• beadis

hur gör ni korv stroganoff?

Ja, hur gör ni?

• Svar på tråden hur gör ni korv stroganoff?
  • beadis

annca

Det lät mums...!
    Måste prova idag...

• Trakka

Fräser falukorvsstänger och hackad lök. Kryddar med vitpeppar och dragon. I med en köttbuljongtärning. Häller på ett paket grädde eller dyl, mjölk med lite redning funkar också. I med tomatpuré (alt. ketchup om man inte har nån tomatpuré hemma).

• Malin Eriksson

jag brukar göra en barnvänlig korvstroganoff
     jag steker falukorv i strimmlor
    häller i en eller 2 burkar tomat soppa beror på hur mycket korv de är.
    sen häller jag i matlagningsgrädde sen är det klart jätte gott och barnvänligt :)
    vi brukar krydda på talrikarna sen.

• annca

Den ÄR jättesmakig!

Det viktiga är som sagt en syrad gräddsort, som gräddfil (får absolut inte koka - då skär den sig) eller creme fraish. Annars får men inte den riktiga stroganoffiga syran. Och lite senap, från det "riktiga" biff stroganoff-receptet... Och tomatpuré, gärna kompletterat med ketchup!

snart3barnsmamma skrev 2008-01-22 10:55:58 följande:
    anncaDet lät mums...!Måste prova idag...
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • loppanshus

så här gör jag:)

jag fräser lök & häller i den delade korven så den får färg
    häller i ketchup oregano & lite vitpeppar
    & sen häller jag på grädde & mjölk
    koka upp
    & servera med ris.

jääääääätte jätte gott!!!

• whim

steker strimlad falukorv med finhackad lök
    har i ostronsås och även tacosås för att få lite krydda på smaken
    sen har jag i cremé fraiché och ketchup
    brukar sällan använda tomatpuré eller krossade tomater då det blir tillräckligt matigt bara detta, brukar även ha i finskuren paprika, helst röd för lite extra syrlighet

• beadis

det verkar som det finns tusen olika varianter på en sån enkel rätt som stroganoff...alla låter mumsiga!!!

Tack!

• Rob n ras

Fräser falukorv lök och har i lite senap, tomatpure,ketchup,salt,peppar och matlagningsgrädde. låter det puttra en stund och reder av om det behövs..

• sallybuse

När jag gör korvstroganoff så gör jag som er alla.Men jag brukar ta och skära lite ättiksgurka och lite spa.De blir god smak tycker vi alla i familjen så prova ni.

• chrystalrose

Min är väldigt enkel!

Fräser 1 gul hackad lök.
    Lägger i ca 400g falukorv i bitar med löken och låter dem få lite färg.
    Har i ca 1-2msk tomatpuré och låter det "dra in" i korven och löken.
    Sedan häller jag i en tetrapack (500g) passerade tomater...
    Saltar och pepprar och faktiskt inget mer!
    Jag tkr det är så drygt att handla hem grädde och sånt, tkr denna är så god ändå
    Serverar med fullkornsris.

• beadis

chrystalrose

bra med en smalare variant oxå....ska provas1

• rött och guld

skär korven i bitar,i med dem ipannan,på med vatten eller mjölk och krydor,ketchup eller krossade tomater.puttra.

• MiniMi

kan verkligen rekommendera CremeFraichen med smaken paprika chili.. inte barnmatsvänlig men himla god att ha i båda stroganoff,köttfärssås eller t.ex fiskgryta!!

• MiniMi

oj.. va juh ej klar. Har även i krossade tomater eller bara ketchup...en del mjölk eller matlagningsgrädde... de beror helt enkelt på vad som finns hemma. Är en "spontanmatlagare":o)
    o så vitlök:o)

• LiindaE

fräser lök o paprika
    fräser soyakorv skärd i strimlor
    i med matlagningsgrädde o creme fraiche
    krydda med vitpeppar,salt o svartpeppar alt lite chili.
    tomatpure
    soya
    ett måste: BOSTON GURKA bara lite så det blir en touch av smaken

• malla68

Jag strimlar falukorv och hackar lök, bryner detta ganska rejält,tillsätter grädde och mycket Cremefraiche, tomatpure,dijonsenap, ketshup, ganska mkt pepparmix.Läter den puttra ett tag , så den gottar till sig riktigt.

• Kreolskan

Jag fräser korven, har i cremefraiche, tomatpure (bara lite så det blir rosa). Har i ca en tsk strösocker och typ lika mycket vinäger. Salt+svartpeppar. Gott!

• Snovit 79

Strimlar (soja)korv och hackar lök och fräser på. Häller på passerade tomater och creme fraiche och en grönsaksbuljong.
    Kryddar extra med vitpeppar och ev salt. Ibland chilisås.
    Brukar mixa passeradde tomater + creme fraiche och spara hälften till dagen efter. Och så gör jag (kött)färssås på samma sätt.

Svar på tråden hur gör ni korv stroganoff?