Hondjuret skrev 2008-02-02 15:37:04 följande:
tvärtom trodde jag? DVS Amstaff från pb?
om det tvistade dom lärde

Så är det ju också i kretsar kring uppfödning på amstaff som är den godkända rasen i FC.Det är viktigt med blodslinger inom aveln och intyg på det är viktigt. Vad som är ett faktum är ju att det som benäms som pitbull är en blandras i grund och botten. Precis som många anndra raser i dag som godkännts av FC. Min ras wheaten terriern är en i grund och botten blandning av kerry blue terriern ( sägs det) Men båda raserna i dag är godkännda av FC och inget konstigt med det.
TS tycker att man ska hitta på användningsoråden för pitbullen för att få stopp på dom oseriösa hundägarna. Det finns redan goda användningsoråden för denna typen av hund tex wheigt pulling och även spår och sök uppgifter man kan ge sin hund. Men oavsett dessa områden så finns det ändå dom som brukar sin hund till absolut vansinniga saker. Det är där jag tycker att lagar och förårdningar bör ändras. Och då inte för enbart en enskiljd ras utan för ALLA hundar som på något vis tillhandahålls på ett sätt som kan i förlängningen göra så att en människa eller hund kommer till skada.
JAg har varit i kontakt med Kommunen i ett fall gällande en Schäfer. Husse är gravt alkoliserad och i en ålder som överstiger pensionsålder och mer där till. Husse kunde inte rasta hunden mer än på natten eftersom det då var lungt med människor utomhus. I hyreshuset där dom bodde så hade hundpink och avföring börjat att lukta så att grannar klagade. En dag hade jag hämtat min son på dagis och vi cyklade på cykelbanan genom bostadsområdet. Plötsligt springer denna schäfer fram mot oss och aggresivt visar tänderna och hoppar upp mot mig på cykeln. Tusen tankar flög genom huvudet och jag tänkte att om jag cyklar vidare så triggar jag i gång jaktinstinkten. Stannar jag så kan han ge sig på min son. Som tur var kom en annan cyklist som försökte få hundens uppmärksamhet så att jag kunnde cykla vidare.
Den gången gick det bra. Men när jag ringde till kommunen så frågade dom om jag hade blivit biten och det hade jag ju inte. JA men då kan vi ju inte göra något åt saken. Vad jag inte visste då var att den hunden 1 år tidigare hade attackerat en människa och bitit den så illa att än i dag lider hon av sviter och nervskador i sin arm pga denna attack. Ändå kunnde inte någon ta hunden i från denna männsika fören han själv efter många många diskussinoer insåg att han var tvungen att lämna i från sig sin hund.
Jag tycker att så fort problemet uppmärksammades och vid inspektionen annsvariga såg att detta är inte bra så ska man ta hunden i från sin ägare. Det säger sig själv att en man i 70 års åldern med grova alkoholproblem inte kan tillgodose en schäfers behov av stimulans och uppfostran. Det kan bara sluta i katastrof. Sen menar jag absolut inte att bara för man har alkoholproblem så är man inte lämpad att ha hund,man kan vara lämplig hundägare aven fasten maan har sådana problem.