• Anonym (ångest)

Bakis.. och ångest!!!!

Usch.. jag var ute igår och drack för mycket. Jag är så j*la bakis. Och jag HATAR att bli det, och att bli för full.
    Andra som såg mig tyckte nog inte att jag var fullare än ngn annan... men jag vet.
    Jag blir bakis på så lite, och ändå drack jag så mycket.
    Vi kom hem vid 2 och redan då visste jag hur jag skulle vakna upp idag..
    ..med ÅNGEST!
    Man vaknar genom att man vrider och vänder på sig och tänker "vad har jag sagt? Jag är så DÅLIG så DÅLIG! VARFÖR sa ja SÅ!!! Huvudet spränger och ångesten kommer... illamåendet börjar.

Vad har jag då gjort?! Jag "råkade" säga åt en kompis, att en annan kompis gjorde för mkt av dåliga saker (partyknarkar). Jag skulle inte säga det. Jag FÅR inte säga det!
    Men nu råkade jag nämna det. Dessutom sa jag att jag inte direkt litar på denna kompis (vilket är sant, men nu känns det som ett svek)....
    Kompisarna umgås inte med varandra, och det är inget som kommer fram att jag sa, men jag känner mig ändå så dum.
    Usch, jag menade ju inget illa.

Jag känner mig så dum! Det är inte första gången jag säger saker på fyllan som jag ångrar, men jag är så less att det blir så där..
    Så nu är ångesten på väg upp...
    Så här är det ofta, inga stora grejer jag gör, men bara saker man säger, utan att vakta sin tunga.

Tycker ni att jag är hemsk? känner ngn igen sig? Och framför allt... är det helt fel om man "slinter" med tungan ibland?

Jag dricker inte så ofta, men jag har en förmåga att alltid få ångest och tycka att jag är VÄRLDENS SÄMSTA MÄNNISKA dagen efter..

• Svar på tråden Bakis.. och ångest!!!!
  • Anonym

Jag har slutat dricka så mycket när jag är ute. Mer än två standarddrinkar dricker jag inte, och då dricker jag även vatten emellan. Eftersom jag dricker så sällan får jag fortfarande en lite "rolig" effekt, men jag vaknar aldrig med bakfylla längre, och jag är inte så full att jag inte vet vad jag gör eller säger. Dessutom är två standarddrinkar i regel det mesta en kvinna ska dricka på en kväll för att inte få permanenta skador på hjärnan. Så dra ner på intaget! Kan jag så kan du . Varva med läsk och vatten så kan du sippa på nått utan att få i dig så mycket alkohol.

• Anonym (ångest)

Anonym (Jag oxå) skrev 2008-01-13 10:33:48 följande:

TS:Så länge du inte gör säger saker om dina vänner när du e nykter så behöver du inte känna så! Men tänk om du säger saker du ångrar igen nästa gång du dricker? Brukar du göra det eller var det första gången?Anonym (fy) skrev 2008-01-13 10:28:59 följande:
    Jag brukar typ jämt ångra det jag sagt. Men oftast är det inget att ångra. Jag har oftast ångest över att jag bara haft "kul" och surrat.
    Det är inte ofta jag säger en "hemlighet" så där...
    Men jag fattar inte varför jag gjorde det? Det bara "kom"!
    Och jag var ju inte ens full just då!

Det bara slank in i en mening, som typ så här:
    "min kompis tycker att hon dricker och tar * för mkt.. och vi har surrat mkt om det..."
    Och sen. "Oj, säg inte det till nån, att jag sa det"!
  • Anonym (ångest?)

I ärlighetens namn så fattar inte jag varför man fortsätter dricka alkohol om man vet att man får ångest dagen efter? Är det verkligen värt det? Och det handlar inte om hur ofta eller hur mycket man dricker utan bara vetskapen om att man drabbas av ångest. Fast jag undrar om det verkligen är ångest du/ni drabbas av, jag har panikångest och vet vad verklig ångest innebär och det handlar inte om att man ångrar nåt man sagt eller gjort utan att man, faktiskt, tror att man ska dö när man har ångest.

Det går att umgås med folk fast man är nykter och då har man, förhoppningsvis, koll på sin käft.

• Anonym (Jag oxå)

Jaha ok.

Jag vet ju inte hur du blir när du e full. Jag vet bara att för mig kom det gradvis. Jag drack så i ungefär två-tre år, ibland blev jag mindre full, ibland mer, men tillslut blev jag oftast drängfull. Nu vet jag att jag aldrig kommer hantera alkoholen, för jag har försökt så många ggr, men det slutar oftast likadant.

Jag säger inte att du har problem med alkohol, det kan jag inte säga eftersom jag inte vet nåt mer än det du skrivit, men jag tycker du bara ska va uppmärksam. Ta det försiktigt!

Du kan inte göra nåt mer just nu åt ångesten än att vänta ut den. När alkoholen går ur kroppen brukar ångesten släppa. Tänk så här: du kan inte ta tillbaka eller ångra något. Och det kunde vart värre!
    Anonym (ångest) skrev 2008-01-13 10:34:32 följande:

Anonym (Jag oxå) skrev 2008-01-13 10:30:22 följande:
    Oj! Jag dricker mkt oftare än så.Kanske 2-4 ggr/ månaden. Ibland mindre men oftast mer.Jag dricker om vi ska gå ut.. om jag är ledsen... om det "händer" ngt, ex, nyår osv..Det låter ju inte bra det här. Jag borde också lägga av. Ett tag i alla fall, så man får lite nya perspektiv.Hur sjutton ska jag komma över min ångest?????? Just nu alltså? Ska jag berätta för henne vad jag sa?? Eller blir det större än vad det är då?
  • Anonym (ångest)

Anonym (ångest?) skrev 2008-01-13 10:43:57 följande:

I ärlighetens namn så fattar inte jag varför man fortsätter dricka alkohol om man vet att man får ångest dagen efter? Är det verkligen värt det? Och det handlar inte om hur ofta eller hur mycket man dricker utan bara vetskapen om att man drabbas av ångest. Fast jag undrar om det verkligen är ångest du/ni drabbas av, jag har panikångest och vet vad verklig ångest innebär och det handlar inte om att man ångrar nåt man sagt eller gjort utan att man, faktiskt, tror att man ska dö när man har ångest.Det går att umgås med folk fast man är nykter och då har man, förhoppningsvis, koll på sin käft.
    Det är klart att det inte är samma ångest som panikångest.. utan fylle-ångest! Man brukar kalla det ångest..

Visst är det bättre att vara nykter, men jag är son många andra, och vill dricka och ha kul ibland. Sen blir det så här ändå.. Man är inte perfekt. Jag önskar att jag hade haft koll på min käft.
  • Anonym (Jag oxå)

Jo de e faktiskt ångest. Min läkare sa till mig att det e en reaktion på alkoholen! Jag fick alltid fruktansvärda hjärtklappningar, kallsvettningar osv.
    Anonym (ångest?) skrev 2008-01-13 10:43:57 följande:

I ärlighetens namn så fattar inte jag varför man fortsätter dricka alkohol om man vet att man får ångest dagen efter? Är det verkligen värt det? Och det handlar inte om hur ofta eller hur mycket man dricker utan bara vetskapen om att man drabbas av ångest. Fast jag undrar om det verkligen är ångest du/ni drabbas av, jag har panikångest och vet vad verklig ångest innebär och det handlar inte om att man ångrar nåt man sagt eller gjort utan att man, faktiskt, tror att man ska dö när man har ångest.Det går att umgås med folk fast man är nykter och då har man, förhoppningsvis, koll på sin käft.
  • Anonym (ångest?)
    Anonym (ångest) skrev 2008-01-13 10:46:44 följande:
    Anonym (ångest?) skrev 2008-01-13 10:43:57 följande:Det är klart att det inte är samma ångest som panikångest.. utan fylle-ångest! Man brukar kalla det ångest..Visst är det bättre att vara nykter, men jag är son många andra, och vill dricka och ha kul ibland. Sen blir det så här ändå.. Man är inte perfekt. Jag önskar att jag hade haft koll på min käft.
    Det är ånger du har, nite ångest. Oavsett om du sätter ett fylle framför. Bra att kunna skilja på olika, så att säga.

Klart att man inte är perfekt, hur tråkig vore inte världen då?
    Men du, man kan ha kul utan sprit. Eller så testar du nåt annat. Jag tål inte sprit, då får jag minnesluckor och mår skit redan på kvällen. Håller jag mig till några öl har jag aldrig några problem och blir aldrig bakis.
  • Anonym (ångest)

Anonym (Jag oxå) skrev 2008-01-13 10:46:22 följande:

Jaha ok. Jag vet ju inte hur du blir när du e full. Jag vet bara att för mig kom det gradvis. Jag drack så i ungefär två-tre år, ibland blev jag mindre full, ibland mer, men tillslut blev jag oftast drängfull. Nu vet jag att jag aldrig kommer hantera alkoholen, för jag har försökt så många ggr, men det slutar oftast likadant.Jag säger inte att du har problem med alkohol, det kan jag inte säga eftersom jag inte vet nåt mer än det du skrivit, men jag tycker du bara ska va uppmärksam. Ta det försiktigt!Du kan inte göra nåt mer just nu åt ångesten än att vänta ut den. När alkoholen går ur kroppen brukar ångesten släppa. Tänk så här: du kan inte ta tillbaka eller ångra något. Och det kunde vart värre! Anonym (ångest) skrev 2008-01-13 10:34:32 följande:
    Du har rätt. Och jag är faktiskt vaksam på alkohol. jag vill inte bli alkoholist. Jag ska inte dricka nu, på ett långt ag. Du har rätt!

Ja ska försöka göra som du sa, att vänta ut ångesten. Man kan ju inte ta tillbaka eller ångra något. Men det jag ska göra, är att jag ska tala med kompisen som jag slant åt, och förklara att jag skäms att jag råkade säga för mkt till henne om de andre.
    Sen kan jag ju aldrig veta vad hon säger, någon gång, i sin tur.. men jag tror inte hon har ngn som helst anledning att ens reagera på det jag sa.
    Men jag måste tala med henne igen, och säga att jag ångrar att jag slant.

Jag ska inte dricka mer nu på ett bra tag!
  • Anonym (ångest)

Anonym (ångest?) skrev 2008-01-13 10:51:36 följande:

Det är ånger du har, nite ångest. Oavsett om du sätter ett fylle framför. Bra att kunna skilja på olika, så att säga. Klart att man inte är perfekt, hur tråkig vore inte världen då?Men du, man kan ha kul utan sprit. Eller så testar du nåt annat. Jag tål inte sprit, då får jag minnesluckor och mår skit redan på kvällen. Håller jag mig till några öl har jag aldrig några problem och blir aldrig bakis.
    Ok. Då är det ånger!
    Jag dricker inte sprit, utan öl, men det är ju samma sak.. alkohol.

Det är bara det att jag ofta ångrar saker jag sagt, och är så fruktansvärt rädd att göra "fel"... att vara dum mot ngn eller att ngn ska bli arg på mig.
    Nu vet jag att jag sa ngt jag inte borde sagt, men annars ångrar jag de mest "normala" saker jag säger.
  • Anonym (ångest)

Kanske jag borde bekänna vad jag sagt???

Svar på tråden Bakis.. och ångest!!!!