• Blå Flygare

Äggallergi-tråden: del 6

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m27054465.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m26994426.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    beta.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    beta.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6
  • Kavat
    kasi skrev 2008-03-05 08:44:36 följande:
    Hej! Har precis testat yngsta sonen och det visade sig att han är allergisk mot ägg, jordnötter, mjölk och vetemjöl. Han har haft eksem sen han var 3mån. Nu har vi haft mjölkfritt i 2 veckor och äggfritt i 10 dagar men hans eksem har blivit värre och mer utspritt. Någon som vet om det kan vara så eller kan det vara mjölet som vi ännu inte tagit bort(läkaren tyckte vi skulle ta några saker i taget). Börjar fundera om det kan vara katten också.
    Oj. Skönt att ni fått hjälp. Låter inte alls kul att det blir värre och värre... Har ni testat för katt? Om jag vore du så skulle jag kontaktat läkaren och hört vad han tyckte... Och så hade jag nog tagit bort vetemjöl. Kan ju hända att han reagerar på katt bara för han får i sig en massa annat han inte tål och sen kan det ju vara något i de nya produkterna han inte tål heller, eller utvecklat allergi mot. Soja, är t.ex jätte vanligt att man har allergi mot om man inte tål ägg och mjölk. (Så är fallet med dottern). Hur gammal är han? Hur allergisk mot ägg är han? Har ni ägg hemma? Om han är väldigt allergisk kan han ju reagera även om han inte äter(läs inlägg ovan).
    Det borde ju inte vara så svårt att ta bort om det BARA är vetemjöl och inte de andra mjölsorterna. MEN tydligen så kan det finnas mjöl av andra slag i t.ex havre, som jag trodde var helt gluten fritt, om det görs i samma fabriker. Så man bör nog kontakta leverantörer och sånt och höra efter!
    Sedan kan hårda lakan, tvättmedel med parfym, ämnen med histamin och sådant göra det värre.
    Fick den här länken igår, läsvärt (måste vara reggad för att läsa hela)
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx
  • Blå Flygare

Kasi. Testade ni mot havre? Spannmålsallergier håller ofta ihop (sprecis som mjölk och soja, ägg o fisk osv) och ofta byter man ju ut mjölk mot havre. Det finns även risdryck så det kan vara värt att testa istället om ni använder ersättningsprodukter.
    Sen kan ju eksem förvärras av andra saker som vädret, t.ex. När det är kallt och klart blir det väldigt torrt. Eksem går inte alltid bort av sig självt, man kan behöva smörja med en mild kortisonkräm för att få bort det även efter att man tagit bort allergenet som först gav eksemet.

• kasi

K Kavat. Sonen blir 1år nästa fredag. Vi har inte testat för katt men funderar på att be om det. Vad jag förstod av läkaren hade han en kraftig allergi mot ägg. Hon sa att om han gjort pricktest skulle det varit en rejält stor bula (bara kollat genom blodprov). Men innan vi tog prov så åt han ägg och det märktes inget mer då. Och efter vi fått svaren har äggen bara varit i kylskåpet. Så det skulle ju vara konstigt om det gör eksemen värre,eller?
    Soja har han heller inte ätit vad jag vet. Vi har havreprodukterna.
    Mjölk tålde ju inte storebror heller så det är jag väl ganska bra på men vetemjöl är nytt. Tänkte vänta med det tills jag fått dietistkontakt. Det var tydligen ínte så mycket.

Blå Myran. Det är inte testat mot havre vad jag vet. Hoppas få bättre svar om det när jag träffar dietisten. Kan vara värt att pröva ris istället. Har faktiskt inte tänkt på det. Tack.
    Eksemen har vi smörjt med mildison och miniderm sen han var 3mån och de har ju blivit bättre och sämre men nu är det bara sämre och längre tid än det brukar. Annars har vi kunnat hållt det mesta borta med salva men om vi "fuskat" nån gång så har de blommat upp. Vi får väl vänta och se om det bli bättre. Tycker synd om honom bara för de verkar klia mer nu än förr.

• elegi

Nu ska jag komma med lite glada nyheter
    Förra veckan började vi att provocera Sebastian med äggprodukter, vi skule börja med en tugga sockerkaka första dagen och andra dagen dag 3 skulle vi öka till större bit sen skulle vi fortsätta så. Jag lovade Sebastian att om han fortfarande mådde bra så skulle han få smaka äggula på öppna förskolan i måndags, det fick han oxå, tyckte väl inte det var nån höjdare och inte riktigt så han kom ihåg ägg heller men testade iaf. Tänkte igår morse att jag skulle koka ägg så att gulan var lite lös för att se om det var godare, sen ringde telefonen och när jag kollade nästa gång hade han ätit upp halva ägget med vita och gula då var det ju försent, ville ju hålla lite koll så att man vet om det är vitan eller gulan ifall han skulle reagera men men den tanken var ju redan raserad så idag fick han ett kokt ägg till och hittills ingen reakton, han ahr alltså ätit någonting med ägg i sedan 1½ vecka tillbaka och magen är precis som den brukar, bajsar 1 gång om dagen och inte vare sig hårt eller löst. Vågar inte riktigt jubla än men det verkar som att jag kommer att lämna denna tråden. *hoppas* vill inte lämna er men livet skulle bli så mycket enklare om han tål ägg nu.

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Kavat
    elegi skrev 2008-03-05 15:16:56 följande:
    Nu ska jag komma med lite glada nyheter Förra veckan började vi att provocera Sebastian med äggprodukter, vi skule börja med en tugga sockerkaka första dagen och andra dagen dag 3 skulle vi öka till större bit sen skulle vi fortsätta så. Jag lovade Sebastian att om han fortfarande mådde bra så skulle han få smaka äggula på öppna förskolan i måndags, det fick han oxå, tyckte väl inte det var nån höjdare och inte riktigt så han kom ihåg ägg heller men testade iaf. Tänkte igår morse att jag skulle koka ägg så att gulan var lite lös för att se om det var godare, sen ringde telefonen och när jag kollade nästa gång hade han ätit upp halva ägget med vita och gula då var det ju försent, ville ju hålla lite koll så att man vet om det är vitan eller gulan ifall han skulle reagera men men den tanken var ju redan raserad så idag fick han ett kokt ägg till och hittills ingen reakton, han ahr alltså ätit någonting med ägg i sedan 1½ vecka tillbaka och magen är precis som den brukar, bajsar 1 gång om dagen och inte vare sig hårt eller löst. Vågar inte riktigt jubla än men det verkar som att jag kommer att lämna denna tråden. *hoppas* vill inte lämna er men livet skulle bli så mycket enklare om han tål ägg nu.
    GRATTIS! Hoppas det håller i sig, men det låter ju onekligen så! Härligt!
  • Blå Flygare

elegi: Håller tummarna! Jag jublade för snabbt i somras, men det positiva var att nu vet HUR hon reagerr på ägg och på vilka mänder. Men om det gått så bra så länge och sen med så mycket så låter det ju lugnt

• Kavat
    kasi skrev 2008-03-05 14:58:48 följande:
    K Kavat. Sonen blir 1år nästa fredag. Vi har inte testat för katt men funderar på att be om det. Vad jag förstod av läkaren hade han en kraftig allergi mot ägg. Hon sa att om han gjort pricktest skulle det varit en rejält stor bula (bara kollat genom blodprov). Men innan vi tog prov så åt han ägg och det märktes inget mer då. Och efter vi fått svaren har äggen bara varit i kylskåpet. Så det skulle ju vara konstigt om det gör eksemen värre,eller?Soja har han heller inte ätit vad jag vet. Vi har havreprodukterna.Mjölk tålde ju inte storebror heller så det är jag väl ganska bra på men vetemjöl är nytt. Tänkte vänta med det tills jag fått dietistkontakt. Det var tydligen ínte så mycket.Blå Myran. Det är inte testat mot havre vad jag vet. Hoppas få bättre svar om det när jag träffar dietisten. Kan vara värt att pröva ris istället. Har faktiskt inte tänkt på det. Tack.Eksemen har vi smörjt med mildison och miniderm sen han var 3mån och de har ju blivit bättre och sämre men nu är det bara sämre och längre tid än det brukar. Annars har vi kunnat hållt det mesta borta med salva men om vi "fuskat" nån gång så har de blommat upp. Vi får väl vänta och se om det bli bättre. Tycker synd om honom bara för de verkar klia mer nu än förr.
    Märkte ni inget när han ätit ägg tidigare och så var han kraftigt allergisk? Förstod jag dig rätt?
    Trist när det kliar..

Ja, test är väl bra, om det visar rätt. Vi gjorde pricktest på dottern och sonen. Visade inget på katt men på hund på dottern. Då tog de blodprov på henne och då visade det på katt också! Men det är precis på gränsen till allergi ännu, och vi har inte märkt att hon reagerar på katt. Men vi får se här hemma hur det blir framöver. Har två katter och mormor/morfar har hund.
  • elegi

K Kavat & Blå Myran
    Tack, han har ju varit äggfri i 1½ år nu så jag hade tom glömt bort hur man gör en vanlig sockerkaka och en vanlig kladdkaka fick börja kolla runt i mina receptsamlingar . Jag ahr ju inte riktigt vågat tro att det är sant men som sagt han har inte snålat på äggintaget direkt sen vet man ju aldrig hur det går med rått ägg som i färdiga rödbetssallader, potatissallader, baearnaisesåser osv. men det känns som det kvittar om han tål det för det är lättare att undvika än ägg i bakverk och annat färdiglagat. Så ikväll ska vi äta Pytt i panna med stekt ägg det har vi alla längtat efter, vi andra har ju oxå varit i princip äggfria (förutom när vi varit borta nånstans)

• Aros

elegi: prova att röra ut ett ägg med socker och låt honom smaka på det = rått ägg. Vad skönt om han tål det nu!

• elegi
    Aros skrev 2008-03-05 15:42:55 följande:
    elegi: prova att röra ut ett ägg med socker och låt honom smaka på det = rått ägg. Vad skönt om han tål det nu!
    Ja det kan jag ju göra, men jag väntar en stund så att jag är helt säker på att han tål det även långsiktigt när det är tillagat
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6