• Anonym (luspank)

att vara rik

Sitter här efter att ha betalat månadens räkningar å har futtigt lite kvar att leva på.

Då kommer ju dessa tankar...tänk om vi vann på lotto !

Jag fantiserar ju då hejvilt om vad jag skulle göra för pengarna.
    Ett är då säkert, jag skulle vrål shoppa

Så mycket problem som skulle försvinna, allt bråk om dessa pengar.

Det Jag undrar, om det nu finns någon här på fl som är snuskigt rik, hur känns det ?
    Är livet problemfritt, eller inte ?

Hur har ni blivit rik ? Vinst på lotto , arbetat, arv eller annat ?

Å sist men inte minst...har ni något "recept" åt oss fattig lappar på hur man blir rik ?

Här får ni ju vara anonym så det är bara fatta tangenterna å låta orden flöda

• Svar på tråden att vara rik
  • Jahadu

Vill inte förstöra festen men "ett par hus i europa", 4 utanför, "massor av fastighetsområden", samt att barnen alla har egna fastigheter?

Du är 23 och han är 29, hur gamla är barnen då? Gissar på max 5, äldsta, och de äger redan fastigheter? Nja, jag måste nog blåsa lite i bullshit-hornet här. Inte speciellt ekonomiskt försvarbart att äga runt 10 hus (eftersom det på dig lät som att det är era egna, som ni bor i). Ingen med en "bra buiseness mind" skulle göra så.

• Anonym
    Jahadu skrev 2008-01-30 12:41:40 följande:
    Skulle nog kalla mig rik om jag var tvungen, men folk med mycket pengar vill ofta inte prata högt om det, det är ju så illa att prata om sina pengar. Det är som Trump säger; "En man kan inte bli riktigt rik förrän man tjänar pengar även när man sover". En filosofi jag lever efter (aktier, m.m.) och lyckas rätt bra med.Förvånansvärt "lätt" att bli rik i dagens läge. Låna två-tre böcker (gratis!) på biblioteket om aktiesparande och du kan höja din månadslön med flera tusenlappar, och du behöver bara lägga ner ett par timmar i veckan på det.Förklaringen till min "rikedom" är att jag hade en hel del pengar att börja med, så man kan säga att jag tjuvstartade lite. Min morfar var väldigt rik, om än inte så rik att han var känd i varje land direkt (Nej, inte Kamprad tyvärr :)), och jag intresserade mig snabbt för aktiesparande och dess like, vilket i dagsläget visade sig vara en rätt bra sysselsättning. Tjänar pengar när jag sover.
    Precis man ska inte jobba för pengar, pengarna ska jobba för en själv!
  • Anonym (man)

Har genom arv, bostadskarriär i Stockholm, hårt arbete, sparande och lite tur fått ihop en slant som är så pass stor att jag skulle kunna sluta jobba om jag ville (jag är 41 år). Det skulle inte handla om något champagnesprutarliv i sus och dus i Troppan men det är fullt tillräckligt för ett vanligt leverne. Jag kommer att fortsätta jobba eftersom jag trivs med mitt yrke men pengarna skänker självfallet trygghet. Jag behöver inte oroa mig för hur jag skall betala mitt boende eller andra räkningar och jag vet att en sjukdom inte automatiskt skulle betyda ekonomisk katastrof. En ganska märklig känsla eftersom jag för bara 10 år sedan bodde i en liten hyresrätt och hade 0:- på banken och 350000:- i studielån. Det ger ett större lugn och mindre stress i vardagslivet.

• Anonym

Vi är inte rika, men har det gott ställt ur ett vardagsperspektiv. Tjänar hyggligt och sparar, det har hunnit bli lite på bankkontot. Jag har möjlighet att köpa saker som jag ser och skulle vilja ha, men av nån konstig anledning har jag blivit "snål" eller vilket ord man nu ska välja. Tänker hela tiden "behöver vi verkligen detta?" Det som känns bäst med pengarna är tryggheten. Om nåt händer så kan vi lösa det. Tror inte jag är en bra kandidat till en megalottovinst. Jo, om jag delar med mig och kan göra andra glada så....

• Anonym

Vi är inte rika, men har det gott ställt ur ett vardagsperspektiv. Tjänar hyggligt och sparar, det har hunnit bli lite på bankkontot. Jag har möjlighet att köpa saker som jag ser och skulle vilja ha, men av nån konstig anledning har jag blivit "snål" eller vilket ord man nu ska välja. Tänker hela tiden "behöver vi verkligen detta?" Det som känns bäst med pengarna är tryggheten. Om nåt händer så kan vi lösa det. Tror inte jag är en bra kandidat till en megalottovinst. Jo, om jag delar med mig och kan göra andra glada så....

• Anonym (arv.)

hej!

Anonym skrev 2008-01-30 15:15:04 följande:
    håller fullständigt med dig.
  • Anonym (orka)

vem fan orkar bry som om pengar..
    de som gör mig rik är lyckan att kunna få egna barn.
    pengar så man klarar sig.
    vänner släkt syskon utan allt sån så spelar det ingen roll hur j-a rik man är ialf..

• Jahadu

Jag skulle kunna vara fullt lycklig utan barn och familj om jag hade mycket pengar. Bara fattiga människor som säger att pengar inte kan köpa lycka i dagens samhälle.

• Anonym
    Svar på #67
    Men om du inte hade så du klarade dig så skulle du bry dig. Så på sätt och vis är ju pengar en förutsättning...eller..
  • Anonym (BlingBling)

Till jahadu. Min man hade fastigheter förrän vi träffades och det hade jag också. Min man arbetar mycket utomlands därav husen. Ekonomiskt- ja det är det och varför det är så behöver jag inte förklara för dej. Men för oss är det!

Våra barn är 3 och 1. Ar det så svårt att tro att man kan köpa fastigheter i barnens namn for att de ska få ha ngt eget när de växer upp?! Våra foräldrar har det bra ställt med pengar så därför fick vi en bra start.

Så jahadu, man kan äga hus och åka dit på semester eller hyra ut dem om man vill. Våra familjer ( syskon, föräldrar m.m.) brukar ha någonstans att åka på semester;)
    Vet inte varför jag förklarar detta för dej... Ja han har bra business mind min man och just i vår situation funkar detta bra ekonomiskt.

Svar på tråden att vara rik