• Videli

Tycker ni 1000 kr för att sjunga på ett dop är förmkt pengar?

Vi har frågat mina barns musikfröken om hon vill sjunga på våra sons dop, och hon ville ha 1000 kr för det.

Hua jag tyckte det kändes liiite dyrt, eller är det jag som inte har någon koll?

Vi hade en känd svensk sångerska på vårat bröllop och hon tog 1500 kr, det tyckte jag var helt okej...

Vad har ni betalat för en solist på dop, eller bröllop?

• Svar på tråden Tycker ni 1000 kr för att sjunga på ett dop är förmkt pengar?
  • Cavatine
    Takhiza skrev 2008-02-08 13:10:48 följande:
    Sjunger själv på bröllop och dop. Visserligen bara på vänners/bekantas eller vänner till bekanta etc men 1000:- låter väldans dyrt
    Har du utbildning inom området? *nyfiken*
  • Takhiza
    Cavatine skrev 2008-02-08 13:29:18 följande:
    Har du utbildning inom området? *nyfiken*
    Japp.
  • Cavatine
    Takhiza skrev 2008-02-08 13:30:20 följande:
    Japp.
    Vad skulle du ta om du skulle sjunga för människor du inte har en privat relation till och vad skulle du räkna in i det priset? Övninsid, resor, material (t.ex. notinköp)..? *ännu mer nyfiken*
  • Fru hemlig

Jag tycker det låter rimligt. Om ni tycker det är för dyrt be någon annan typ en syster eller så som skulle vara på dopet ändå. Hoppas dopet blir lyckat!

• Belana

Tycker att det låter som ett ganska normalt pris. Som många säger, annars får man lösa de tinom vänkretsen. Snarare tycker jag att den kända sångerskan tog lite för lite med 1500 om hon lever på sådant.

• Pyris

Jag tycker det låter billigt.
    På min mammas begravning hade vi en solist. Han kostade 2500 kr. Det var nog väldigt dyrt iofs, men han var väl värd pengarna.

• Takhiza
    Cavatine skrev 2008-02-08 13:32:46 följande:
    Vad skulle du ta om du skulle sjunga för människor du inte har en privat relation till och vad skulle du räkna in i det priset? Övninsid, resor, material (t.ex. notinköp)..? *ännu mer nyfiken*
    Jag vet faktiskt inte har ju som sagt inte sjungt för "helt främmande" (förutom på uppträden då men räknar inte bröllop o dop som det direkt) Ända gången jag tagit betalt har varit när jag spelat som trubadur på 50års fester etc. På bekantas bekanta etc har jag fått mat och dryck efteråt och oftast en liten present vilket har varit lagom för mig Har inte behövt resa längre sträckor heller och eftersom avståndet varit kort har jag blivigt hämtad av släktingar till brudparet eller så.

Usch vad svårt! Har ingen aning
  • Sofye
    tatoo rosen skrev 2008-02-08 13:02:40 följande:
    Jag har själv tagit 500:- när jag har sjungit på dop bröllop och begravning (sånna som jag inte känner) Tycker det är rimligt. man måste ju faktist räkna med att det tar en stund att öva in sångerna/ sången så det är ju inte bara tiden för cermonin som skall räknas in i tid man lägger ner.
    Det är faktiskt stor skillnad på 500kr och på  1000kr. 500kr tycker jag låter helt okej :)
    ღ John 2oo5 och Sigrid 2oo7 ღ
  • tatoo rosen

Jag menade att 500:- känns rimmligt!

Sofye skrev 2008-02-08 15:19:06 följande:
    Det är faktiskt stor skillnad på 500kr och på  1000kr. 500kr tycker jag låter helt okej :)
  • Fru hemlig
    Videli skrev 2008-02-08 10:48:54 följande:
    Havsblomma,Vet inte vad du ville ha sagt med ditt inlägg, tycker det bara lät lite tråkigt. Det här är en musiklärare som har blivit tillfrågad, inte en artist som lever på sin uppträdanden.(Vi hade ju själva en känd svensk sångerska på vårat bröllop som lever på sina uppträdanden, så henne förstår jag om hon tar mer).Hon ska sjunga två sånger i kyrkan, det kommer inte kräva något sammarbete med någon pianist/gitarrist/musiker.Hon bor relativt nära kyrkan, så hela hennes dag kommer inte gå...
    Men vist kommer hennes dag att gå hon kan inte planera in ngt annat under dopet och kanske inte innan heller. Men det är väl upp till henne att sätta ett pris och upp till er att tacka ja eller nej. Om hon inte vill billigare är det väl bara att artigt tacka nej.
Svar på tråden Tycker ni 1000 kr för att sjunga på ett dop är förmkt pengar?