• fairyfloss

Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!

Jag väntar barn och känner mer och mer hur jag inte vill att mina barn ska gå i skolan. Jag vill istället hemskola.

Varför? Jo för att skolor är skit! För det första så är det 30 elever på en enda lärare, hur sjutton ska läraren kunna uppmärksamma alla dessa barn? Hur ska läraren kunna hjälpa alla barn, ens om hon märker att de behöver extra hjälp? Det finns inte tid! Det gör att alla barn som är bättre eller sämre än de "borde" kommer att utvecklas sämre än vad det har förmåga till. Skit, alltså, om man inte är precis "normal".

Sen, minns ni när ni gick i skolan? Vad gjorde man på ungefär 80% av lektionstiden? Inte lyssnade i alla fall. Tänkte på saker, ritade osv. Det är att slösa med ett barns tid. För sen, när man kommer hem från skolan så måste man ju läsa i kapp allt det där som man missade, plus göra läxor. Alltså sitter man där i minst två timmar efter en låååång skoldag. När ska man ha tid att göra sina egna saker? Aldrig! Jag hade i alla fall aldrig tid att göra det JAG ville, förutom på loven. (De lov man inte spenderade till att komma i kapp.)

Sen är det skolans knasiga regler, typ man får inte ta med sig saft till skolan, eller halstabletter som innehåller socker, osv. Varför ska skolan ha att göra med vad MITT barn äter? Det är ju MIN roll som förälder att bestämma det!

Men det är ju SÅÅÅ bra för barnen att vara i skolan för det sociala säger ni då! Jaha? Det är ju jättebra att gå till skolan och känna sig osäker för att man inte har likadana byxor som alla andra. Det är ju jättesocialt att byta personlighet så att man passar in. Det är ju absolut jättesocialt att inte våga räcka upp handen för att man kanske blir skrattad åt när man svarar fel. Nej, det sociala tror jag passar bäst utanför klassrummet med likasinnade, genom aktiviteter och föreningar.

När man hemskolar behöver man inte använda lika mycket tid till att studera, eftersom mindre tid är dötid. Istället för att de ska slösa bort timmar av dagen genom att sova sig igenom lektionerna, så kan man som förälder vara uppmärksam. Funkar det inte att lära sig på det ena sättet, så testar man ett annat. Genom mer effektiv inlärning finns det även mer tid och ork för sociala aktiviteter. OCH tid för barnet att göra det som h'n vill göra! Måla, skriva, spela fotboll, sjunga, ja vad det nu är som h'n vill göra!

Jag ser ETT argument för skolgång: Barnpassning medans föräldrarna jobbar. Hur det ska gagna barnen förstår jag inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 01:43
    Vill bara tillägga, för jag tror inte de flesta av ni som skriver har så mycket kunskap om hur man hemskolar, att man i de allra flesta fall har en kursplan även när man hemskolar. Man har kursböcker och andra material, precis som i vilken skola som hellst! Skillnaden är att man som förälder känner sitt barn och kan utnyttja studietiden maximalt, man lär helt enkelt ut på det sättet som barnet lär sig bäst på! Framförallt många små barn (lågstadiebarn) har svårt att sitta still så pass länge som de måste göra i skolbänken, och behöver komma ut och byta miljö för att bli stimulerade. Sånt kan man ta hänsyn till när man hemskolar! Har barnet spring i benen så kan man gå ut och gå, eller åka på utflykt så att de får ett miljöombyte medans man undervisar, istället för att tvinga barnet att sitta still vid en bänk och vara tysta och lyssna!

• Svar på tråden Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!
  • fairyfloss

Blåklinten: Tack jag uppskattar verkligen ditt inlägg! Du har bra synpunkter .

CiaoBella: Jag startade inte tråden för att bestämma om jag ska hemskola eller inte, utan jag tycker det är interessant att höra andra folks åsikter och för och nackdelar med skola samt hemskolning. Jag lägger fram min uppfattning och ser hur andra reagerar på den! Många har kommit med väldigt bra argument FÖR skolgång också i tråden! Något som jag faktiskt har tänkt på, och hittar jag en skola som jag anser bra nog kommer jag även att skicka mina barn till skolan. Kanske. Förmodligen .

Pyris: Det var också ett bra argument . Idealet tror jag skulle vara ungefär 50% hemskolning och 50% skolgång, tyvärr finns det ju inte såna skolor som tar emot barn bara halva veckan.

• Stargirl

Are you kidding???

Jag har varken ork eller lust att skirva långt svar. Klart barn ska gå i skolan och absolut inte hemskolas.
    Hur länge ska de hemskolas? Till sexan, nian, tredjering eller ska kanske du sköta dina barns högskolestudier.
    Har du kunskap i alla områden. Kan du förklara tillräckligt så dina barn får god kunskap i matte, geografi, naturkunskap, Historia, språk, gymnastik, svenska, bild sov. Jag tror inte ngn människa har ensam tillräckligt bra kunskaper för att klara att lära barn allt.

fairyfloss skrev 2008-01-25 11:49:45 följande:
    Jag har faktiskt hittat EN skola som jag inte bara skulle kunna tänka mig mina barn i, utan som jag VILL att de ska gå i! Alltså, som jag tror är bättre för mitt barn än att bli hemskolat. Men jag får nog skiva in dem från födseln för det är låååång kö. Plus att vi måste flytta dit den ligger . Och så kostar den 50 000 kronor om året . Skulle ni betala det för era barns skolgång om den var RIKTIGT bra? Och i det inkluderas en GOD och näringsrik skollunch varje dag samt mellanmål närhellst barnen vill, en massa utflykter osv som man aldrig behöver betala extra för, skolbuss, allt läromaterial och lärare som är extremt kompetenta inte bara pedagogiskt, men inom sitt område också, och som har små klasser (7-14 elever per klass)?
    Man får inte ta ut en skolavgift i sverige så det måste ju vara utomlands som detta är?
    Nu är hon 1 år vår lilla gumma
  • fairyfloss

Stargirl:

Nej det är en Australiensisk skola, jag bor i Australien.
    Självklart vet jag inte ALLT, och kan inte lära ut ALLT till mina barn heller! Men skolan lär inte heller barn allting, utan de fokuserar på vissa ämnen. I skolan är den absolut största delen man lär ut läs och skrivkunskaper. Dessa är otroligt viktiga och grundläggande för utbildning, men de är inte heller ALLT! Jag kanske vill att mina barn ska lära sig saker som inte står i läroplanen, samtidigt som jag känner att en del ämnen är helt onödiga, eller har för stor fokus. (Vi höll på med andra världskriget i ETT ÅR! Visst, det är viktigt, men det finns annan historia också som är viktig.) Målet med hemskolning är att lära barnet att lära sig själv, så måste jag hemskola upp till gymnasiet så har jag nog misslyckats rätt rejält. Men det är för mig absolut inte självklart att barn ska gå i skolan.

• Stargirl
    fairyfloss skrev 2008-02-07 12:56:06 följande:
    Stargirl:Nej det är en Australiensisk skola, jag bor i Australien. Självklart vet jag inte ALLT, och kan inte lära ut ALLT till mina barn heller! Men skolan lär inte heller barn allting, utan de fokuserar på vissa ämnen. I skolan är den absolut största delen man lär ut läs och skrivkunskaper. Dessa är otroligt viktiga och grundläggande för utbildning, men de är inte heller ALLT! Jag kanske vill att mina barn ska lära sig saker som inte står i läroplanen, samtidigt som jag känner att en del ämnen är helt onödiga, eller har för stor fokus. (Vi höll på med andra världskriget i ETT ÅR! Visst, det är viktigt, men det finns annan historia också som är viktig.) Målet med hemskolning är att lära barnet att lära sig själv, så måste jag hemskola upp till gymnasiet så har jag nog misslyckats rätt rejält. Men det är för mig absolut inte självklart att barn ska gå i skolan.
    Men varför frågar du i ett svenskt forum om man ska gå i en australiensisk skola eller hemskola. Det är väl skillnad på skolor i de olika länderna samt att i Australien verkar privatskola med en avgift vara ett alternativ och då är det ju självklart att de bästa lärarna och de rika barnen hamnar där och utbildnings nivån blir högre. Jag skulle diskutera detta med andra australiensiska mammor då det verkar finnas olika alternativ där. Här finns det ETT alternativ och det är att gå i kommunala skolan (eller privat men då får de inte kosta pengar).

Om jag tycker att mina barn saknar ngt som de inte lär sig i skolan så gör vi det hemma. Vi reser mycket och då lär sig barnen om geografi,  andra kulturer etc. Vi går på museum och på utflykter samt utövar sporter på fritiden. Även fast jag inte tycker att de direkt saknar ngt i skolan så gör vi ju saker på våran fritid som gör att barnen lär och upplever annat.
    Om jag lärde barnen allt jag kan så skulle de inte lära sig det de lär sig i skolan. Nu har de haft miljö vecka på skolan med en massa besök på återvinnings stationer och pratat om hur man ska skydda vår miljö. Det hade jag INTE kunnat lära min son då jag inte har tillräckligt kunskap i ämnet.
    Barnen pysslar och gör hantverk med en mycket kunnig hanverks fröken vilket är fantastiskt kul då jag heller inte är duktig på sådant.
    Klassen har en otroligt naturintresserad fröken som tar dem på utflyckter i skogen och pratar om naturen och djuren och hur man ska skydda dem etc.
    De åker skridskor på vintern 2 ggr per månad och simmar i simhallen ett par ggr per termin.
    Klassen har temaveckor som kan handla om mat, miljö, U länder, språk osv.
    Allt detta och min son har gått i 6 års verksamheten sedan Augusti.

Jag måste säga att trots en gedigen utbildning så lär jag mig mycket av min son av det han lär sig i skolan. Tänk stackars barn om han hade tvingats att hemskolas av mig. Han hade missat allt det samt allt socialt med kompisar, skoldisco, kalas, lucia firande, att fungera i grupp, sånguppvisning, halloween disco, bowling med klassen osv.
    Nu är hon 1 år vår lilla gumma
  • Blossi

Har inte läst hela tråden svara bara på TS.

Jag skulle tycka jättesynd om ditt barn som inte får träffa andra kompisar för det gör man i skolan. Den sociala biten är jätteviktigt. Självklart kan man ha andra kompisar och så men det var faktiskt kul att gå till skolan. Speciellt högstadiet och framåt var jättekul.

Sen tycker jag att man ibland måste få vara ifrån sin förälder, har man hemskola så är väl någon hemma och undervisar.

• Abessiniern

Jag har inte läst hela tråden, så jag vet inte om jag upprepar något som någon redan skrivit. Nu vet jag inte om TS tänkt sig att ha hemskola hela tiden som motsvarar svensk grundskola, eller kortare eller t.o.m längre. Men jag tror en viktig sak med att gå i skolan är att man får olika personers perspektiv och åsikter om saker. För visst blir en hel del av det som lärs ut i skolan vinklat av den som undervisar. Under den tid som ett barn går i grundskolan så blir det ju utbildat av många olika personer som är väldigt olika. Förutom att man såklart lär sig saker av sina föräldrar hemma och de är på ett sätt och har sina åsikter och övertygelser. Jag tror en liten risk med hemskola kan vara just att allt som barnet lär sig blir väldigt färgat av föräldrarnas egna åsikter. En viktig sak som man faktiskt lär sig i skolan är ju att många olika saker kan vara sanning för olika personer, det finns ofta inte ett rätt och ett fel.

• fairyfloss

Stargirl:
    Men jag själv gick ju i en svensk skola och jag tycker inte det var bra! Främst grundskolan syftar jag på nu. Det är ju ifrån en svensk skola min erfarenhet om skolsystemet kommer, så det är väl inte så konstigt att jag frågar andra med samma erfarenheter vad de tycker? Sen bor jag här i Australien och ja, här finns andra möjligheter, bland annat hemskolning och privatskola. Men jag undrar ändå vad alla mina svenska medmänniskor tycker, det är interessant för mig! Men tro mig, jag diskuterar det med australiensiska mammor också . Sen är det självklart att man INTE ska hemskola, om man som du inte har de kunskaperna och/eller intresset att hemskola. Det krävs väldigt mycket av en förälder som väljer att hemskola! Vill man/kan man inte ge det som krävs så är komunal skola absolut ett bättre alternativ!

Blossi:
    Jag håller med, det är viktigt att få vara ifrån sina föräldrar, speciellt som tonåring! Nu har jag mest funderat på att hemskola åk 1-3 och möjligtvis upp till åk 6, men det är inte säkert. Men främst är det de grundläggande åren där jag känner det viktigast att se till att mitt barn lär sig det den ska och hellst lite till . Sen finns det även hemskolningsgrupper (här) när man hemskolar som är socialt, plus utanför-skolan-aktiviteter. När man är 6, 7 år behöver man inte vara ifrån mamma och pappa lika mycket som när man är 16 .

Abessiniern:
    Mycket bra argument! Som jag skrivit är det främst grundskola jag har tänkt hemskola om jag gör det. Vi hade bara en lärare från åk 1-3, så det var ju hennes åsikter som vi fick då, inte flera olikas. Men jag kan ju säga att det är en av anledningarna till att jag vill hemskola, just att jag ska lära mitt barn mina egna värderingar innan denne går ut i skolvärlden och får hundratals andra. Det kanske låter hemskt, men jag har ganska bra värderingar .

• Blåklinten

Du verkar vara en medveten förälder och då kan du också se till att välja en skola som står för samma värderingar som du, särskilt när du bor i Australien. Jag har själv bott och gått i skolan ett tag i Australien. Då gick jag på en katolsk flickskola, privat, och det kanske jag inte hade valt till mina barn, även om det året jag spenderade där var givande för mig. Jag tror ändå att du kommer att få ett bättre "slutresultat" om dina barn går i skolan med din möjlighet såklart att påverka, än vid hemskolning. Allt det du vill ge dina barn, kan du ge dem på dygnets alla andra timmar. Ett starkt argument tycker jag är att de får lov att "make their own friends", alltså personer som de möter lite mer randomly, i skolan eller via skolaktiviteter och som inte är valda av dig. Det blir lätt så att man som förälder umgås med andra i samma samhällsklass, samma bostadsområde, med samma utbildningsbakgrund, samma intressen och/eller samma värderingar etc. I skolan (särskilt i kommunal skola) får barnen möjlighet att träffa barn från alla möjliga olika bakgrunder, fast på samma "turf", vilket i mina ögon är ovärderligt!
    Ytterligare ett argument som gäller om du bor i Australien, är att många barn och ungdomar är engagerade i fritidsaktivitet som är direkt kopplade till skolan. I Sverige spelar man i sin bys fotbollslag, i Australien spelar man i skolans. Det finns körer, dramagrupper, simlag - alla kopplade till skolan. Dessa aktivieter ställs dina barn utanför. Å andra sidan är hemskolning mycket vanligare i Australien (fast inte i städerna väl?) så folk höjer väl inte på ögonbrynen lika mycket åt detta fenomen som i Sverige, här är det ju rätt ovanligt. Lycka till hur ni än gör!

• Alvi

Om jag bodde i ett land där det är vanligt med hemskola, skulle jag absolut kunna tänka mig att göra det.
    Dock känns skola bättre än dagis, vad gäller "barnpassning", för låter man barnet gå i skola, blir det en win-win-situation, dvs, barnet får gå i skola och jag får jobba=tjäna pengar.
    Ska jag hemskola mitt barn får barnet gå i skola, men jag drar inte in nån kosing.

Som sagt, bodde jag i ett land där det är vanligt med hemskola, och där många runt oss hemskolar, skulle jag det, för då skulle man kunna mötas i grupper, skulle kunna ta emot kunskaper som andra föräldrar besitter, typ slöjd, musik, etc. Fast SÅ tillsammans kanske man inte är?!

ELLER så skulle jag punga ut 50 000  för den skola du beskriver. OM vi hade pengar till det.

BillaLilla och LäskeLäske - mina gullenuttiga hjärtefjun!
  • padington

Jag har faktiskt läst igenom hela tråden av egen intresse och tycker det är märkligt att lägga upp en sådan här fråga om australiensiskt skolsystems vara eller icke vara, även om du har förklarat varför. Kan bara tänka mig att det är ganska stor skillnad på svensk skola och australiensisk. Låter inte ens som att du vet hur kursplaner och undervisning ser ut ordentligt?
    Men du har ju tid på dig att fundera och leta information om detta då du inte ens förr barnet ännu. Lycka till!

Svar på tråden Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!