• fairyfloss

Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!

Jag väntar barn och känner mer och mer hur jag inte vill att mina barn ska gå i skolan. Jag vill istället hemskola.

Varför? Jo för att skolor är skit! För det första så är det 30 elever på en enda lärare, hur sjutton ska läraren kunna uppmärksamma alla dessa barn? Hur ska läraren kunna hjälpa alla barn, ens om hon märker att de behöver extra hjälp? Det finns inte tid! Det gör att alla barn som är bättre eller sämre än de "borde" kommer att utvecklas sämre än vad det har förmåga till. Skit, alltså, om man inte är precis "normal".

Sen, minns ni när ni gick i skolan? Vad gjorde man på ungefär 80% av lektionstiden? Inte lyssnade i alla fall. Tänkte på saker, ritade osv. Det är att slösa med ett barns tid. För sen, när man kommer hem från skolan så måste man ju läsa i kapp allt det där som man missade, plus göra läxor. Alltså sitter man där i minst två timmar efter en låååång skoldag. När ska man ha tid att göra sina egna saker? Aldrig! Jag hade i alla fall aldrig tid att göra det JAG ville, förutom på loven. (De lov man inte spenderade till att komma i kapp.)

Sen är det skolans knasiga regler, typ man får inte ta med sig saft till skolan, eller halstabletter som innehåller socker, osv. Varför ska skolan ha att göra med vad MITT barn äter? Det är ju MIN roll som förälder att bestämma det!

Men det är ju SÅÅÅ bra för barnen att vara i skolan för det sociala säger ni då! Jaha? Det är ju jättebra att gå till skolan och känna sig osäker för att man inte har likadana byxor som alla andra. Det är ju jättesocialt att byta personlighet så att man passar in. Det är ju absolut jättesocialt att inte våga räcka upp handen för att man kanske blir skrattad åt när man svarar fel. Nej, det sociala tror jag passar bäst utanför klassrummet med likasinnade, genom aktiviteter och föreningar.

När man hemskolar behöver man inte använda lika mycket tid till att studera, eftersom mindre tid är dötid. Istället för att de ska slösa bort timmar av dagen genom att sova sig igenom lektionerna, så kan man som förälder vara uppmärksam. Funkar det inte att lära sig på det ena sättet, så testar man ett annat. Genom mer effektiv inlärning finns det även mer tid och ork för sociala aktiviteter. OCH tid för barnet att göra det som h'n vill göra! Måla, skriva, spela fotboll, sjunga, ja vad det nu är som h'n vill göra!

Jag ser ETT argument för skolgång: Barnpassning medans föräldrarna jobbar. Hur det ska gagna barnen förstår jag inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 01:43
    Vill bara tillägga, för jag tror inte de flesta av ni som skriver har så mycket kunskap om hur man hemskolar, att man i de allra flesta fall har en kursplan även när man hemskolar. Man har kursböcker och andra material, precis som i vilken skola som hellst! Skillnaden är att man som förälder känner sitt barn och kan utnyttja studietiden maximalt, man lär helt enkelt ut på det sättet som barnet lär sig bäst på! Framförallt många små barn (lågstadiebarn) har svårt att sitta still så pass länge som de måste göra i skolbänken, och behöver komma ut och byta miljö för att bli stimulerade. Sånt kan man ta hänsyn till när man hemskolar! Har barnet spring i benen så kan man gå ut och gå, eller åka på utflykt så att de får ett miljöombyte medans man undervisar, istället för att tvinga barnet att sitta still vid en bänk och vara tysta och lyssna!

• Svar på tråden Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!
  • miniGrynet

Ska kanske förtydliga.

När jag skriver att jag inte tror på hemskola i andra länder.
    Det fungerar kanske bra där, om det är många som har det likadant.
    Men jag tror ändå inte att det är det bästa för barnen.
    Och i Sverige så är det inte vanligt alls, och här tror jag inte att det skulle vara en bra lösning.

Vill även tillägga att här är det inte några 30 stycken i klasserna, i min skola har vi ca 15-17 barn/klass, på en klassföreståndare och oftast en till i klassrummet om dom har helklass. Antingen en fritidsledare/pedagog eller en hjälplärare.
    Det delas också ofta upp klasserna, kanske halva har gymnastik när den andra halvan har lektion i klassrummet osv.
    Det fungerar jättebra!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • fairyfloss

miniGrynet:
    Grejen är att om man hemskolar så har man sååå mycket mer tid till aktiviteter för barnen! Vi pratar inte en gång i veckan utan varje dag. Hemskolegrupper finns här där jag bor, de träffas i vissa fall en gång i veckan, andra varannan och gör gruppaktiviteter som man annars missar. I vissa sådana grupper kan man även som förälder välja att lära ut "specialämnen" till andras barn, tex träslöjd osv. Man kan även låta barnet, om man vill, vara med i tex gymnastikundervisningen eller dylikt i en annan skola, om man inte klarar av den biten själv. Kanske inte i Sverige, men utomlands kan man (i alla fall här där jag bor). Sen följer man oftast en hemskolningsläroplan också då man hemskolar. Det man bestämmer själv är hur, var och när man undervisar barnen. Oftast använder man en mer "hands-on approach". Studerar man tex djurbeteenden gör man studiebesök i djurparken. Läser man om rymden kan man åka till ett museum på området, osv. Visst görs sådana studiebesök även i skolorna, men i mycket mindre utsträckning. Eftersom undervisning är så pass effektiv i jämnförelse kan en 6-timmars skoldag kortas ner till kanske 2 timmar, och barnet får samma kunskap som skolbarnen! Ja, det krävs att man som förälder är pedagogisk och förstår barn, men hemskolar man så lär man känna sitt barn och lär sig hur man ska förklara något för just det barnet också!!

• fairyfloss

ucka skrev 2008-01-23 12:03:11 följande:

Jag utvecklar min fråga:Hur länge skall du hemskola?Får ditt barn ta ett "vanligt" jobb bland "vanliga" människor?
    Jag vill hemskola i minst tre år, kanske sex. Det beror på vad mitt barn vill själv, vill han/hon gå i skolan så får h'n naturligtvis göra det. Självklart får mitt barn ta ett "vanligt" jobb, om mitt barn vill det. Hela poängen är ju att h'n ska känna att h'n får ta precis vilken inriktining h'n vill i livet! Och inte det som de "ska" bli enligt skolan...
  • miniGrynet

Finns det inte tex privata skolor hos er då, som är mindre i antalet elever och där dom kanske gör andra saker som du tycker fattas i den kommunala skolan?

Jag hade ändå föredragit att sätta min dotter i skolan, för jag vet att vi inte alls skulle kunna ge henne det hon kommer att få i skolan.

Men alla är ju såklart olika!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • en glad

Hahaha, efter många års tragglande med barn genom skolsystemet kan jag nog påstå mig vara expert på att vara en (ofrivillig) hemskola. Nu skall jag inte klaga för det har varit trevligt om än tidsödande att bära sina barn upp genom gymnasiet och om inte annat så har man ju lärt sig en del själv!! Men det var inte så jag tänkte mig barnens skoltid!

• tattarunge

Jag känner en tjej som blev "hemskolad". Hennes föräldrar ville inte ursätta sina barn för grupptrycket att behöver passa in, de ville att barnen skulle få riktiga värderingar. De hade ingen tv, odlade sina egan grönsaker och så vidare. Hon är idag en fantstisk människa.

Hennes mamma följde en kursplan och de hade typ prov i en vanlig skola för att se att de verkligen klarade av det. Man får mycket stöd och så från komunen!

Jag säger bara lycka till! Och se till att skaffas syskon och ha bra med aktiviteter utanför hemmet, så att barnet utvecklas socialt.

Lycka till!

• fairyfloss

miniGrynet skrev 2008-01-24 01:39:26 följande:

Finns det inte tex privata skolor hos er då, som är mindre i antalet elever och där dom kanske gör andra saker som du tycker fattas i den kommunala skolan? Jag hade ändå föredragit att sätta min dotter i skolan, för jag vet att vi inte alls skulle kunna ge henne det hon kommer att få i skolan. Men alla är ju såklart olika!
    Problemet är att jag tycker skolorna här är än värre än i Sverige. De komunala skolorna (som man måste betala för ändå, inkl. kursmaterial osv) verkar inte vara nå vidare och de klämmer in 30 elever per klass, och de privata är i regel religiösa skolor (och de tänker jag ABSOLUT inte sätta mina barn i!). Sen finns det klart några andra, men inte så många. Men generellt sett tycker jag inte om deras metoder att lära ut på (det jag sett, bla av mina syskonbarn) speciellt på lågstadiet, jag tycker inte om deras skoluniformer (är inte emot skoluniform egentligen, men är emot att man som 7åring ska gå till skolan i skjorta och slips) och garh, det finns egentligen ingenting jag tycker är bra med skolorna. Och hittar jag inte en skola som jag faktiskt tycker är bra med alternativ pedagogik och små klasser, ja då tänker jag hemskola!!
  • fairyfloss

tattarunge skrev 2008-01-24 02:23:34 följande:

Jag känner en tjej som blev "hemskolad". Hennes föräldrar ville inte ursätta sina barn för grupptrycket att behöver passa in, de ville att barnen skulle få riktiga värderingar. De hade ingen tv, odlade sina egan grönsaker och så vidare. Hon är idag en fantstisk människa. Hennes mamma följde en kursplan och de hade typ prov i en vanlig skola för att se att de verkligen klarade av det. Man får mycket stöd och så från komunen!Jag säger bara lycka till! Och se till att skaffas syskon och ha bra med aktiviteter utanför hemmet, så att barnet utvecklas socialt. Lycka till!
    Tack
  • 8Emilie8

Jag läste årskurs 9 på distans, men min mamma som lärare. Och visst, det funkade jättebra och jag fick bra betyg, men då läste jag bara ett år. Jag tror att man blir hämmad som människa av att bara behöva svara inför mamma, och inte lära sig att interagera med stora grupper, och ta hänsyn till att alla inte tycker lika alla gånger.

• Cocarola

Jag känner inte alls igen skolan så som du beskriver den TS, varken i min egen skolgång eller i mina barns nuvarnade skola.

Inget flummande och slöseri med tid, och varken i låg- eller mellanstadiet har det varit läxor som tagit nämnvärt lång tid, inte heller något socialt tryck på kläder eller beteende (det har kommit senare, och det tror jag är ofrånkomligt oavsett var man skolas). Undervisning i skolbänken varvas med studiebesök, simskola, utflykter (samt förstås gymnastik, musik, raster) som motverkar spring i benen, iallafall under lågstadiet. Skoltiden är komprimerad, så mycket tid kan spenderas med kompisarna på fritis för de som önskar/behöver.

Visst käbblas ungarna lite, men det är en viktig del av den sociala utvecklingen: att lära sig hantera sina känslor och sina relationer till andra jämnåriga. En viktig bit som saknas vid hemskolning, sammanslaget med att man sedan på fritiden inte har samma kontaktnät som ett barn som går i skolan.

Jag skulle rekommendera att du, istället för att hemskola, använder ditt stora engagemang till att stötta och hjälpa ditt barn till högt självförtroende och goda kunskaper - då blir skolgången en helt annan upplevelse än den du haft.

Svar på tråden Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!