• fairyfloss

Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!

Jag väntar barn och känner mer och mer hur jag inte vill att mina barn ska gå i skolan. Jag vill istället hemskola.

Varför? Jo för att skolor är skit! För det första så är det 30 elever på en enda lärare, hur sjutton ska läraren kunna uppmärksamma alla dessa barn? Hur ska läraren kunna hjälpa alla barn, ens om hon märker att de behöver extra hjälp? Det finns inte tid! Det gör att alla barn som är bättre eller sämre än de "borde" kommer att utvecklas sämre än vad det har förmåga till. Skit, alltså, om man inte är precis "normal".

Sen, minns ni när ni gick i skolan? Vad gjorde man på ungefär 80% av lektionstiden? Inte lyssnade i alla fall. Tänkte på saker, ritade osv. Det är att slösa med ett barns tid. För sen, när man kommer hem från skolan så måste man ju läsa i kapp allt det där som man missade, plus göra läxor. Alltså sitter man där i minst två timmar efter en låååång skoldag. När ska man ha tid att göra sina egna saker? Aldrig! Jag hade i alla fall aldrig tid att göra det JAG ville, förutom på loven. (De lov man inte spenderade till att komma i kapp.)

Sen är det skolans knasiga regler, typ man får inte ta med sig saft till skolan, eller halstabletter som innehåller socker, osv. Varför ska skolan ha att göra med vad MITT barn äter? Det är ju MIN roll som förälder att bestämma det!

Men det är ju SÅÅÅ bra för barnen att vara i skolan för det sociala säger ni då! Jaha? Det är ju jättebra att gå till skolan och känna sig osäker för att man inte har likadana byxor som alla andra. Det är ju jättesocialt att byta personlighet så att man passar in. Det är ju absolut jättesocialt att inte våga räcka upp handen för att man kanske blir skrattad åt när man svarar fel. Nej, det sociala tror jag passar bäst utanför klassrummet med likasinnade, genom aktiviteter och föreningar.

När man hemskolar behöver man inte använda lika mycket tid till att studera, eftersom mindre tid är dötid. Istället för att de ska slösa bort timmar av dagen genom att sova sig igenom lektionerna, så kan man som förälder vara uppmärksam. Funkar det inte att lära sig på det ena sättet, så testar man ett annat. Genom mer effektiv inlärning finns det även mer tid och ork för sociala aktiviteter. OCH tid för barnet att göra det som h'n vill göra! Måla, skriva, spela fotboll, sjunga, ja vad det nu är som h'n vill göra!

Jag ser ETT argument för skolgång: Barnpassning medans föräldrarna jobbar. Hur det ska gagna barnen förstår jag inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 01:43
    Vill bara tillägga, för jag tror inte de flesta av ni som skriver har så mycket kunskap om hur man hemskolar, att man i de allra flesta fall har en kursplan även när man hemskolar. Man har kursböcker och andra material, precis som i vilken skola som hellst! Skillnaden är att man som förälder känner sitt barn och kan utnyttja studietiden maximalt, man lär helt enkelt ut på det sättet som barnet lär sig bäst på! Framförallt många små barn (lågstadiebarn) har svårt att sitta still så pass länge som de måste göra i skolbänken, och behöver komma ut och byta miljö för att bli stimulerade. Sånt kan man ta hänsyn till när man hemskolar! Har barnet spring i benen så kan man gå ut och gå, eller åka på utflykt så att de får ett miljöombyte medans man undervisar, istället för att tvinga barnet att sitta still vid en bänk och vara tysta och lyssna!

• Svar på tråden Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!
  • padington

Förlåt, fött skulle det stå : )

• Eshka

Jag anser att det finns både för och nackdelar vad gäller skola överhuvudtaget. Går man i kommunal eller privatskola så får man den sociala biten, man lär sig av andras erfarenheter och man får lära sig att visa hänsyn och respekt. 

Nackdelen är att man KAN råka ut för att bli mobbad pga. sin klädsel, t.ex. Man KAN bli utskrattad om man råkar svara fel. Men då hoppas jag att barnet i fråga vågar stå på sig och inte bry sig om dom som skrattar. Men det är inte lätt för ett barn att inte ta åt sig av vad andra säger/tycker, egentligen. 

Jag tyckte verkligen inte om skolan, var mest en pina, men jag skulle inte vilja vara "hemma" hela dagarna heller. Med det menar jag att oavsett om min mamma eller pappa skulle undervisat mig hemma och om vi skulle hittat på olika aktiviteter, bytt miljö o.s.v så skulle det inte vara nyttigt att bara träffa mamma eller pappa 24 timmar om dygnet. Man måste få lite andrum, både som barn och föräldrar.

En sak som kanske skulle förebygga mobbing i skolan vore nog att införa skoluniformer. Och då tycker jag att det skulle finnas en rad olika modeller och färger att välja mellan. Då skulle inte de "rika och populära" barnen kunna skratta eller mobba ut dem som inte har råd att köpa de allra senaste modekläderna. Det vore kanske också en idé om att undervisa en del barn och ungdomar på eftermiddagen då vissa barn och ungdomar är morgontrötta. Alltså skulle föräldrar i samråd med lärare och kommuner överlag komma överens om vilka tider som skulle passa att undervisa respektive barn på.

Men det är ju mina åsikter.

• en glad

Jag skulle också kunna tänka mig hemskola - jag känner det ändå som att jag "burit" 6 barn genom gymnasiet! Utan mitt engagemang i hemmet tror jag inte ens hälften av dem fått fullständiga betyg från ett teoretiskt gymnasieprogram...
    Skolan har stått för vissa delar, jag för andra...
    Så sanningen är nog den ts att du kommer att kunna komplettera skolan med all tid och engagemang du är mäktig - för ditt barns skull!

• fairyfloss

Blåklinten: Tack . Jag har dock inte uppfattningen att de flesta aktiviteter är kopplade till skolan, har själv varit ledare för en utom-skolan eftermiddagsaktivitet, med massor av blandade människor. Så det finns många såna också! Det kanske beror på var man bor också, hur mycket som är kopplat till skolan.

Sisu: Jag tror det i princip kostar mer än 50 000 per år att hemskola, med tanke på kostnaden för alla utflykter osv, plus den inkomst man inte får. Men har man fem barn så är det väl mer ekonomiskt än att betala 50 000 per barn och skolår .

padington: Mellan den Svenska komunala och den australiensiska komunala är det inte så stor skillnad faktiskt, förutom skoluniformen. Jag har inte själv gått i skolan här ju, men har pratat med många barn, ungdomar och numera vuxna som går/gått i skolan här, och det är ganska likt i undervisningen. Sen är upplägget lite annorlunda (tex att alla i hela skolan har rast samtidigt osv). Men undervisningen är lik. Jag har kollat i deras böcker också och de slutar i princip på samma nivå som vi gör efter gymnasiet i Sverige! Mellan svenska komunala och de privata kan det dock vara ganska stor skillnad!

Eshka: Tack för ditt inlägg! Jag tror dock inte att skoluniform gör en sååån stor skillnad med mobbning just, det förekommer här trots skoluniform. Däremot har jag hört mycket possitivt från skolelever här om att de slipper fundera vad de ska ha på sig! Det som är lite fånigt är dock utformningen. En 6-åring som ska ha skjorta, slips och kjol på sig blir väldigt restrikterad när det gäller lekar på rasten!

en glad: Det är mycket sant det du säger. Håller man koll utanför skoltid på att de kan det de bör kunna så går det ju bra med skolan. Problemet är bara att man då måste följa skolplanen precis, men man får väl vara extremt selektiv med skolan man väljer istället!

• gizzla

hehe. lite roligt att ni anser att det är så hemskt i skolan pga av mobbing- alla ska ha rätta kläder, inte känna sig utanför osv. Hur tror ni er barn kommer känna sig om ni hemskolar? Kommer de inte känna sig utanför när de sitter hemma medans alla andra barn går förbi ert hus på väg till skolan- glada och busiga? Ska era barn bara sitta där då- utan vänner? Som flera sagt- gymnasiet sen då? Högskolan? De kommer få en chock om de helt plötsligt ska umgås med andra i samma ålder.

Att få en bra plats i livet- i skolan eller jobb eller privat handlar inte om kunskap. Det handlar om social talang! Går man in skola så kan man sedan tala för - ta för sig- man får KONTAKTER.

Lite läskigt det du skriver att du tycker att vi som har barn på dagis/skola bara har de där som en förvaring? De trivs ju där- de vill ju absolut inte vara hemma hela tiden med deras Mamma???? Känns som ni kanske har ett smått sjukligt förhållande till era barn? Låt barnen få vara sina egna. Släpp taget! Man ska vara förälder och ge barnen ledning när de behöver det- inte låsa fast barnen!

• Legolina

SVAR PÅ TS - ENDAST

Jag bodde isolerat med mina föräldrar under de första 7 åren. Hade jag "hemskolats" hade jag blivit HELT otränad socialt. Så min oro för att barnet inte ska kunna hantera umgänge med jämnåriga väger helt klart tyngst.

Skolan är en träning för livet på Sååååå många fler sätt än endast kunskapsmässigt i olika skolämnen.

• Prinsessan Leia

jag tror d är viktigt för barnen att komma ut o få träffa andra..
    jag kunde själv som liten avsky skolan men fy sjutton vad jag kan sakna den idag..
    min dotter går i föskoleklass, ibland vill hon inte gå men oftast älskar hon den. de gör roliga saker o lär sig på roligt sätt.
    de är 20 barn på 2 fröknar o de som behöver xtra stöd får det.
    jag skulle aldrig orka eller klara av att lära mitt barn det som krävs hemma..
    men alla är vi olika

• fairyfloss

AmericanWoman skrev 2008-02-11 11:51:46 följande:

Kolla denna sajt hemma.mannbro.se/Hoppas det hjälper. Jag skulle vilja oxå hemskola mina barn!
    Tack!
  • Mamma Heather
    gizzla skrev 2008-02-11 12:00:11 följande:
    Lite läskigt det du skriver att du tycker att vi som har barn på dagis/skola bara har de där som en förvaring? De trivs ju där- de vill ju absolut inte vara hemma hela tiden med deras Mamma???? Känns som ni kanske har ett smått sjukligt förhållande till era barn? Låt barnen få vara sina egna. Släpp taget! Man ska vara förälder och ge barnen ledning när de behöver det- inte låsa fast barnen!
    Min son trivs supermkt att vara hemma med mig, vi åker till ÖF och ha det roligt! Vad är fel med oss hemmaförälder som väljer bort dagis! Vi spara pengar och barnen får allt socialt via Öppna Förskola.
Svar på tråden Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!