• Anonym (ångest)

Bakis.. och ångest!!!!

Usch.. jag var ute igår och drack för mycket. Jag är så j*la bakis. Och jag HATAR att bli det, och att bli för full.
    Andra som såg mig tyckte nog inte att jag var fullare än ngn annan... men jag vet.
    Jag blir bakis på så lite, och ändå drack jag så mycket.
    Vi kom hem vid 2 och redan då visste jag hur jag skulle vakna upp idag..
    ..med ÅNGEST!
    Man vaknar genom att man vrider och vänder på sig och tänker "vad har jag sagt? Jag är så DÅLIG så DÅLIG! VARFÖR sa ja SÅ!!! Huvudet spränger och ångesten kommer... illamåendet börjar.

Vad har jag då gjort?! Jag "råkade" säga åt en kompis, att en annan kompis gjorde för mkt av dåliga saker (partyknarkar). Jag skulle inte säga det. Jag FÅR inte säga det!
    Men nu råkade jag nämna det. Dessutom sa jag att jag inte direkt litar på denna kompis (vilket är sant, men nu känns det som ett svek)....
    Kompisarna umgås inte med varandra, och det är inget som kommer fram att jag sa, men jag känner mig ändå så dum.
    Usch, jag menade ju inget illa.

Jag känner mig så dum! Det är inte första gången jag säger saker på fyllan som jag ångrar, men jag är så less att det blir så där..
    Så nu är ångesten på väg upp...
    Så här är det ofta, inga stora grejer jag gör, men bara saker man säger, utan att vakta sin tunga.

Tycker ni att jag är hemsk? känner ngn igen sig? Och framför allt... är det helt fel om man "slinter" med tungan ibland?

Jag dricker inte så ofta, men jag har en förmåga att alltid få ångest och tycka att jag är VÄRLDENS SÄMSTA MÄNNISKA dagen efter..

• Svar på tråden Bakis.. och ångest!!!!
  • Anonym (ångest)

Kanske jag borde bekänna vad jag sagt???

• Anonym (ångest?)
    Anonym (ångest) skrev 2008-01-13 10:56:37 följande:
    Anonym (ångest?) skrev 2008-01-13 10:51:36 följande:Ok. Då är det ånger! Jag dricker inte sprit, utan öl, men det är ju samma sak.. alkohol.Det är bara det att jag ofta ångrar saker jag sagt, och är så fruktansvärt rädd att göra "fel"... att vara dum mot ngn eller att ngn ska bli arg på mig. Nu vet jag att jag sa ngt jag inte borde sagt, men annars ångrar jag de mest "normala" saker jag säger.
    Ja, det är alkohol men på mig funkar det helt olika. Det tog ett tag att förstå att jag inte tålde vin och sprit men klarade öl.

Vad du behöver är ett starkare självförtroende och det utan alkoholens hjälp....tror jag.

Det man en gång har sagt går ju inte att ta tillbaks oavsett när man sa det, eller hur? Det är "bara" att acceptera och gå vidare. Vad är det värsta som kan hända? Att någon blir arg på dig? Hur farligt är det?
    Du får nog lära dig att stå för den du är oavsett om du är nykter eller påverkd, ifall du nu vill fortsätta dricka alkohol.
  • Anonym (Jag oxå)

Ligger mkt i det du skriver! Jag har tyvärr haft en dålig självkänsla. Jag har inte erkänt det för mig själv tidigare, och det e inget som direkt märks på mig, men jag har efter många år kommit på att det e något långt inne i mig som gjort att jag druckit just på det destruktiva sättet.
    Anonym (ångest?) skrev 2008-01-13 11:03:27 följande:

Ja, det är alkohol men på mig funkar det helt olika. Det tog ett tag att förstå att jag inte tålde vin och sprit men klarade öl. Vad du behöver är ett starkare självförtroende och det utan alkoholens hjälp....tror jag. Det man en gång har sagt går ju inte att ta tillbaks oavsett när man sa det, eller hur? Det är "bara" att acceptera och gå vidare. Vad är det värsta som kan hända? Att någon blir arg på dig? Hur farligt är det? Du får nog lära dig att stå för den du är oavsett om du är nykter eller påverkd, ifall du nu vill fortsätta dricka alkohol.
  • Anonym (ångest)

(Ångest)-

Tack för ditt inlägg. Ja, vad är det värsta som skulle kunna hända? Jo, att det kommer ut vad jag råkade nämna, och att min kompis bli arg och besviken på mig.
    Det värsta är nog att kunna fortsätta vara kompis, och samtidigt känna sig så värdelös.

Menar du att jag "bara" ska acceptera det jag sagt, för mig själv, i det tysta, och få vidare?

• Anonym (ångest?)
    Anonym (ångest) skrev 2008-01-13 11:17:17 följande:
    (Ångest)-Tack för ditt inlägg. Ja, vad är det värsta som skulle kunna hända? Jo, att det kommer ut vad jag råkade nämna, och att min kompis bli arg och besviken på mig. Det värsta är nog att kunna fortsätta vara kompis, och samtidigt känna sig så värdelös. Menar du att jag "bara" ska acceptera det jag sagt, för mig själv, i det tysta, och få vidare?
    Mmm men vad är det värsta med det då? Hoppas att du fattar poängen. Försök tänka dig det absolut värsta scenariot och fundera sen på om det verkligen är så farligt som du målar upp i ditt inre. Oftast är det ju inte det. Du kommer inte att dö av att säga några ord för mycket vid fel tillfälle, iaf inte i Sverige till vardags.

Japp, så menar jag. Gjort är gjort och går inte att göra ogjort. Du vet, man ska inte ångra det man har gjort bara det man inte har gjort.
  • Anonym (ångest)

Anonym (ångest?) skrev 2008-01-13 11:21:34 följande:

Mmm men vad är det värsta med det då? Hoppas att du fattar poängen. Försök tänka dig det absolut värsta scenariot och fundera sen på om det verkligen är så farligt som du målar upp i ditt inre. Oftast är det ju inte det. Du kommer inte att dö av att säga några ord för mycket vid fel tillfälle, iaf inte i Sverige till vardags. Japp, så menar jag. Gjort är gjort och går inte att göra ogjort. Du vet, man ska inte ångra det man har gjort bara det man inte har gjort.
    Jo! Nu börjar jag fatta vad du menar! Du låter som DrPhil!

Ok... om det värsta som händer, händer, så får jag väl bara förklara att jag slant med tungan, men absolut inte menade ngt illa.
    Nåja.. min kompis kanske också har sagt saker om mig som hon ångrar men inte säger! Och jag skulle då inte bry mig om det!

Det är lätt att döma sig själv hårt. Jag dömer mig själv 1000 ggr hårdare än jag någonsin skulle döma någon annan.

Jag tror att du har helt rätt i att jag måste jobba på min självkänsla.. och det UTAN alkohol. Som att fatta att jag är jag och duger, även om jag inte är perfekt. För det är ingen!

Usch.. jag nästan grinar nu. Tack för alla inlägg.
  • Zoria
    Anonym (ångest) skrev 2008-01-13 10:38:15 följande:
    Anonym (Jag oxå) skrev 2008-01-13 10:33:48 följande: Jag brukar typ jämt ångra det jag sagt. Men oftast är det inget att ångra. Jag har oftast ångest över att jag bara haft "kul" och surrat. Det är inte ofta jag säger en "hemlighet" så där...Men jag fattar inte varför jag gjorde det? Det bara "kom"!Och jag var ju inte ens full just då!Det bara slank in i en mening, som typ så här:"min kompis tycker att hon dricker och tar * för mkt.. och vi har surrat mkt om det..."Och sen. "Oj, säg inte det till nån, att jag sa det"!
    Det galna i hela historien är väl dubbelmoralen du besitter. Att ditt val av drog är nervgift/etanol som bevisligen även missbrukas av dig och sedan benämner din väns drogintag som dåligt. Var finns din självinsikt.
  • Anonym (ångest)
    Zoria skrev 2008-01-13 11:29:24 följande:
    Det galna i hela historien är väl dubbelmoralen du besitter. Att ditt val av drog är nervgift/etanol som bevisligen även missbrukas av dig och sedan benämner din väns drogintag som dåligt. Var finns din självinsikt.
    Jag har inte sagt att hennes intag är "dåligt"! Utan att hon SJÄLV mår dåligt över sitt intag.

Och att jag mår kasst av att jag ar druckit är väl ganska självklart.

Varför skriva så arga inlägg??? Vill du bara strö salt i såren?
  • Zoria
    Anonym (ångest) skrev 2008-01-13 11:33:32 följande:
    Jag har inte sagt att hennes intag är "dåligt"! Utan att hon SJÄLV mår dåligt över sitt intag.Och att jag mår kasst av att jag ar druckit är väl ganska självklart.Varför skriva så arga inlägg??? Vill du bara strö salt i såren?
    Jag citerar från TS "Jag "råkade" säga åt en kompis, att en annan kompis gjorde för mkt av dåliga saker (partyknarkar)." Om du inte menar att hennes drogintag är dåligt var det ju lite märkligt ordval?
  • Anonym (ångest?)
    Anonym (ångest) skrev 2008-01-13 11:26:46 följande:
    Anonym (ångest?) skrev 2008-01-13 11:21:34 följande:Jo! Nu börjar jag fatta vad du menar! Du låter som DrPhil! Ok... om det värsta som händer, händer, så får jag väl bara förklara att jag slant med tungan, men absolut inte menade ngt illa. Nåja.. min kompis kanske också har sagt saker om mig som hon ångrar men inte säger! Och jag skulle då inte bry mig om det!Det är lätt att döma sig själv hårt. Jag dömer mig själv 1000 ggr hårdare än jag någonsin skulle döma någon annan. Jag tror att du har helt rätt i att jag måste jobba på min självkänsla.. och det UTAN alkohol. Som att fatta att jag är jag och duger, även om jag inte är perfekt. För det är ingen!Usch.. jag nästan grinar nu. Tack för alla inlägg.
    Där har du ju själv skrivit ännu ett sätt att handskas med det. Hur skulle DU reagera om andra sagt detsamma (eller liknande) om dig till nån? Okay, vi är alla olika men man kan iaf tänka lite så, tycker jag.

Hehehe, DrPhil? Hjälp, honom vill jag ju inte vara som men har alltid blivit kallad amatörpsykolog av mina kompisar. Och jag gillar att "forska" i människors sätt att förhålla sig till varandra och till olika företeelser.

Varför dömer du dig själv så hårt men inte andra? Varför skulle du vara bättre än andra? Eller rättare sagt, varför ställer du krav på dig själv att du ska vara bättre än alla andra? I grund och botten är vi bara små, små människor på den stora jorden och alla har vi fel och brister likväl som vi har förtjänster.

Japp, du duger precis som du är. Du är en kugge i det som kallas livet precis som vi andra.
Svar på tråden Bakis.. och ångest!!!!