• Anonym (ångest)

Bakis.. och ångest!!!!

Usch.. jag var ute igår och drack för mycket. Jag är så j*la bakis. Och jag HATAR att bli det, och att bli för full.
    Andra som såg mig tyckte nog inte att jag var fullare än ngn annan... men jag vet.
    Jag blir bakis på så lite, och ändå drack jag så mycket.
    Vi kom hem vid 2 och redan då visste jag hur jag skulle vakna upp idag..
    ..med ÅNGEST!
    Man vaknar genom att man vrider och vänder på sig och tänker "vad har jag sagt? Jag är så DÅLIG så DÅLIG! VARFÖR sa ja SÅ!!! Huvudet spränger och ångesten kommer... illamåendet börjar.

Vad har jag då gjort?! Jag "råkade" säga åt en kompis, att en annan kompis gjorde för mkt av dåliga saker (partyknarkar). Jag skulle inte säga det. Jag FÅR inte säga det!
    Men nu råkade jag nämna det. Dessutom sa jag att jag inte direkt litar på denna kompis (vilket är sant, men nu känns det som ett svek)....
    Kompisarna umgås inte med varandra, och det är inget som kommer fram att jag sa, men jag känner mig ändå så dum.
    Usch, jag menade ju inget illa.

Jag känner mig så dum! Det är inte första gången jag säger saker på fyllan som jag ångrar, men jag är så less att det blir så där..
    Så nu är ångesten på väg upp...
    Så här är det ofta, inga stora grejer jag gör, men bara saker man säger, utan att vakta sin tunga.

Tycker ni att jag är hemsk? känner ngn igen sig? Och framför allt... är det helt fel om man "slinter" med tungan ibland?

Jag dricker inte så ofta, men jag har en förmåga att alltid få ångest och tycka att jag är VÄRLDENS SÄMSTA MÄNNISKA dagen efter..

• Svar på tråden Bakis.. och ångest!!!!
  • Anonym (Em)

Det är som om jag har skrivit det här inlägget. Exakt sån är jag med! Jag mår exakt som du beskriver dagen efter. Och jag kan säja otroligt klumpiga saker på fyllan...
    du är inte ensam!!

• Anonym (ångest)

Anonym (Em) skrev 2008-01-13 11:41:34 följande:

Det är som om jag har skrivit det här inlägget. Exakt sån är jag med! Jag mår exakt som du beskriver dagen efter. Och jag kan säja otroligt klumpiga saker på fyllan...du är inte ensam!!
    Skönt att inte vara ensam!!!
    Men visst är det jobbigt! Man ångrar sig så... Och oftast över små små saker som inte egentligen betyder ngt.

(ångest?)-
    Det är bra att det finns amatörpsykologer som du!
    Jag vet inte varför jag dömer mig själv hårdare än andra. Men jag vet att jag är lite osäker när det gäller just den här kompisen.. just henne är jag väldigt "rädd" att bli ovän med. Vet inte varför.
    Egentligen har både hon och jag varit lite less på varandra ett tag, och det är nog därför jag får så starka känslor. Ibland vet jag inte ens om jag vill vara hennes kompis.. och ändå vill jag det, och får dåligt samvetet för allt jag sagt, och tänkt.
  • Anonym (samma här)

Gud, vad jag känner igen mig ! Jag sitter också här med världens jävla ågren efter igår. Och det där med att ploppa ur sig saker för att göra kvällen mer intressant... Stämmer sååå bra ! Gud, vad jag gjorde bort mig igår...

• Anonym (ångest)

Anonym (samma här) skrev 2008-01-13 11:55:09 följande:

Gud, vad jag känner igen mig ! Jag sitter också här med världens jävla ågren efter igår. Och det där med att ploppa ur sig saker för att göra kvällen mer intressant... Stämmer sååå bra ! Gud, vad jag gjorde bort mig igår...
    Å!! En till!! vad gjorde du?
  • Zoria
    Anonym (ångest?) skrev 2008-01-13 11:36:45 följande:
    Där har du ju själv skrivit ännu ett sätt att handskas med det. Hur skulle DU reagera om andra sagt detsamma (eller liknande) om dig till nån? Okay, vi är alla olika men man kan iaf tänka lite så, tycker jag. Hehehe, DrPhil? Hjälp, honom vill jag ju inte vara som men har alltid blivit kallad amatörpsykolog av mina kompisar. Och jag gillar att "forska" i människors sätt att förhålla sig till varandra och till olika företeelser. Varför dömer du dig själv så hårt men inte andra? Varför skulle du vara bättre än andra? Eller rättare sagt, varför ställer du krav på dig själv att du ska vara bättre än alla andra? I grund och botten är vi bara små, små människor på den stora jorden och alla har vi fel och brister likväl som vi har förtjänster. Japp, du duger precis som du är. Du är en kugge i det som kallas livet precis som vi andra.
    Hon dömer ju även andra som dåliga för att dom missbrukar/brukar(framgår inte) när hon själv missbrukar. Så nej, jag ser inte att hon dömer sig själv för hårt. 
    Jag anser bara att hon inte ser var problemet ligger. Det dumma ligger inte i att ha sagt något galet, det dumma ligger i att dricka alkohol i det här fallet.
    Och enligt ditt resonemang låter det som att det är helt ok att hälla i sig etanol och bete sig som ett svin för att andra gör det?
  • Anonym (Jag oxå)

Du låter som mig när de gäller att döma sig själv så hårt! Gör du det även i vardagslivet, alltså när du e nykter? Det gör jag. Jag e alldeles för självkritisk. Alltså, så de har blivit ett stort problem för mig. Tror du drickandet kan bero på det? Upplever du det som att du någonstans innerst inne tänker på ditt drickande o att du egentligen skäms över det? Vet inte om de e så för dig, men exakt så e de för mig, men det tog väldigt många år innan jag kom på detta.
    Anonym (ångest) skrev 2008-01-13 11:26:46 följande:

Anonym (ångest?) skrev 2008-01-13 11:21:34 följande:
    Jo! Nu börjar jag fatta vad du menar! Du låter som DrPhil! Ok... om det värsta som händer, händer, så får jag väl bara förklara att jag slant med tungan, men absolut inte menade ngt illa. Nåja.. min kompis kanske också har sagt saker om mig som hon ångrar men inte säger! Och jag skulle då inte bry mig om det!Det är lätt att döma sig själv hårt. Jag dömer mig själv 1000 ggr hårdare än jag någonsin skulle döma någon annan. Jag tror att du har helt rätt i att jag måste jobba på min självkänsla.. och det UTAN alkohol. Som att fatta att jag är jag och duger, även om jag inte är perfekt. För det är ingen!Usch.. jag nästan grinar nu. Tack för alla inlägg.
  • Anonym (ångest?)
    Anonym (ångest) skrev 2008-01-13 11:54:27 följande:
    Anonym (Em) skrev 2008-01-13 11:41:34 följande:Skönt att inte vara ensam!!!Men visst är det jobbigt! Man ångrar sig så... Och oftast över små små saker som inte egentligen betyder ngt.(ångest?)-Det är bra att det finns amatörpsykologer som du!Jag vet inte varför jag dömer mig själv hårdare än andra. Men jag vet att jag är lite osäker när det gäller just den här kompisen.. just henne är jag väldigt "rädd" att bli ovän med. Vet inte varför. Egentligen har både hon och jag varit lite less på varandra ett tag, och det är nog därför jag får så starka känslor. Ibland vet jag inte ens om jag vill vara hennes kompis.. och ändå vill jag det, och får dåligt samvetet för allt jag sagt, och tänkt.
    Du kanske är rädd för att det är hon som bryter kontakten?
  • Anonym (ångest?)
    Zoria skrev 2008-01-13 11:59:31 följande:
    Hon dömer ju även andra som dåliga för att dom missbrukar/brukar(framgår inte) när hon själv missbrukar. Så nej, jag ser inte att hon dömer sig själv för hårt. Jag anser bara att hon inte ser var problemet ligger. Det dumma ligger inte i att ha sagt något galet, det dumma ligger i att dricka alkohol i det här fallet.Och enligt ditt resonemang låter det som att det är helt ok att hälla i sig etanol och bete sig som ett svin för att andra gör det?
    Nu tror jag att du har missat en massa inlägg av mig. Läs om - läs rätt.
  • liberate tuteme ex inferis

Hahaha.
    Den här dubbelmoralen fick mig nästan att trilla av stolen
    Du har en kompis som gör för mycket av dåliga saker? (partyknarkar) och vad gjorde du igår? Tog en hälsokur eller ?
    Jag kan garantera dig att kompisen som ?partyKNARKAR? inte vaknar med ångest och baksmälla dagen efter utan med en bred leende på läpparna och minns allt av den gångna kvällen.
    Det är en skillnad på droger.

Annars så har jag en lösning till dig, vill du slippa ha förstörd kropp och ångest i samband med det så lägg av med att hälla lösningsmedel i dig.

• Zoria
    Anonym (ångest?) skrev 2008-01-13 12:36:23 följande:
    Nu tror jag att du har missat en massa inlägg av mig. Läs om - läs rätt.
    Nu kommenterade jag inte dina andra inlägg utan det specifika inlägget jag citerade. Det är därför man citerar. Jag uppfattade det som att du i det inlägget bagatelliserade TS handlingar genom att mena att alla har vi våra fel och brister. Visst kan jag ha tolkat det fel, men det har fortfarande inget med dina tidigare inlägg att göra, så det var ett tappert försök att dryga sig om än det gick galet.
Svar på tråden Bakis.. och ångest!!!!