• Casper01

Pitbull

Har under en period läst i lite trådar om denna rasen.
    Men känner att i det stora hela finns även här människor som vet väldigt lite om denna diskutionsfyllda ras.
    Vill gärna veta lite hur ni ser på
    Pitbull i allmänhet och då gärna vilka erfarenheter och kunskaper ni har om denna ras.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 00:07
    Jag vet att ämnet kan vara uttjatat för många men känner att jag vill veta vad människor med erfarenheter kan berätta om rasen och med erfarenhet även kunskap.
    I vår familj finns våran underbara pitbull hane Gunwald som faktiskt är en "riktig" pitbull. Med riktig menar jag med reggade föräldrar. 'Jag känner att jag klart inte är fulllärd om denna ras men lär mig hela tiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 13:45
    Visst har media ett finger med i spelet när det gäller dessa raser men eftersom det i de flesta hundklubbar, hunddagis, rastparker är förbjudet med pitbulls eller andra "kamphundar". Detta gör att det är lättare för rasen att komma i fel händer.. Den har inget riktigt användsområde... Jag vet att det finns väldigt mycket bra spår och jakt egenskaper i dessa hundar visst finns det även här undantag men... Tänk såhär om pitbullen fick en användning som tex. jakt och spår på vildsvin som växer hela tiden i sverige hade inte det då blivit svårare för "kampägaren" att vara anonym.

• Svar på tråden Pitbull
  • Linnea Emelie
    Svar på #16
    Jag har beställt en dragsele åt min yngsta hund. Jag väntar med spänning. Tror att det ska gå bra för han vill verkligen jobba. Vi brukar köra sök med honom i skogen, och han älskar det.
  • Linnea Emelie
    Svar på #14
    Jag har upplevt samma sak. Min äldsta hund bryr sig inte i andra hundar. Men om han någon gång lessnar och gruffar lite tillbaka så får man ju höra att man har en aggresiv hund som borde avlivas för den är farlig. Många lyfter oxå upp sina hundar och blänger på en när man kommer. Brukar då nästa gång jag möter dessa lyfta upp min hund och fnysa något i stil med usch vilken farlig hund kom så går vi min lilla älskling (de är ju vad man brukar få höra). Det är ganska kul att se deras reaktion, många ser då hur töntiga dom själva har sett ut.
  • Smina

Jag har i flera år sysslat med hund och då också varit ute på många hundutställningar. Jag har en terrier ras och tillhör då samma grupp som pitbull och har träffat många sådana genom åren. JAg tycker att dessa sk"mördarhundar" uppför sig och är precis lika trevliga som anndra hundar.

Men så klart är det ingen ägare i dessa samanhang som vill locka fram instinkter och beteende som skulle skada någon människa. Så jag har bara sett väl omhändertagna hundar. Just nu är det dessa raser som får på skallen för att en klick av inkompetenta ägare skaffar sig rasen. Förr med åren har det varit anndra typer av brukshundar som fått den svarta stämpeln,Rottisar,Shäfer och Doberman tex.

Många hundar kan bli absolut livsfarliga i fel miljö och fel människa som håller i kopplet och detta är ju så klart ett problem. Tycker att det skulle diskuteras i stället för att en speciell ras absolut är helt livsfarlig och ska förbjudas. Om man ser på regler och paragrafer i lagtexten så är den mycket tandlös och intetsägande. Oavsett vilken ras som är aggresiv och uppträder farligt så skulle det då helt sonika bara vara att omhänderta den.

Just den här rasen är en bra och fin familjehund. Den har många goda fina egenskaper. Någon har här tidigare sakt att det är enbart kammoflage beklädda människor med tatueringar och huvtröjor som skulle vara intresserade av rasen. Det är inte vad jag ser när vi är ute på utställningar. Då ser jag en mycket blandad skara människor som äger dessa hundar.

Hela den här diskusionen om den livsfarliga hundrasen är helt och hållet upplåst av media. Diskutera i stället hur man kommer åt alla dom som har hund och  verkligen inte borde ha det, oavsett om det är en pudel,schäfer eller amstaff.

Demokrati är den bästa formen av diktatur
  • Tildasmor

Smina:
    Hur ofta stöter du på en Pb på utställning??

Precis som alla andra raser så tycker jag att pitbullen är en härlig hund i rätt familj!!

• Mysflint
    Tildasmor skrev 2008-02-01 22:28:39 följande:
    Smina:Hur ofta stöter du på en Pb på utställning??Precis som alla andra raser så tycker jag att pitbullen är en härlig hund i rätt familj!!
    Kan väl inte ställa ut en ras som inte är godkänd?
  • Hondjuret
    Mysflint skrev 2008-02-02 10:58:32 följande:
    Kan väl inte ställa ut en ras som inte är godkänd?
    Nej men Smina påstår ju att hon träffar så många trevliga pb och pbägare på utställningar? Kanske menar utomlands?
  • Smina

Bra att ni uppmärksammar mitt skrivfel. Menar att jag möter de sk "mördarhundarna"ofta på utställning. Och då är det ju så klart Amstaff jag menar. Amstaff är ju den rasen som pitbullen kommer i från och är framavlad på. Lämnar också en länk här som är bra för intresserade att läsa. Det är SKK som har den på sin sida
    http://www.skk.se/ sök sen vidare där så hittar man bra info.

• Tildasmor

Smina:
    Nä det var ju det jag tänkte... vore väldans konstigt att hitta Pb på utställningar, iallfall här i Sverige

• Hondjuret
    Smina skrev 2008-02-02 14:39:07 följande:
    Bra att ni uppmärksammar mitt skrivfel. Menar att jag möter de sk "mördarhundarna"ofta på utställning. Och då är det ju så klart Amstaff jag menar. Amstaff är ju den rasen som pitbullen kommer i från och är framavlad på. Lämnar också en länk här som är bra för intresserade att läsa. Det är SKK som har den på sin sidawww.skk.se/ sök sen vidare där så hittar man bra info.
    tvärtom trodde jag? DVS Amstaff från pb?
  • Smina
    Hondjuret skrev 2008-02-02 15:37:04 följande:
    tvärtom trodde jag? DVS Amstaff från pb?
    om det tvistade dom lärde Så är det ju också i kretsar kring uppfödning på amstaff som är den godkända rasen i FC.Det är viktigt med blodslinger inom aveln och intyg på det är viktigt. Vad som är ett faktum är ju att det som benäms som pitbull är en blandras i grund och botten. Precis som många anndra raser i dag som godkännts av FC. Min ras wheaten terriern är en i grund och botten blandning av kerry blue terriern ( sägs det) Men båda raserna i dag är godkännda av FC och inget konstigt med det.

TS tycker att man ska hitta på användningsoråden för pitbullen för att få stopp på dom oseriösa hundägarna. Det finns redan goda användningsoråden för denna typen av hund tex wheigt pulling och även spår och sök uppgifter man kan ge sin hund. Men oavsett dessa områden så finns det ändå dom som brukar sin hund till absolut vansinniga saker. Det är där jag tycker att lagar och förårdningar bör ändras. Och då inte för enbart en enskiljd ras utan för ALLA hundar som på något vis tillhandahålls på ett sätt som kan i förlängningen göra så att en människa eller hund kommer till skada.

JAg har varit i kontakt med Kommunen i ett fall gällande en Schäfer. Husse är gravt alkoliserad och i en ålder som överstiger pensionsålder och mer där till. Husse kunde inte rasta hunden mer än på natten eftersom det då var lungt med människor utomhus. I hyreshuset där dom bodde så hade hundpink och avföring börjat att lukta så att grannar klagade. En dag hade jag hämtat min son på dagis och vi cyklade på cykelbanan genom bostadsområdet. Plötsligt springer denna schäfer fram mot oss och aggresivt visar tänderna och hoppar upp mot mig på cykeln. Tusen tankar flög genom huvudet och jag tänkte att om jag cyklar vidare så triggar jag i gång jaktinstinkten. Stannar jag så kan han ge sig på min son. Som tur var kom en annan cyklist som försökte få hundens uppmärksamhet så att jag kunnde cykla vidare.

Den gången gick det bra. Men när jag ringde till kommunen så frågade dom om jag hade blivit biten och det hade jag ju inte. JA men då kan vi ju inte göra något åt saken. Vad jag inte visste då var att den hunden 1 år tidigare hade attackerat en människa och bitit den så illa att än i dag lider hon av sviter och nervskador i sin arm pga denna attack. Ändå kunnde inte någon ta hunden i från denna männsika fören han själv efter många många diskussinoer insåg att han var tvungen att lämna i från sig sin hund.

Jag tycker att så fort problemet uppmärksammades och vid inspektionen annsvariga såg att detta är inte bra så ska man ta hunden i från sin ägare. Det säger sig själv att en man i 70 års åldern med grova alkoholproblem inte kan tillgodose en schäfers behov av stimulans och uppfostran. Det kan bara sluta i katastrof. Sen menar jag absolut inte att bara för man har alkoholproblem så är man inte lämpad att ha hund,man kan vara lämplig hundägare aven fasten maan har sådana problem.
  • Casper01

Detta jag menade med ett annat användningsområde var att varför inte andvända dessa raser i kanske jakt, spår, räddning mm.
    Tyvärr är iaf inte vi som "öppet " har renrasig Pitbull välkommna på tex agility, lydnad mm av samma anledning som att vi för det mesta inte är välkommna på valp och lydnads kurser..
    Rasen har blivit utsatt eftersom det tyvärr finns MASSOR med oseriösa uppfödare och hundkampen drar till sig mer och mer människor för varje år.
    Hunden blir en penisförlängare istället för en snygg bil typ.

Våran hund är under uppbyggnad kan man säga Glad. Han har vart hundgårdshund i  9-10måinnan vi köpte honom och hade då ALDIG sett något annat än skog och sin gård.
    Hans "bruks" område kommer vara springpole och förhoppningsvis weightpull när jag lärt och sett mer av detta. Annat jag vill och tycker han ska kunna är självklart vardagslydnad med allt detta innebär och våran kelgris.. Min son älskar denna hunden och kan inte förstå varför hans klasskompis förälder sagt att vi har en mördar hund och att gunwald en dag kommer behöva skjutas eftersom dessa hundar ALLTID ballar ur och biter någon..

Jättekul!! Att inte bara ha hört så mycket positiv om hundrasen utan även få veta vad ni andra använder era hundar till.

När det gäller om amstaffen eller pitbullen kom först är det nog så att APBT kom först, Amsaffen kan man säga är avlad mer på utseeende medans APBT är avlad på fysik och go. Detta kan diskuteras hur mycket som helst men detta är vad jag fått berättat för mig och även läst .

Svar på tråden Pitbull