• Casper01

Pitbull

Har under en period läst i lite trådar om denna rasen.
    Men känner att i det stora hela finns även här människor som vet väldigt lite om denna diskutionsfyllda ras.
    Vill gärna veta lite hur ni ser på
    Pitbull i allmänhet och då gärna vilka erfarenheter och kunskaper ni har om denna ras.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 00:07
    Jag vet att ämnet kan vara uttjatat för många men känner att jag vill veta vad människor med erfarenheter kan berätta om rasen och med erfarenhet även kunskap.
    I vår familj finns våran underbara pitbull hane Gunwald som faktiskt är en "riktig" pitbull. Med riktig menar jag med reggade föräldrar. 'Jag känner att jag klart inte är fulllärd om denna ras men lär mig hela tiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 13:45
    Visst har media ett finger med i spelet när det gäller dessa raser men eftersom det i de flesta hundklubbar, hunddagis, rastparker är förbjudet med pitbulls eller andra "kamphundar". Detta gör att det är lättare för rasen att komma i fel händer.. Den har inget riktigt användsområde... Jag vet att det finns väldigt mycket bra spår och jakt egenskaper i dessa hundar visst finns det även här undantag men... Tänk såhär om pitbullen fick en användning som tex. jakt och spår på vildsvin som växer hela tiden i sverige hade inte det då blivit svårare för "kampägaren" att vara anonym.

• Svar på tråden Pitbull
  • Mysflint
    Vurre skrev 2008-01-27 11:01:15 följande:
    Reggad i ADBA. Pratar helt inte om linjer öppet i forumet, men du är välkommen att inboxa mig om du vill.Är du också APBT-ägare?
    Har en blandras med en skvätt pitbull i sig, fått henne via pjäsens hundhem och spenderar mkt tid på pitbullforum.se, dräav intresset
  • Hondjuret
    Vurre skrev 2008-01-27 11:01:15 följande:
    Reggad i ADBA. Pratar helt inte om linjer öppet i forumet, men du är välkommen att inboxa mig om du vill.Är du också APBT-ägare?
    Varför?
    För mig verkar det mer el mindre generellt finnas två typ av "pitbull"-folk - white trash med blandisar att höjja "statusen" med, som egentligen knappt vet var svansen på en hund sitter,
    och så "exklusiva-superior-hemlighetsklubben" som har sina *fanfar* renrasiga pitbulls, men allt är så himla stort med rasen PITBULL, och man ska vara lite av en övermänniska för att få äga en, samtidigt som man är så "härligt" tvetydig vad gäller heta potatis hundkamp.
    Jag har fått uppfattningen att det är ytterst, ytterst få av "vanligt, hederligt" folk som har en pitbull, det finns liksom ingen anledning att skaffa rasen - man har inget sådant självhävdelsebehov, den är inte bäst på de aktiviteter/funktioner man är intresserad av hos en hund, och man romantiserar inte över hundens "ädla" historia och enstaka "stjärnor" inom hundkampen.
    Det ska erkännas, att detta bygger huvudsakligen på uppfattningen man fått av (för mycket!) internetkonsumtion, men det skall också sägas att jag nog inte kan dra mig till minnes sett någon med denna typ av hund utan en eller flera av följande attribut; militärbyxor, huvtröja med töntigt marknadstryck typ sydstatsflagga, väl synliga tatueringar.
  • Casper01
    Hondjuret skrev 2008-01-27 16:04:06 följande:
    Varför?För mig verkar det mer el mindre generellt finnas två typ av "pitbull"-folk - white trash med blandisar att höjja "statusen" med, som egentligen knappt vet var svansen på en hund sitter,och så "exklusiva-superior-hemlighetsklubben" som har sina *fanfar* renrasiga pitbulls, men allt är så himla stort med rasen PITBULL, och man ska vara lite av en övermänniska för att få äga en, samtidigt som man är så "härligt" tvetydig vad gäller heta potatis hundkamp.Jag har fått uppfattningen att det är ytterst, ytterst få av "vanligt, hederligt" folk som har en pitbull, det finns liksom ingen anledning att skaffa rasen - man har inget sådant självhävdelsebehov, den är inte bäst på de aktiviteter/funktioner man är intresserad av hos en hund, och man romantiserar inte över hundens "ädla" historia och enstaka "stjärnor" inom hundkampen.Det ska erkännas, att detta bygger huvudsakligen på uppfattningen man fått av (för mycket!) internetkonsumtion, men det skall också sägas att jag nog inte kan dra mig till minnes sett någon med denna typ av hund utan en eller flera av följande attribut; militärbyxor, huvtröja med töntigt marknadstryck typ sydstatsflagga, väl synliga tatueringar.
    Känns inte alls som några förutfattade meningar !! Jo klart jag har faktiskt luvtröjor ... Har inte de flesta det ??? Hmm skulle vara kul att höra hur du uppfattar småhunds ägare !
  • Hondjuret

småhundar finns det en himla massa sorter av, från golvmoppar till minidobermanns... Men jag är ofta irriterad på hur folk med mindre hundar verkar strunta i att fostra dom, det är utfall, skällande och hoppande, men de är ju ändå så små, så då antar jag att det inte gör nåt att de uppträder otrevligt...

• Pikaur

Många med raser av mindre sort förmänskligar sina hundar just pga att de är så små. Det är deras "bäbisar" istället för hundar. Vilket gör att hunden uppfattar dem som veka och att de måste ta tag i alla situationer och möten, dvs skäller och kan göra utfall. Många av de som har såna hundar förstår inte var problemet ligger, och att tala om det för dem är som att sticka kniven i hjärtat på dem. "Det är ju ingen hund, det är min bäbis!" har jag fått höra många gånger från vänner med småhundar. Mina svärföräldrar har ett praktexempel på hur det kan bli när husse och matte låter hunden vara som ett barn och "ta över" i alla situationer och på alla platser.
    Jag är själv småhundsägare och avskyr när hundar - oavsett storlek - håller på så. Det är ägarens ansvar att se till att hunden är lugn och harmonisk.
    Hela pitbulldiskutionen i Sverige verkar ha gått överstyr iom att media har ett svart, långt finger med i spelet. De älskar att skriva om "kamphundar" då det säljer fler lösnummer då vi som hundälskare är så knäppa och köper dessa tidningar.
    Jag tycker att det vi borde fokusera på är skiten som sitter i slutänden av kopplet, och inte hurvida hunden är "the bad guy" eller inte...

Hondjuret skrev 2008-01-27 16:18:29 följande:
    småhundar finns det en himla massa sorter av, från golvmoppar till minidobermanns... Men jag är ofta irriterad på hur folk med mindre hundar verkar strunta i att fostra dom, det är utfall, skällande och hoppande, men de är ju ändå så små, så då antar jag att det inte gör nåt att de uppträder otrevligt...
  • Casper01

Skulle vara kul att veta om någon har ett speciellt användningsområde till sin apbt ??? Mer än bara som mys ;)

• miggs

är FD ägare till pitbull med väldigt fina linjer och det var ingen som var uppfödd i en 18årig killes kök direkt.
    Bättre hund får man leta efter, en underbar ras som i rätta händer blir fullkomligt KANON att jobba med och ha som familjehund!
    Nu är jag stolt ägare till en rottiskille som tyvärr börjar få samma stämpel verkar det som.

• Mysflint
    Casper01 skrev 2008-01-29 16:40:39 följande:
    Skulle vara kul att veta om någon har ett speciellt användningsområde till sin apbt ??? Mer än bara som mys ;)
    Det är ingen ras man har för mys. Då tror jag hunden mår jäkligt dåligt och man borde köpt en ny kudde istället.
    Jag har som sagt en blandras med skvätt av apbt i sig men även rottweiler och whippet. Hon skulle ta livet av sig utan minst 3 timmars motion, ofta cykling, och hjärngympa dagligen. Detta är minimum för att hon ska fungera som en hund. Vi har inte hittat vår grej riktigt men provat många olika kurser, lydnad, rallylydnad, spår, sök. I vår ska vi börja med viltspår.
    Detta är absolut inte en myshund, men som sagt hon är en blandras, så det kanske är ett illa valt exempel.
  • Danielsmamma

Jag myser med min vovve hon är en pb/amstaff mest pb i henne dock men myser ju inte hela dagarna bara på kvällarna framför tv eller när sonen myser med henne.

Men skogen älskar hon att vara i så länge det inte regnar, där uppe springer hon å leker å har sig med sina kompisar.

Daniel 040108
  • Linnea Emelie

Gud va skönt att läsa detta. Har själv en renrasig pithane på 6 år och en amstaff/pitmix. Dom är världens bästa. Dom flesta man berättar för att man har barn oxå tittar på en som att man är dum i huvet. Jag kan se hur dom tänker: Jaja det är bara en tids fråga innan barnen blir uppätna. Har ni oxå märkt att man får en "pucko" stämpel för att man har en pit i samma hus som sina barn? Vi fick vårat första barn när vår pit var ett år och dom fann varandra på en gång, och har sedan dess varit bästa vänner. Våran yngsta hund köpte vi när jag var gravid i tredje månaden, dom två senaste tillskotten (bebis+hund) i våran familj har oxå funnit varandra. Emelie (bebis) kan ligga och peta Tyzon i ögonen + dra & suga på hans öron. Det ända han gör är att han fullkomligt njuter av detta. Så fort Emelie ligger på golvet så ligger han brevid.

Svar på tråden Pitbull