastrerade och dom blev ute katter april 07 efter instängdhet i trånga lägenheter:)

jag hämtade Strippan först(han den nervsvage) och han skrek och jamade högt och hjärtskärnade i två dygn till slut hämtade jag frisse(hans bror) och då blev han genast tyst men båda har varit eländiga och gått på golvet väldigt länge speciellt i första lägenheten..sen flyttade jag til lkopaprberg och där blev de bättre(hört att man ska bryta mönstret)men sen börja han jama när han va ensam eller kände sej ensam (trots jag va hemma)

n ubor vi i stor öppen lägenhet med bra läge så nu har dom blivit utekatter och allt va jättebra men nu jamar han såddär hjärtskärande tex när han vill in då släpper vi in han men då jamar han efter 2 minuter igen och vuill ut å sådär kan de hålal på.men jag har satt stopp dom ska inte få bestämam över mej..men tillslut orkar man inte höra skriken och man släpper ut han iaf..

det är jätte jobbigt med hans hjärtskärande jamanden och svansen mellan benen så fort det kommer gäster eller en stor bil åker förbi utanför på vägen och han e innte osv osv problemen blir fler och fler och han börjar bli så himmla jobbig...men när man e som mest arg och ledsen på honom kan han komma och ligga å mysa å vara världens lugnaste mysigaste katt.bara vi båda (jag och sambon) sitter ner båda två då får han lugn och ro i kroppen men när gubben min jobbar då e katten orolig å rastlös...ibland vet jag inte vad jag ska ta mej till...

någon som har de som jag eller som kan ge lite tips?

Svar på tråden min katt skriker