• Blå Flygare

Äggallergi-tråden: del 6

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m27054465.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m26994426.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    beta.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    beta.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6
  • kasi
    Kavat skrev 2008-03-05 15:27:43 följande:
    Märkte ni inget när han ätit ägg tidigare och så var han kraftigt allergisk? Förstod jag dig rätt?
    Vi hade inte misstänkt ägg. Och inte märkt att han blivit sämre av det men tydligen hade han kraftigt utslag på ägg enligt läkaren. Han hade bara smakat på rent ägg (tyckte inte om) men ätit ägg i panering och pannkakor. Däremot hade vi märkt att han blev sämre de dagar han fick yoghurt.
  • Kavat
    kasi skrev 2008-03-05 16:25:10 följande:
    Kavat skrev 2008-03-05 15:27:43 följande:Vi hade inte misstänkt ägg. Och inte märkt att han blivit sämre av det men tydligen hade han kraftigt utslag på ägg enligt läkaren. Han hade bara smakat på rent ägg (tyckte inte om) men ätit ägg i panering och pannkakor. Däremot hade vi märkt att han blev sämre de dagar han fick yoghurt.
    Jag har inte heller märkt av att min dotter inte tålt ägg. Däremot har hon inte velat ha ägg, pannkakor, tårta mm för hon tycker inte om det säger hon.. Vi har fått henne att smaka då och då eller "dolt" det väl. Så förmodligen händer det något i kroppen som gör att hon inte velat ha det. Vi fick reda på hennes äggallergi nyligen. Förmodligen har hon haft värre, men det håller på att växa bort.
    Dottern kunde äta youghurt men fick diarré av mjölk. Nu har vi inte testat på ett tag. Hoppas ju att allt växer bort!

Vår läkare trodde dock att dotterns eksem berodde på ägg och inte på mjölk.. Men hon har fått mer eksem nu när vi slutat med det också.. Varför vet vi inte än...
  • Blå Flygare

Kavat: Min dotter ville heller inte smaka sockerkaka eller pannkakor när vi skulle provocera. Men när det är äggfritt smakar hon gärna, särskilt pannkakor! Så det kliar säkert i munnen aller så.

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-03-05 18:36:37 följande:
    Kavat: Min dotter ville heller inte smaka sockerkaka eller pannkakor när vi skulle provocera. Men när det är äggfritt smakar hon gärna, särskilt pannkakor! Så det kliar säkert i munnen aller så.
    Ahhh, så kan det ju vara.
    Jag gjorde plättar (vilket hon aldrig ätit innan, tänkte vara smart! ) och hon fick vara med och mäta, hälla i, vispa osv men hon tyckte ändå inte om det sa hon. Och de blev jätte goda, dock lite söta, men det brular ju inte barn ha nåt ont av... DÄremot älskar hon ärtsoppa!
  • HannaL

då flyttar jag mig över hit från mjölktråden. Visa sig på proverna att lillkillen ej va allergisk mot mjölk men ägg, så får ta å läsa på lite här inne nu :)

• Roxanne

Den här tråden lägger jag i mina favoriter. Har en son på 1 år som är allergisk mot både vitan och gulan.

Häromdagen hade dom ätit sockerkaka på dagis och han hade fått i sig en pytteliten bit och direkt efter hade han bajsat ur sig som en tok så dagis ringde oss och sa att han var magsjuk och att vi skulle ta hem honom. När jag väl ska hämta honom så frågar jag om dom har ätit något med ägg i och då kom hon på att han hade fått i sig sockerkaka (fastän dom vet att han är allergisk) så det var ju ingen magsjuka. Tog med honom hem ändå för jag visste hur han skulle må.

Kl 9.30 hämtade jag honom, då hade han hunnit bajsa 2 ggr på dagis och sen blev det ytterligare 5 blöjor tills klockan var 11.30 ungefär. Han blir jätteledsen och får hon i magen så det sjunger om det. Bajset är löst, gul/brunt och slemmigt. Men så fort han har fått ur sig all ägg så blir han bättre på en gång så det håller inte i sig så länge eftersom kroppen säger ifrån på en gång.
    Blir så förbannad när sånt händer eftersom dom vet att han är allergisk.

Nåja, ska hålla koll på den här tråden.

• elegi
    Roxanne skrev 2008-03-08 10:40:44 följande:
    Den här tråden lägger jag i mina favoriter. Har en son på 1 år som är allergisk mot både vitan och gulan.Häromdagen hade dom ätit sockerkaka på dagis och han hade fått i sig en pytteliten bit och direkt efter hade han bajsat ur sig som en tok så dagis ringde oss och sa att han var magsjuk och att vi skulle ta hem honom. När jag väl ska hämta honom så frågar jag om dom har ätit något med ägg i och då kom hon på att han hade fått i sig sockerkaka (fastän dom vet att han är allergisk) så det var ju ingen magsjuka. Tog med honom hem ändå för jag visste hur han skulle må.Kl 9.30 hämtade jag honom, då hade han hunnit bajsa 2 ggr på dagis och sen blev det ytterligare 5 blöjor tills klockan var 11.30 ungefär. Han blir jätteledsen och får hon i magen så det sjunger om det. Bajset är löst, gul/brunt och slemmigt. Men så fort han har fått ur sig all ägg så blir han bättre på en gång så det håller inte i sig så länge eftersom kroppen säger ifrån på en gång.Blir så förbannad när sånt händer eftersom dom vet att han är allergisk.Nåja, ska hålla koll på den här tråden.
    Exakt så reagerade min son Sebastian för 1½ år sedan när hans allergi bröt ut, idag kan han äta ägg som vanligt, har precis nyligen provocerat honom men sista veckan har han ätit ett kokt ägg till frukost varje dag, så det finns hopp
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Madde A

Nu när ELias inte har kvar sin mjölkallergi utan bara äggallergin så skulle vi gå ut o fira på ett fik. Men han kunde ju fortfarande bara äta chokladbollar för allt annat va ägg i, tyckte faktiskt att det va riktigt dåligt. Vad har ni för upplevelse från fik?

• Kavat

Här finns det ofta inget alls, eller möjligtvis chokladboll och om man har tur så är den utan mjölk och ägg.

Vad tråkigt när ni skulle ut och fira...

Jag försöker numera alltid ha med mig något gott i handväskan. Men visst är det trist!!!

Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6