Anonym (lillajag) skrev 2008-02-06 23:16:40 följande:
Vi har försäkring på våran katt, men försäkringen börjar gälla först efter självrisken, det var svårt för oss att ha råd att betala den där självrisken när våran katt åkte till vetrinären.. Så, det där med försäkring betyder inte automatiskt att allt är frid och fröjd,även om det är jätte bra sen om katten behöver stanna längre och det kostar mer.. Men, ni som dömmer, tänk på att det kan vara svårt att betala bara den där självrisken..Sen då, du som kallar dig vetrinär, alltså, om det är så frustrerande att inte kunna hjälpa för att pengar saknas, kan du inte hjälpa till lite gratis då ibland? (Jag förstår att det inte går alltid och att utrustning och sånt kostar pengar, men jag måste ju säga att gå till vetrinären för att den ska klämma lite på katten och betala 400 kr sen känns ju lite för mycket..) (Ps, jag är själv inte försäkrad, för jag har inte råd, men kattjäklen är det... annars hade man väll blivit skjuten..)
Jag kan tänka mig att skulle man ta emot en katt gratis så skulle alla kräva det. Det är ingen som ser fram emot att hosta upp allt ifrån 1000 kr och uppåt för en katt så där oväntat. Folk fattar inte vad vård kostar - man är så himla van vid att gå till doktorn för sina 150 kr eller akuten för 300 kr eller vad de nu tar, där man bara betalar en struntsumma för den vård man får. Skulle man - som man gör med djur - få betala det faktiska pris som vården faktiskt kostar - och den kostar och är inte subventionerad med skattemedel - så hade man nog trillat av pinn av förvåning för priset. När du åker in med en katt, även om det så är för att en vetr ska klämma lite på den, så ska man tänka sig för att denna vetr ska ha en mottagning - dvs en lokalkostnad (+drift av denna), oftas finns det någon som tar emot katten innan denne tas till vetr för undersökning - denne ska ha lön (+ arbetsgivaravgifter etc), därefter kommer den in till vetr som även denne ska ha lön, använder sig av instrument/maskiner som kostar allt i från tiotusentals kronor till hundratusentals - dessa ska betalas, läkemedel och slit och slängvaror som kanyler delas inte heller ut gratis vad jag vet. Räkna på detta och 400 kr för en undersökning är faktiskt jävligt lite.