• Anonym

akuttid till veterinär, men har inte råd, vad göra?

jag har en akuttid till våran katt, men har inte råd till det. Jag måste avboka det, kostar det att avboka en akuttid som jag har fått idag? jag vet inte var jag ska få pengar ifrån, helt omöjligt ....

• Svar på tråden akuttid till veterinär, men har inte råd, vad göra?
  • Anonym (veterinär)

Kan inte annat än instämma med flera av ovanstående inlägg. Inte för att vara elak, men kanske för att andra ska tänka sig för innan de hamnar i den tråkiga situation som TS befinner sig i.

Djur blir (för det mesta) sjuka, förr eller senare i livet. Detta kostar pengar. Det är oerhört frustrerande att inte kunna hjälpa ett djur för att pengar saknas. Många katter (och en del hundar) avlivas på grund av detta. Jag anser att man ska tänka på detta innan man skaffar sitt djur. Enligt djurskyddslagen ska djuret skyddas från lidande och ohälsa, man är alltså skyldig att stå för veterinärvård åt sitt djur. En försäkringskostnad har man snabbt tjänat in om något allvarligt händer. Det är inga astronomiska summor som krävs för att försäkra sin katt. Har man råd att ha djur ska man ha råd att försäkra dem!!!!

• rött och guld
    Anonym skrev 2008-02-06 20:02:22 följande:
    den hade spytt ganska mycket...
    inget som du behöver åka in till vetrinären för att den har spytt....
    ge den inget att äta på 12 timmar och ge den sedan små små portioner med kokt ris och kokt torsk.
  • vänat

Kola med vetrinären om du kan få hjälp men en sen en faktura att betala med??!!

• vänat

Kolla med vetrinären om du kan få hjälp men en sen en faktura att betala med??!!

• Anonym (lillajag)

Vi har försäkring på våran katt, men försäkringen börjar gälla först efter självrisken, det var svårt för oss att ha råd att betala den där självrisken när våran katt åkte till vetrinären.. Så, det där med försäkring betyder inte automatiskt att allt är frid och fröjd,även om det är jätte bra sen om katten behöver stanna längre och det kostar mer.. Men, ni som dömmer, tänk på att det kan vara svårt att betala bara den där självrisken..

Sen då, du som kallar dig vetrinär, alltså, om det är så frustrerande att inte kunna hjälpa för att pengar saknas, kan du inte hjälpa till lite gratis då ibland? (Jag förstår att det inte går alltid och att utrustning och sånt kostar pengar, men jag måste ju säga att gå till vetrinären för att den ska klämma lite på katten och betala 400 kr sen känns ju lite för mycket..)

(Ps, jag är själv inte försäkrad, för jag har inte råd, men kattjäklen är det... annars hade man väll blivit skjuten..)

• Ellah

Anonym (lillajag) skrev 2008-02-06 23:16:40 följande:

Vi har försäkring på våran katt, men försäkringen börjar gälla först efter självrisken, det var svårt för oss att ha råd att betala den där självrisken när våran katt åkte till vetrinären.. Så, det där med försäkring betyder inte automatiskt att allt är frid och fröjd,även om det är jätte bra sen om katten behöver stanna längre och det kostar mer.. Men, ni som dömmer, tänk på att det kan vara svårt att betala bara den där självrisken..Sen då, du som kallar dig vetrinär, alltså, om det är så frustrerande att inte kunna hjälpa för att pengar saknas, kan du inte hjälpa till lite gratis då ibland? (Jag förstår att det inte går alltid och att utrustning och sånt kostar pengar, men jag måste ju säga att gå till vetrinären för att den ska klämma lite på katten och betala 400 kr sen känns ju lite för mycket..) (Ps, jag är själv inte försäkrad, för jag har inte råd, men kattjäklen är det... annars hade man väll blivit skjuten..)
    Jag kan tänka mig att skulle man ta emot en katt gratis så skulle alla kräva det. Det är ingen som ser fram emot att hosta upp allt ifrån 1000 kr och uppåt för en katt så där oväntat. Folk fattar inte vad vård kostar - man är så himla van vid att gå till doktorn för sina 150 kr eller akuten för 300 kr eller vad de nu tar, där man bara betalar en struntsumma för den vård man får. Skulle man - som man gör med djur - få betala det faktiska pris som vården faktiskt kostar - och den kostar och är inte subventionerad med skattemedel - så hade man nog trillat av pinn av förvåning för priset. När du åker in med en katt, även om det så är för att en vetr ska klämma lite på den, så ska man tänka sig för att denna vetr ska ha en mottagning - dvs en lokalkostnad (+drift av denna), oftas finns det någon som tar emot katten innan denne tas till vetr för undersökning - denne ska ha lön (+ arbetsgivaravgifter etc), därefter kommer den in till vetr som även denne ska ha lön, använder sig av instrument/maskiner som kostar allt i från tiotusentals kronor till hundratusentals - dessa ska betalas, läkemedel och slit och slängvaror som kanyler delas inte heller ut gratis vad jag vet. Räkna på detta och 400 kr för en undersökning är faktiskt jävligt lite.
  • Anonym (veterinär)

Ellah har redan svarat på frågan (se ovan)om varför djursjukvård kostar pengar. Merparten av de veterinärer som tar emot smådjur driver privata företag. Inga som helst bidrag. Ofta många anställda. Man måste få in pengar för att kunna fortsätta med verksamheten! De flesta djurägare kräver allt mer avancerad sjukvård och jourverksamhet för sina djur, men de vill sällan betala vad det kostar! Många gör även en väldigt stor affär av att det är så dyrt fast de egentligen har pengarna. Visst skulle man kunna hjälpa ett djur gratis för att göra en god gärning, men tyvärr är det helt omöjligt att dra gränsen för vem som skulle få denna hjälp. Ibland kan vi ge ett subventionerat pris på operationer för att kunna hjälpa ett djur, men om man inte ens har råd med en grundläggande undersökning så är det svårt. (Jag kan dessutom inte själv besluta i dessa frågor eftersom jag är en vanlig anställd på ett djursjukhus och inte bestämmer över ekonomin.)

För att upprepa mig så tycker jag inte det är för mycket begärt att tänka över vad ett veterinärbesök kan kosta innan man skaffar sitt djur.

Hoppas det löser sig för TS. Det finns väl ingen veterinär som inte vill hjälpa ett sjukt djur, men tyvärr lever vi i verkligheten.

• Silence is golden
    Anonym skrev 2008-02-06 17:50:06 följande:
    Anonym (fan) tror du att det hjälper att du sitter och gapar ut hur folk utan försäkring inte ska få ha djur. Jag gör allt för att den ska få hjälp. Jag sitter inte på mitt arsle och låtsas som ingenting. jag är ingen hemsk människa för att jag har djur. Den har blivit tillräckligt bra för att inte åka in akut. Men vi ska ta den till veterinären.
    Usch vad otrevligt du bemöter en del
  • Anonym (Li)

TS, jag förstår hur du känner dig lite.

Vi har själv haft en katt som vid fyra tillfällen fått urinsten. Under en period fick ha urinsten 3 gånger med 1 månads mellanrum. Vi fick ta kreditkortet helt enkelt.

Vi själva har försäkring på våra katter men denna katt har en reservation för sin sjukdom. Jätte-typsikt.

Nu har han insjuknat igen och det går inte, han mår verkligen inte bra och det är lättast för honom att somna in. Ikväll blir det avlivning. Vi har gjort det vi har kunnat men ingen mår bra.

Jag tycker du ska prata med veterinären och fråga om du inte kan ta det på avbetalning iaf. Hoppas att det går. De har ju satt upp en tid för dig för att din katt är allvarligt sjuk! Du kan inte ignorera om katten inte mår bra.

Avbetalning, kredit, låna av vänner eller familj är det enda jag kan råda dig till men ignorera inte din katts symptomer. Ring och prata med veterinären och se vad de säger igen.

• Anonym

silence is golden. Du må tycka att jag bemötte anonym(fan) otrevligt. Men jag tycker ärligt talat att inte hon bemötte mig riktigt schysst heller. Det är klart att jag blir förbannad när hon talar om att vi utan försäkring är hemska och egoistiska människor som inte förtjänar att ha djur. Jag tycker inte att jag ska behöva ta emot nåt sådant. Jag är väldigt mån om mina djur och jag är absolut inte dum mot dem. Men nu inser jag verkligen varför jag borde ha en försäkring.

Men bara för att jag borde haft en försäkring så tycker inte jag att hon har rätt att tilltala mig på det sättet. Och det gäller oavsett om jag hade haft en försäkring eller inte.

Svar på tråden akuttid till veterinär, men har inte råd, vad göra?