• Anonym

akuttid till veterinär, men har inte råd, vad göra?

jag har en akuttid till våran katt, men har inte råd till det. Jag måste avboka det, kostar det att avboka en akuttid som jag har fått idag? jag vet inte var jag ska få pengar ifrån, helt omöjligt ....

• Svar på tråden akuttid till veterinär, men har inte råd, vad göra?
  • kramgrisen

gick med Loke en helg till vetrinären. kosta 1000kr bara tt bli insläppta. dyrt men värt varenda öre. fick gå dit två gånger.. han såg ut som en kalkon och fick pencellin. det gick ner men nästa helg efter avslutad kur kom det tillbaka och han fick drän och hela köret. tur han var försäkrad vi betala 7500 för andra gången och 2000 nåt första gången..

• kramgrisen

jepp.. loke åkte dit innan försäkring med så mag och tarmsjukdomar gäller inte men han hade inget sånt men jag trodde det eftersom han kärktes och var slö.. han hade bara en UVI.. inte konstigt om man e en liten valpis och hoppar med snoppen i snön.

• Nou camp

Anonym (tänk) skrev 2008-02-07 16:04:01 följande:

Man ska inte skaffa djur om man inte har råd med akuttider!! Så tycker jag. Vad som hellst kan hända. Fick åka in med min hund kl 23 en söndagkväll. Det kostade såklart flera tusen men som djurägare är jag är skyldig mitt djur detta så självklart betalade jag. Jag tycker att du ska avboka tiden (eftersom du inte har råd) och sprara ihop till en ny tid omgående. Sen borde du fundera på om du verkligen har råd med din katts underhåll, däri inräknat oförutsedda utgifter...
    Det är faktiskt så att ens ekonomiska förutsättningar kan förändras med tiden.Man kanske efter noga övervägande skaffar sig en hund då man är ekonomisk stabil men sen så kanske det händer nåt i ens liv och man är plötsligt jävligt fattig.Har man då inte rätt att behålla sitt djur, eller?? Det hände en polare till mig och hon mår såklart jättedåligt när hon inte har pengar till veterinär vård, men som tur är har hon kunnat låna av sin familj(bl.a mig).
  • Anonym (tänk)

Jag tycker inte heller att man ska skaffa barn om man inte har råd att försörja dem, sen spelar det ingen roll om man är 18 eller 35 år.

Uppdagas TS fall kan det bli tal om djurmisshandel. Tur för honom/henne att katten har blivit bättre (om den nu har det). Men du kanske inte tycker att det är så farligt?

Birgitta2 skrev 2008-02-07 16:06:01 följande:
    Märkligt vad folk sätter sig på höga hästar här. Och ändå skaffar 18-åringar barn hej vilt och kan inte försörja dom och folk hojtar piggt hur många bidrag de kan mjölka staten på för att försörja barn på.
  • Anonym (tänk)

Har förutsättningarna ändrats så att man inte längre har råd med veterinär till sitt djur, tycker jag att det är ägarens ansvar att se till att djuret hamnar i ett annat hem där djurets behov kan tillgodoses ekonomiskt. Det är min åsikt!

Nou camp skrev 2008-02-07 16:08:33 följande:

Det är faktiskt så att ens ekonomiska förutsättningar kan förändras med tiden.Man kanske efter noga övervägande skaffar sig en hund då man är ekonomisk stabil men sen så kanske det händer nåt i ens liv och man är plötsligt jävligt fattig.Har man då inte rätt att behålla sitt djur, eller?? Det hände en polare till mig och hon mår såklart jättedåligt när hon inte har pengar till veterinär vård, men som tur är har hon kunnat låna av sin familj(bl.a mig).
  • Zixi

Försäkra, försäkra, försäkra, försäkra!

Skaffade en ungekatt via en kattförmedling och hann varken vaccinera eller försäkra innan han råkade ut för kattpest av alla underbara sjukdommar.

Fick veta av veterinären att det bara var en liten chans för att han skulle klara sig och det var ett svårt beslut att fatta men med ett lån från mamma och en veckas vård på djursjukhuset så överlevde han!!!

Har aldrig ångrat att jag la x-antal tusenlappar på att rädda honom, har därimot ångrat att jag inte la de pengarna på en vaccinerad raskatt till att börja med (något jag inte ansåg att jag hade råd med från början).

Ingen ovaccinerad oförsäkrad katt flyttar nånsin hem till mig igen!

• Zixi
    Birgitta2 skrev 2008-02-07 15:59:08 följande:
    PS... när man försäkrar ett djur och djuret har en sjukdom som funnits även innan försäkringen, så täcker inte försäkringen just den sjukdomen. Kan vara nåt att tänka på.
    Men de flest friskrivningar i försäkringen kan man bli av med efter ett tag. Jag skaffade en gång en katt som hade öronskabb och då täckte hans försäkring allt utom öronproblem under det första året, sedan kunde jag med en ny veterinärundersökning (som visade att han var problemfri) bli av med klausulen.

Samma gällde katten som hade kattpest, ett år utan täckning för mag och tarmproblem, men sedan inga problem.
  • Anonym

Vill man skippa det där med att 10-20 % läggs på självrisken så ska man försökra hos IF...där är det bara en fast självrisk och inget mer.

Kan även tillägga att dte är bra att ha en buffert, sparade pengar undansatt nånstans just för sådana här situationer..kan man inte ha det ska man helst inte ha djur, Varför utmana ödet?

Birgitta2 skrev 2008-02-07 15:58:26 följande:
    Att försäkra ett djur gör inte alltid veterinärbesöket speciellt billigt i alla fall. Om man hänvisar till min egen djurförsäkring så får jag betala de första 1600 kronorna. Sen betalar jag 20% på allt utöver det. Så det är inte billigt i alla fall. Men om räkningen rusar uppåt kan man komma undan bra. Min ena katt bröt benet och jag betalade 4300 vill jag minnas. Den ursprungliga räkningen var 11000 kr. Agria reglerade direkt så jag behövde heller inte ligga ute med pengarna.
  • BabyJay

Vi fick åka in med vår prinsessa på juldagen för en bruten klo. 3500 kostade det kalaset, bara att betala, och sen har det varit återbesök ca 500 kronor samt medicin och bandage för kanske 1000. Men vi har försäkrning och kommer få tillbaka kanske en tusenlapp... Men jag är glad att vi har försäkringen om nåt värre skulle hända!

Men det jag vill säga är att man skaffar itne ett djur om man inte har råd att betala för det. Man låter inte sitt djur gå och ha ont för att man inte har råd att ta det till vetrinären. Visst fan, det är sura pengar, men det vet man ju att det kan hända när man skaffar djuret. Och man skaffar en försäkring DIREKT när man tar hem djuret!

• Jennie med ie

Visst "får" man ha djur även om man har det dåligt ekonomiskt, men djuret ska inte behöva lida för det. har man det dåligt ekonomiskt men ändå kan ge djuret den vård och omsorg det behöver så fine with me. Men "ska baar rika få ha djur?" och liknande håller knappast som försvar för att avliva djur för att man inte har råd med behandlingen eller att inte ta dem till veterinären ö h t.

Om man hamnar i TS sits, vad ska man göra? Tja, vad som helst, i princip. SMS-lån är ingen höjdare men absolut ett alternativ för att kunna ge djuret vård...

• Anonym

Zix: varför skulle katten vara friskare bara för att det är en raskatt? Vaccinerad måste den givetvis vara, men raskatter är knappast friskare än huskatter...

• Anonym (hm)
    Anonym skrev 2008-02-07 16:36:35 följande:
    Vill man skippa det där med att 10-20 % läggs på självrisken så ska man försökra hos IF...där är det bara en fast självrisk och inget mer.Kan även tillägga att dte är bra att ha en buffert, sparade pengar undansatt nånstans just för sådana här situationer..kan man inte ha det ska man helst inte ha djur, Varför utmana ödet?
    Jo men hur hög är inte den självrisken dådå?

Vi betalar 1100kr i fast självrisk sedan 10% på resterande belopp.. Blir bara några få hundralappar! ;) det tjänar man helt klart in på än att ha IF, sen tycker jag försäkringsvillkoren är bättre på Agria. Skulle nog aldrig få för mig att byta.. :)
  • Birgitta2

Anonym (tänk) skrev 2008-02-07 16:09:51 följande:

Jag tycker inte heller att man ska skaffa barn om man inte har råd att försörja dem, sen spelar det ingen roll om man är 18 eller 35 år. Uppdagas TS fall kan det bli tal om djurmisshandel. Tur för honom/henne att katten har blivit bättre (om den nu har det). Men du kanske inte tycker att det är så farligt?
    Jag anser att man är skyldig att ge både djur och barn den vård de skall ha. Om man så skall barskrapa sig själv eller ta lån. Men förutsättningarna är olika för oss. Anser det är lite arrogant att säga att man inte skall skaffa djur om man inte har råd. Man kanske skaffar djuret när man verkligen har både buffert och pengar. Men detta kan ändras. Och djuret kan bli sjuk under en tid när man är lite under isen. De lever trots allt 15 år. Under den tiden kan man både hinna bli miljonär och gå i konkurs. Nog tror jag de flesta gör vad de kan för sina djur.
  • Anonym

Jag har en självrisk på 2500 till alla mina 4 katter och min hund...jag tycker dte känns tryggare..men alla tycker såklart oliak

Anonym (hm) skrev 2008-02-08 04:47:28 följande:

Jo men hur hög är inte den självrisken dådå?Vi betalar 1100kr i fast självrisk sedan 10% på resterande belopp.. Blir bara några få hundralappar! ;) det tjänar man helt klart in på än att ha IF, sen tycker jag försäkringsvillkoren är bättre på Agria. Skulle nog aldrig få för mig att byta.. :)
  • Zixi
    Anonym skrev 2008-02-08 03:28:22 följande:
    Zix: varför skulle katten vara friskare bara för att det är en raskatt? Vaccinerad måste den givetvis vara, men raskatter är knappast friskare än huskatter...
    Har inte påstått att raskatter i sig är friskare men saken är att de flesta raskatter föds up av seriösa uppfödare som ser till att vaccinera och veterinärbesiktiga katterna innan försäljning. Man köper en redan vaccinerad katt vars försäkring kan överföras direkt utan glapp i täckningen.

Hittekatter, katter á 5kr och katter via oseriösa förmedlingar kommer inte vaccinerade och försäkrade. Min kattunge var troligtvis smittad innan jag fick den men de hade inte råd att hjälpa mig så jag fick betala allt själv! Hade katten varit från en seriös uppfödare så hade deras försäkring täckt det.
  • Anonym

Anonym (lillajag) skrev 2008-02-07 18:00:06 följande:

Och såklart inte en vetrinär kan ge alla gratis vård, men jag tycker det är fel av en vetrinär att sitta och gnälla om hur jobbigt det är att tvingas avliva djur för att folk inte har råd, punga ut då själv då liksom, om det är så jobbigt... Som tur har vi folk som vi kan låna av så vi klarar alltid av katten, och allt annat, men det finns mindre lottade människor och lite medmänsklighet kunde man nog uppvisa tack..
    men snälla, tycker du att veterinärer ska betala ur egen ficka för att människor inte ser till att ha en ordnad ekonomi?
  • Anonym

Det vi betalar för våra djur i vetrinärvård är vad sjukvården för oss människor kostar. Ända skillnaden är att sjukvården för oss människor betalas med skattemedel och vetrinärvården får vi bekosta själva.
    Vad tror ni det kostar att ta ett vanligt blodprov på en människa? Eller röntga ett ev brutet ben på lilla kalle?

Man skaffar helt enkelt inte djur om man inte kalkylerar med vetrinärvård, svårare än så är det inte!
    JAg förstår inte varför folk anser att man är märkvärdig på något sätt när man säger det.
    Man skaffar försäkring på djuret(om man inte har mycket pengar) och så sparar man varje månad till "djur bufferten" så behöver det inte bli panik när djuret blir sjukt!

• Wizz

Ett tips till er som tycker veterinärvården är hutlöst dyr är att i största möjliga mån söka upp veterinärer som har egen praktik hemma och utan anställd personal.

Jag har två jättebra veterinärer inom rimligt avstånd här på landsbygden där jag bor och jag vaccinerar, kastrerar, röntgar och tar blodprov på mina smådjur (även enklare operationer) utan att det kostar skjortan.

Så fort man vänder sig till en klinik/praktik med anställd personal så är det svindyrt! Har blivit tvungen att åka till distriktveterinär på jourtid och jisses va det kostar flera tusen på en gång.

Svar på tråden akuttid till veterinär, men har inte råd, vad göra?