• Anonym (ångest)

Bakis.. och ångest!!!!

Usch.. jag var ute igår och drack för mycket. Jag är så j*la bakis. Och jag HATAR att bli det, och att bli för full.
    Andra som såg mig tyckte nog inte att jag var fullare än ngn annan... men jag vet.
    Jag blir bakis på så lite, och ändå drack jag så mycket.
    Vi kom hem vid 2 och redan då visste jag hur jag skulle vakna upp idag..
    ..med ÅNGEST!
    Man vaknar genom att man vrider och vänder på sig och tänker "vad har jag sagt? Jag är så DÅLIG så DÅLIG! VARFÖR sa ja SÅ!!! Huvudet spränger och ångesten kommer... illamåendet börjar.

Vad har jag då gjort?! Jag "råkade" säga åt en kompis, att en annan kompis gjorde för mkt av dåliga saker (partyknarkar). Jag skulle inte säga det. Jag FÅR inte säga det!
    Men nu råkade jag nämna det. Dessutom sa jag att jag inte direkt litar på denna kompis (vilket är sant, men nu känns det som ett svek)....
    Kompisarna umgås inte med varandra, och det är inget som kommer fram att jag sa, men jag känner mig ändå så dum.
    Usch, jag menade ju inget illa.

Jag känner mig så dum! Det är inte första gången jag säger saker på fyllan som jag ångrar, men jag är så less att det blir så där..
    Så nu är ångesten på väg upp...
    Så här är det ofta, inga stora grejer jag gör, men bara saker man säger, utan att vakta sin tunga.

Tycker ni att jag är hemsk? känner ngn igen sig? Och framför allt... är det helt fel om man "slinter" med tungan ibland?

Jag dricker inte så ofta, men jag har en förmåga att alltid få ångest och tycka att jag är VÄRLDENS SÄMSTA MÄNNISKA dagen efter..

• Svar på tråden Bakis.. och ångest!!!!
  • Zoria
    Anonym (Jag oxå) skrev 2008-01-13 14:05:44 följande:
    Jag uppfattade det som att hon dömer sig själv hårt i andra sammanhang oxå, men vet inte om det va de hon menade. Men om det gäller hennes handlingar p.g.a drickandet så håller jag med dig "Zoria". Själva handlingen i sig var ju inte världens undergång, det finns ju värre saker, men just att problemet ligger i själva drickandet har du helt rätt i. Så e det för mig iaf. Därför har jag slutat dricka helt. För jag kan ju inte skylla mina fyllehandlingar på en fylla varje gång.
    Det låter fantastiskt. Ett logiskt tänkande kommer man långt på. Önskar dig all lycka i framtiden.
  • Anonym (Jag oxå)

Tack så mycket

Zoria skrev 2008-01-13 14:38:55 följande:
    Det låter fantastiskt. Ett logiskt tänkande kommer man långt på. Önskar dig all lycka i framtiden.
  • Anonym (ångest)

Ja, nu har jag tänkt under dagen. Jag har även pratat med min sambo om igår, och fått hans perspektiv på saker och ting. Han tycker hur som helst, inte att det var ngn fara att jag råkade säga så...

Till saken är den att jag jämt hittar ngt som jag mår dåligt över efter att jag druckit. En del mår bara bra efter en fylla, men inte jag. Nackdelarna väger över, om jag ständigt får ångest över saker och ting. Så alkoholen blir då ett problem för mig. Jag mår inte bra av att dricka.

Jag ser att en del hakat upp sig på att jag dömer min kompis som partyknarkar, när jag själv dricker. Jag vill klargöra att jag TYCKER att alkohol också är dåligt, om man inte mår bra av det. Och ang. knark vet jag inget eftersom jag själv inte provat. Men min kompis har själv känt att det blivit för mkt av allt möjligt sista tiden... så då är det ju inte bra för henne heller, just nu. Jag vill inte henne ngt illa, tvärtom. Vi båda har våra fel och brister. För mig är såklart alkohol inte bra, när jag mår dåligt av den.
    Så nu kanske de drogliberala lugnar sig, när de förstår hur jag menar. Att jag INTE är "bättre". Det har jag inte velat påstå, och det är inte ens det debatten handlat om.

Så tillbaka till att döma sig själv hårt... JA, jag gör det även i nyktert tillstånd. Jag behöver ofta få bekräftat av andra att det jag gör, säger och tycker duger. Så problemet finns även utan alkohol, men problemet förstärks av alkohol.

Nu när den värsta bakfyllan har släppt ser jag lite klarare på igår. Jag sa inget för att vara elak. jag sa ngt som "slant" ur mig. Innan jag ens var full. Redan igår vid tillfället, visste jag att det var klumpigt sagt, men att det "hoppade" ur munnen på mig. DÅ tyckte jag inte att det var ngn större fara, men idag i bakfyllan var det det. Men nu, lite senare på dagen, kan jag se det som för vad det är.
    Man säger saker ibland som inte är helt genomtänkta, för att man inte är perfekt, men jag gjorde det inte för att skvallra och skada ngn. När man pratar med vänner, så säger man ibland för mkt. Tur nog, var det en bra vän som jag råkade "slinta" åt, och hon har inget intresse att bry sig om det.

I övrigt har det varit lite mkt i mitt liv just nu, vilket ÖKAR ångesten. Jag bör aldrig dricka för mkt, och absolut inte när jag är i obalans. För då blir allt mkt värre.

Tack för alla svar. Och än en gång, JA... alkohol ÄR skadligt! Jag vet! Och jag gör ingen debatt om vad som är skadligast!

• Anonym (Jag oxå)

Då kan jag säga att du o jag sitter i samma sits. Kände mycket igen mig i det du beskriver! Och då tycker jag att du absolut ska tänka över om du ska dricka överhuvudtaget! Speciellt om du har mkt i ditt liv just nu, det har jag oxå. För mig tog det ca fem år att komma på att de bästa för mig e att leva ett liv i total nykterhet. Vet iofs inte om du kan på egen hand reglera ditt drickande. Vissa kan ju säga till sig själva att nu ska jag dricka mindre när jag e ute. O de lyckas. Men jag gör dt inte. Jag hoppas du på något sätt får ordning på allt nu när ingen skada e skedd. Kramar
    Anonym (ångest) skrev 2008-01-13 17:56:17 följande:

Ja, nu har jag tänkt under dagen. Jag har även pratat med min sambo om igår, och fått hans perspektiv på saker och ting. Han tycker hur som helst, inte att det var ngn fara att jag råkade säga så...Till saken är den att jag jämt hittar ngt som jag mår dåligt över efter att jag druckit. En del mår bara bra efter en fylla, men inte jag. Nackdelarna väger över, om jag ständigt får ångest över saker och ting. Så alkoholen blir då ett problem för mig. Jag mår inte bra av att dricka. Jag ser att en del hakat upp sig på att jag dömer min kompis som partyknarkar, när jag själv dricker. Jag vill klargöra att jag TYCKER att alkohol också är dåligt, om man inte mår bra av det. Och ang. knark vet jag inget eftersom jag själv inte provat. Men min kompis har själv känt att det blivit för mkt av allt möjligt sista tiden... så då är det ju inte bra för henne heller, just nu. Jag vill inte henne ngt illa, tvärtom. Vi båda har våra fel och brister. För mig är såklart alkohol inte bra, när jag mår dåligt av den.Så nu kanske de drogliberala lugnar sig, när de förstår hur jag menar. Att jag INTE är "bättre". Det har jag inte velat påstå, och det är inte ens det debatten handlat om. Så tillbaka till att döma sig själv hårt... JA, jag gör det även i nyktert tillstånd. Jag behöver ofta få bekräftat av andra att det jag gör, säger och tycker duger. Så problemet finns även utan alkohol, men problemet förstärks av alkohol.Nu när den värsta bakfyllan har släppt ser jag lite klarare på igår. Jag sa inget för att vara elak. jag sa ngt som "slant" ur mig. Innan jag ens var full. Redan igår vid tillfället, visste jag att det var klumpigt sagt, men att det "hoppade" ur munnen på mig. DÅ tyckte jag inte att det var ngn större fara, men idag i bakfyllan var det det. Men nu, lite senare på dagen, kan jag se det som för vad det är. Man säger saker ibland som inte är helt genomtänkta, för att man inte är perfekt, men jag gjorde det inte för att skvallra och skada ngn. När man pratar med vänner, så säger man ibland för mkt. Tur nog, var det en bra vän som jag råkade "slinta" åt, och hon har inget intresse att bry sig om det. I övrigt har det varit lite mkt i mitt liv just nu, vilket ÖKAR ångesten. Jag bör aldrig dricka för mkt, och absolut inte när jag är i obalans. För då blir allt mkt värre.Tack för alla svar. Och än en gång, JA... alkohol ÄR skadligt! Jag vet! Och jag gör ingen debatt om vad som är skadligast!
  • Anonym (ångest)

Anonym (Jag oxå) skrev 2008-01-13 18:09:25 följande:

Då kan jag säga att du o jag sitter i samma sits. Kände mycket igen mig i det du beskriver! Och då tycker jag att du absolut ska tänka över om du ska dricka överhuvudtaget! Speciellt om du har mkt i ditt liv just nu, det har jag oxå. För mig tog det ca fem år att komma på att de bästa för mig e att leva ett liv i total nykterhet. Vet iofs inte om du kan på egen hand reglera ditt drickande. Vissa kan ju säga till sig själva att nu ska jag dricka mindre när jag e ute. O de lyckas. Men jag gör dt inte. Jag hoppas du på något sätt får ordning på allt nu när ingen skada e skedd. Kramar Anonym (ångest) skrev 2008-01-13 17:56:17 följande:
    Jag kan reglera mitt drickande. Jag är inte beroende och behöver inte dricka. Och om jag vill, så kan jag också dricka mindre när jag är ute. Men just nu är det bäst att inte dricka alls!

Tack för alla råd och tankar...

Usch, för bakis-ångest! Inget mer!
  • Zoria
    Anonym (ångest?) skrev 2008-01-13 13:50:12 följande:
    Det gör jag. Fast det var ju inte ett enskilt inlägg utan ett (av många) inlägg i debatten.
    Jag förstår verkligen inte vart ditt problem ligger.
  • Zoria
    Anonym (ångest) skrev 2008-01-13 18:22:36 följande:
    Anonym (Jag oxå) skrev 2008-01-13 18:09:25 följande: Jag kan reglera mitt drickande. Jag är inte beroende och behöver inte dricka. Och om jag vill, så kan jag också dricka mindre när jag är ute. Men just nu är det bäst att inte dricka alls!Tack för alla råd och tankar...Usch, för bakis-ångest! Inget mer!
    Det låter bra. Får önska dig lycka till. :)
  • Anonym (Jag oxå)

Låter bra. Lycka till

Anonym (ångest) skrev 2008-01-13 18:22:36 följande:

Anonym (Jag oxå) skrev 2008-01-13 18:09:25 följande:

Jag kan reglera mitt drickande. Jag är inte beroende och behöver inte dricka. Och om jag vill, så kan jag också dricka mindre när jag är ute. Men just nu är det bäst att inte dricka alls!Tack för alla råd och tankar...Usch, för bakis-ångest! Inget mer!
  • Anonym (ångest?)
    Zoria skrev 2008-01-13 18:29:10 följande:
    Jag förstår verkligen inte vart ditt problem ligger.
    Jag har inga problem. I ärlighetens namn så förstår inte jag alls vart du vill komma med dina "påhopp" (hittade inget bättre ord, just nu.) på mig heller. Och jag begriper inte hur du kan få det till att jag tycker att alkohol är nåt bra?
    Jag har inga invändningar mot folk som dricker alkohol och mår bra av det men gör man inte det så bör man tänka över sin konsumtion. Precis som man bör göra med allt annat som man mår dåligt av.
  • Zoria
    Anonym (ångest?) skrev 2008-01-14 18:16:50 följande:
    Jag har inga problem. I ärlighetens namn så förstår inte jag alls vart du vill komma med dina "påhopp" (hittade inget bättre ord, just nu.) på mig heller. Och jag begriper inte hur du kan få det till att jag tycker att alkohol är nåt bra? Jag har inga invändningar mot folk som dricker alkohol och mår bra av det men gör man inte det så bör man tänka över sin konsumtion. Precis som man bör göra med allt annat som man mår dåligt av.
    Hm nej det är inte vad jag påstod. Jag påstod att du i ditt resonemang fick orden att låta så. Men du verkar ha svårt att förstå. Så än en gång kan vi ju komma överens om att denna diskussion är lönlös?
  • Anonym (ångest?)
    Zoria skrev 2008-01-14 18:23:23 följande:
    Hm nej det är inte vad jag påstod. Jag påstod att du i ditt resonemang fick orden att låta så. Men du verkar ha svårt att förstå. Så än en gång kan vi ju komma överens om att denna diskussion är lönlös?
    Du är den första som har påstått att jag har svårt att förstå men nån ska ju vara den första också.

Jag tror att du läser det du vill läsa. Over and out!
Svar på tråden Bakis.. och ångest!!!!