• Anonym (luspank)

att vara rik

Sitter här efter att ha betalat månadens räkningar å har futtigt lite kvar att leva på.

Då kommer ju dessa tankar...tänk om vi vann på lotto !

Jag fantiserar ju då hejvilt om vad jag skulle göra för pengarna.
    Ett är då säkert, jag skulle vrål shoppa

Så mycket problem som skulle försvinna, allt bråk om dessa pengar.

Det Jag undrar, om det nu finns någon här på fl som är snuskigt rik, hur känns det ?
    Är livet problemfritt, eller inte ?

Hur har ni blivit rik ? Vinst på lotto , arbetat, arv eller annat ?

Å sist men inte minst...har ni något "recept" åt oss fattig lappar på hur man blir rik ?

Här får ni ju vara anonym så det är bara fatta tangenterna å låta orden flöda

• Svar på tråden att vara rik
  • Anonym (Linda)

Jag kom på några tips till: Bli vårdbiträde på ett ålderdomshem, och fjäska in dig hos någon rik åldring utan anhöriga.

Gift dig rikt.

Tja det är andra saker jag kunde komma på som är lagliga i alla fall, för råna banker och sånt tänker jag inte råda dig till

• Anonym (Linda)

Anonym (kille) skrev 2008-01-31 17:22:40 följande:

Anonym (Linda) skrev 2008-01-31 17:19:41 följande:Fast som läkare, jurist eller ekonom blir du sällan extremt rik.De människor i sverige vi kan kalla rika är sportstjärnor, folk som äger stora företag eller sålt sitt företag och vissa inom nöjesvärlden.En läkare tjänar bra, men du blir inte rik på att vara läkare och dessutom har inte alla "läshuvud" och kan bli det heller.Men håller med dig om att det e få som vinner pengar, även om det händer då och då att folk vinner mycket pengar.Men det är skillnad på rik och rik!
    Jag är ekonom och har tjänat rätt bra med pengar om man gör karriär inom ett företag.
  • Anonym (kille)

Anonym (Linda) skrev 2008-01-31 17:23:48 följande:

Anonym (kille) skrev 2008-01-31 17:22:40 följande:
    Jag är ekonom och har tjänat rätt bra med pengar om man gör karriär inom ett företag.
    Jo, visst kan du tjäna bra...men rik tror jag inte du blir även om du gör karriär.
    Visst VD för Ericsson är rik!
    Men när jag själv tänker en rik människa rä det en person som har råd att bo i en villa för 20 miljoner och ha ytterligare ett hus i säg Frankrike.
    Som har råd att köpa en dyr bil utan att låna pengar, råd att bo på sviten på Plaza Hotel och råd att köpa en dyr klocka utan att låna.
    DEt är rik tycker jag och genom anställning blir du knappast rik i sverige, väldigt få anställningar iaf.
    Visst är typ 150 000 i månaden en bra lön, men du blir knappast rik på det!
  • Vigore

Jag blev av med min snuskigt dyra lägenhet för en timme sen. Nu är jag hemlös hehe men lika gla för det, som han i de sju dvärgarna ungefär.

Rik på erfarenheter, travelling man, wohej

• Anonym (sådär)

3hjärtan - Tack för dom fina orden! Blev väldigt glad, just för att det i åratal varit (och är) en stor jobbig grej. Är alltid livrädd för att det ska komma frågor om "Hur har du råd med din lägenhet?" eller "Hur har du råd att vara hemma med barnen så länge?", men skönt att höra att det finns människor med din inställning! Tack igen

• Anonym (luspank)

Jag kan förstå att den som är född rik inte är lyckligare pga pengarna eftersom man då inte vet av annat.

Men är man som jag inte van att ha massa pengar, jag skulle bli vansinnigt lycklig, i alla fall ett bra tag.

Att som kille skrev tidigare, ha 7000 kr i månads peng, ja det är väldigt många som inte har kvar det när alla räkningar är betalda.

Denna månad efter att ha betalt räkningar det var då endel oförutsedda utgifter, hade vi typ ca 300 kr kvar på kontot, det om något kan göra en deprimerad.

Nu har vi ju som tur var någon ynka krona på ett sparkonto, men det känns ju inte så kul att ta därifrån, men det är ett måste den här månaden.....

Förresten vann jag hela 79 kr på lotto igår

• Anonym (kille)

Anonym (luspank) skrev 2008-01-31 23:08:39 följande:

Jag kan förstå att den som är född rik inte är lyckligare pga pengarna eftersom man då inte vet av annat.
    Men är man som jag inte van att ha massa pengar, jag skulle bli vansinnigt lycklig, i alla fall ett bra tag.
    Att som kille skrev tidigare, ha 7000 kr i månads peng, ja det är väldigt många som inte har kvar det när alla räkningar är betalda.Denna månad efter att ha betalt räkningar det var då endel oförutsedda utgifter, hade vi typ ca 300 kr kvar på kontot, det om något kan göra en deprimerad.Nu har vi ju som tur var någon ynka krona på ett sparkonto, men det känns ju inte så kul att ta därifrån, men det är ett måste den här månaden.....Förresten vann jag hela 79 kr på lotto igår
    Grattis!

Jag vet att det flesta människor inte kan få 7000 kronor i månaden men jag bara 1 syskon och mina föräldrar har en god ekonomi så de kan ge mig det.
    Men jag ser inte mig själv som rik riktigt för det finns massor med saker som vi i vår familj inte kan göra, men jag klagar inte för jag har aldrig måsta sett på prislappar.
    Jag är glad att jag har pengar, vet inte om enbart pengar gör en lycklig men jag kan säga att om jag förlorade mina pengar så skulle jag bli olyckligare.
  • Anonym (bra ställt)

tror inte man blir lyckligare av att ha mycke pengar eller kunna köpa vad man vill.
    jag och min sambo har en total inkomst på cirka 30 000 efter skatt, en hyra på 3500.
    sammanalgat kanske räkningar totalt ligger på 10 000 med mat osv inräknat.
    sparar en del för framtiden.

men ska jag vara helt ärlig tycker jag det mest är deprimerande att i slutet av varje månad ha kvar flera tusen, vi har allt vi vill ha!
    förr längtade man efter att länen skulle komma när man bara hade nån hundring på kontot, nu känns de mest som en suck!

ja lovar, ni blir inte lyckligare

• Anonym ("rik")

Jag har varit extremt fattig men sen en dag vände det och man kan nog kalla det "rik" idag , min erfarnehet är att man blir lyckligare , man slipper vända på varenda krona alltid , slippa oroa sig om man har mat till nästa dag. inte ens råd att gå till doktorn om det skulle behövas . Idag kan jag/vi ut och äta varje dag om vi känner för det , gå på bio varje helg och det är så skönt att ha den friheten och känslan av att slippa den hopplösa oron.

• Anonym (23år)

man kan iallafall gå till tandläkaren och fixa sina tänder om man har pengar, jag har inte varit hos tandläkaren på över 3 år och jag har inte råd att gå dit o fixa dom

• Anonym (rik)

Jag är nog vad många kallar för rik. När det gäller pengar i alla fall. Jag är hemmafru i Djursholm, bor i stor villa, jobbar inte eftersom min man tjänar 130 000 kr /mån. Vi äger allt vi har, alltså inga lån och har ändå en rejäl slant på banken.
    Kan inte påstå att mitt liv är bättre, roligare än någon annans bara för att jag har gott om pengar. Vet att det är lätt att säga när man har pengar men mitt liv har inte alltid varit så här. Jag har oxå levt på studiebidrag och bott i en hyreseetta i ett mindre kul område. låter väl som en floskel men jag är samma person nu som då. Pengar är inte så avgörande som man kan tro.

• Anonym (rättsårik)

Jag kan nog också intyga att man inte blir så mycket lyckligare bara för att man har mycket pengar. Visst kan det underlätta i mycket när man ska handla etc, men lycka är något annat.
    Jag är lyckligare av att ha bra vänner, en härliga familj och bra erfarenheter än de 100 miljonerna som finns på banken.

• Anonym (äåä)

men det borde väl i alla fall va sknt att slippa oroa sig varje månad när räkningarna ska in??som så många gör.

det som gör mig mest ledsen och arg är att det inte är någon vettig politik på at ta hand om våra egna landsmän.det är så lätt att hamna utanför systemet.fler och fler blir bostadslösa.utan bostad inget jobb osv...visst ska vi hjälpa utlänningar men på samma villkor som svenskar.
    psykiarin borde verkligen börja med fler boenden igen,vi har ju sett nu att många inte mår bra i det här landet.tack över huvudet,mat och kläder borde väl vara en rättighet för alla människor????

• Anonym (uppgiven)

ja jag har aldrig varit rik och kommer aldrig att bli om jag nu inte vinner på lotto eller något sådant.
    Både jag och min man har sjukbidrag och vi har tre barn, jag räknade ut att min bror har lika mycket i lön per dag som jag har i månaden då blir man ju riktigt avundsjuk. Jag skulle vilja slippa att vända på varje krona jämt.

• Anonym (dineros)

Jag är väl god för ett par miljoner, så jag är inte snuskigt rik, inte i stockholmska mått mätt iaf.
    Det ger en väldig trygghet, jag oroar mig aldrig för framtiden ekonomiskt. Behöver inte vända och vrida på några kronor, reser när jag vill, vart jag vill. Har råd att läsa till mitt drömyrke utan att vara fattig under tiden. Det gör mig glad och tacksam. Men det gör mig inte lycklig.

Råd och tips...tja, mygla dig in i ett par styrelser och övertala till ombildning av hyresrätter. Tjäna ett par miljoner och placera rätt.... och gör om det igen.
    Man kan säga att jag vunnit på lotto egentligen vad gäller mina lägenhetsaffärer. Men jag har jobbat hårt också. Och kommer jobba väldigt hårt under resten av mitt yrkesverksamma liv.

Svar på tråden att vara rik