• Anonym (luspank)

att vara rik

Sitter här efter att ha betalat månadens räkningar å har futtigt lite kvar att leva på.

Då kommer ju dessa tankar...tänk om vi vann på lotto !

Jag fantiserar ju då hejvilt om vad jag skulle göra för pengarna.
    Ett är då säkert, jag skulle vrål shoppa

Så mycket problem som skulle försvinna, allt bråk om dessa pengar.

Det Jag undrar, om det nu finns någon här på fl som är snuskigt rik, hur känns det ?
    Är livet problemfritt, eller inte ?

Hur har ni blivit rik ? Vinst på lotto , arbetat, arv eller annat ?

Å sist men inte minst...har ni något "recept" åt oss fattig lappar på hur man blir rik ?

Här får ni ju vara anonym så det är bara fatta tangenterna å låta orden flöda

• Svar på tråden att vara rik
  • Anonym

snuskigt rik tänker iaf jag på de som har flera miljoner och kan tex köpa en ferarri utan det märks i plånboken =)

Ananrs tycker jag vi har oki med pengar.även med vanliga arbetarjobb.. jag är uska och sambon bilmekaniker.. nu har vi juh inga barn så vi handlar vad vi vill och sådära.. i måttlig skala.

• Anonym (luspank)
    Anonym (har det ok) skrev 2008-01-30 09:08:02 följande:
    Svar på #5 Vi köpte ny bil här nyligen - en stor bil, ny och fin för 225.000 - kontant. Gör det oss rika? Eller bara ekonomiska??? Tråden är intressant.
    Det beror väl på hur mkt man tjänar, vi har när jag jobbar dryga 30.000 i inkomster tillsammans efter skatt, vi är väl inte jätte ekonomiska heller men det är sällan vi köper onödiga grejor, utan det mesta vi får över efter räkningarna går till våra tre barn.
    Annars så har vi ju renoverat litegrann, vilket vi inte lånat till och byggt garage utan lån.
    Annars har vi billån på 50 å huslån på 600 tusen.
    Billånet önskar jag vi slapp men när man behöver en bil å inte har pengarna så måste man.
    Visst kan man väl köpa en bil för 5 tusen men hur länge håller den ?

Ni är säkert ekonomiska , endel som tjänar väldigt mkt konsumerar även för hela beloppet o mer därtill fast de kanske hade kunnat lägga undan en rejäl slant annars.
  • Anonym (har det ok)
    Anonym (Skrev #7o8) skrev 2008-01-30 09:12:52 följande:
    Åh...då måste ni vä ändå vara rika?! M du får det som att "rik" är ett neg ord?  Att vara rik behöver ju inte innebära att man inte själv sparat...eller det var tokigt sagt... Men kan man bet en bil kontant m 225000 kr m ändå har sparkapital kvar o ganska gott ställt så... Eller?
    Nej, nej, jag menar inte att det är negativt att vara rik, jag drömmer själv om miljonvinsten

Och jo, vi är nog rika om man jämför med många andra det måste jag nog erkänna. Men vi har inte så mycket pengar att vi inte behöver planera för att behålla vår ekonomiska status.
  • Anonym (luspank)

Förresten, hade ni sparat länge till bilen?
    Lägger ni undan mycket varje månad?

Du kanske kan ge oss några ekonomiska tips? 

• Anonym (sur)

Jag är inte rik, visst har vi pengar men inte mer än andra. vi har inte råd med en ny bil el dyl men folk tror vi är superrika, skit irriterande. Vad fan gör man då?

• Anonym (har det ok)
    Svar på #14
    Anonym (luspank) skrev 2008-01-30 09:21:59 följande:
    Förresten, hade ni sparat länge till bilen?Lägger ni undan mycket varje månad?Du kanske kan ge oss några ekonomiska tips? 
    Till bilen hade vi lagt undan en separat buffert från en lägenhetsförsäljning. Istället för att lägga in hela vinsten från den försäljningen så lade vi upp en "husbuffert" och ett "bilkonto", och så lånade vi upp oss lite istället.

Ekonomiska tips - vi har en detaljerad budget som revideras varje år, vi för också daglig kassabok över ALLA inkomster och utgifter sedan flera år tillbaka.

Vi handlar på extrapriser vid behov, och handlar aldrig på kredit - för då är saken redan betald och vi har pengar över. Det är bland annat det som gör att det drar iväg - alla småkrediter som många har att betala på varje månad.

Skor och kläder shoppas vid behov, och ofta kvalitet då det ofta håller lite bättre (har vi lärt oss av erfarenhet) men småbarnen som sliter mycket hårdare på skor och kläder får billigare grejor.

Nu när jag är mammaledig har vi inget sparande, men sedan när vi båda jobbar igen så sparar vi till oss själva samt till barnen (3 stycken) månadsvis i fonder.
  • Anonym (helt ok)

Vi är inte alls rika, men vi har ca 65000 före skatt när båda jobbar heltid´. Har ca 2 miljoner i lån på huset så vi betalar mycket för vårt boende, men vi kan ändå köpa det mesta vi vill. Har inte lånat till möbler eller andra saker sedan vi flyttade ihop. Har en buffert på ca 100 000, men när vi köpte helt ny bil lånade vi på huset.

Vi prioriterar så att vi kan unna oss det mesta vi vill, men vi skulle inte åka på en resa för massa tusen helt oplanerat!

Nu är maken föräldraledig så då är det mer knapert även om det går runt utan problem.

Vår plan är att ha städfirma när båda jobbar heltid igen och det känns verkligen som lyx som bara rika har men men.....

• Anonym

Vi är inte snuskigt rika men vi har det gott ställt. Vi kör t.ex den senaste bmwn. Min mormors bror är en av VD:arna på bmw så bilen kostade oss ca 200 000, jag har inte så mycket koll på priset då det är min sambo som sköter den ekonomiska biten. Ingen av oss har ett flashigt jobb. Jag pluggar och min sambo är mellanchef på ett större företag. Men vi har gjort goda investeringa som gör att vi kan unna oss saker när vi vill utan att behöva spara. Vi har inga lån utan betalar allt kontant. Jag är 22 och min sambo är 27 år och vi har en dotter på 1.5. Vill man få det bättre ställt så börja köpa aktier. Ett par hundra kronor i månaden kan snabbt växa. Jag har tur som har en bror som jobbar på en investment bank så han har hjälp mig mycket.

• Anonym

Rik är man när man inte behöver jobba för pengarna utan pengarna jobbar för en själv. Att äga massor med materiella saker gör ju knappast någon rik. Räkna hur många dar man klarar sig på sina pengarna om man inte jobbar. Bättre att låta pengarna rulla in än att rulla ut!

• Anonym (ok)

Vi har ut lite över 30000 sek ihop, har två bilar (98:a och 04:a), hus med lån på 1,9 mille, 3 barn varannan vecka, 1 barn på väg.. Vi klarar oss bra, men lever helt oekonomiskt! Vill jag ha ngt så köper jag det, dålig på att storhandla etc.. Kommer in lite extra pengar här och var varje månad som drygar ut och väl är väl det.. Jag har ett eget litet sparkonto, men annars sparar vi inget varje månad.

Min far är miljonär, och visst hjälper det till.. men inte så mkt som man alltid önskar. Han vill att man ska klara sej själv och inte skämmas bort. Ena bilen har vi räntefritt lån på hos honom plus ett annat på 100000 sek till möbler och sånt när vi köpte huset. Han delar ut 20000 sek vid två tillfällen per år och det är välkommet! Annars ser han till att det finns hus utomlands att åka till på semester och så.. vilket underlättar när man är stor familj som ska på semester!

Svar på tråden att vara rik