• Fe73

Design & Kreativitets Tråden 1

Hej,

Här startas en tråd för oss om är och vill vara kreativa. Du kanske syr kläder, väskor, stickar, virkar, trycker mönster, gör om gamla möbler, målar mm mm

På tråden kan vi diskutera och visa upp vad vi tillverkar, kanske vi kan utbyta tjänster och starta en hemsida i framtiden...vi får se vart det leder till.

VÄLKOMMEN till tråden och hoppas det finns många likasinnade därute.

(Tråden startas efter en helg inspirerande tryckkurs, där vi var ett några st som redan håller till på FL och tyckte det kan vara ett bra ställe att hålla kontakten på.)

• Svar på tråden Design & Kreativitets Tråden 1
  • karisa

lugnistormen: det är faktiskt inte så svårt att sy klänningar eller vad du vill. det gäller bara att vara noggrann och inte slarva. ett varmt strykjärn är ett måste att ha till hands, pressa mycket då blir det snyggare. försök vet jag! börja i ett provtyg! lycka till!

• Beatrize74

Karisa - jag ska också sy klänningar har jag tänkt...är supersugen, men måste tvätta upp lite nyinköpta tyger först.

Vad har du för mönster till dina klänningar? Jag är inne mycket på retrostuket nu och gillar också klänningarna som börjat komma åter som man veckar med gummiband.

• karisa

beatrize: Jag har prenumererat på ottobre ett tag och har hur mycket klänningsmönster som helst att välja på här hemma. Men jag har inte bestämt mig än vad jag ska göra. Jag är inte helt säker på vad du menar för klänningssort har du någon bild? Kanske har jag något! Retro tyger eller modeller? jag är väl någon big fan av retrotyger. vissa är dock fina. Gillar inte brunt och orange och det är mycket sånt.

förresten du kanske inte vet vad ottobre är, det är en mönstertidning, finsk, med mest barnkläder, titta på www.ottobredesign.com/ där kan man bläddra i tidningarna.

Jag tror jag väntar med en klänning. funderar på ett par korta byxor och en blus till först. men några klänningar måste det ju bli, det är ju så gulligt!!

• Beatrize74
    karisa skrev 2008-04-29 11:55:56 följande:
    beatrize: Jag har prenumererat på ottobre ett tag och har hur mycket klänningsmönster som helst att välja på här hemma. Men jag har inte bestämt mig än vad jag ska göra. Jag är inte helt säker på vad du menar för klänningssort har du någon bild? Kanske har jag något! Retro tyger eller modeller? jag är väl någon big fan av retrotyger. vissa är dock fina. Gillar inte brunt och orange och det är mycket sånt. förresten du kanske inte vet vad ottobre är, det är en mönstertidning, finsk, med mest barnkläder, titta på www.ottobredesign.com/ där kan man bläddra i tidningarna. Jag tror jag väntar med en klänning. funderar på ett par korta byxor och en blus till först. men några klänningar måste det ju bli, det är ju så gulligt!!
    Ottobre känner jag till. Jag prenumererade i flera år på "Allt om handarbete", men sedan bytte de till att bli Ottobre och då sydde jag inte kläder ELLER stickade och fokus blev mest på det, så då kände jag inte att jag ville fortsätta prenumerera.

Retrotyger har jag börjat tycka ganska mycket om, i alla fall på barnkläder just i retrostil. I övrigt är jag inget retrofan om man tänker till inredning eller i vuxenkläder och så. Jag tycker mycket om sådana där fina förklädesklänningar som så många syr just nu. Jag älskar också tröjor i tunikamodell i lite retrostuk på.

Syr du mycket kläder?
    Jag har inte sytt många plagg alls, men är sugen på att lära mig lite mer.
  • karisa

beatrize: jag har sytt mycket barnkläder men nu har stickningen kommit imellan och det var ett tag sen. sista projektet var i höstas, en ullkappa till min dotter. men jag är såååå sugen att sätta igång nu. det är bara det att det är så mycket lättare att få tid till att sticka. man kan ta 5 min här och där. sen är det alltid ostädat i syrummet...

du lär dig mer genom att öva skulle jag säga! var noggrann, pressa mycket, då blir det bra.

jag gillar också tunikor, fick en i ett hemskt tyg, men underbar modell. Kan inte sätta på den på dottern men ska sprätta upp den och använda den som mönster.
    vilka storlekar är aktuella för dig? om jag skulle hitta nåt kul!?

• karisa

beatrize: hur går det med koftan förresten?

• Beatrize74

Karisa - jag håller med dig om att det är lättare med själva handarbetena än sömnaden. Jag har också en tendens att få det rörigt när jag syr, men det är lättare och mer "socialt" att sitta med virkningen eller kanske broderi och då kan man just ta lite i taget.

Dags att öva, öva, öva!

Jag har också tänkt att använda gamla kläder och göra mönster av. Är det lite enklare snitt så fixar nog till och med jag det. Senast nu så köpte jag en förklädesklänning på Tradera och den har jag tänkt ska få stå modell för flera.

Tack för att du erbjuder dig att hålla ett öga öppet. För flickan är det nog 98 eller104 och för sonen 104 eller 110.

Och koftan....det går finemang faktiskt. Jag har avslutat hela den stora koftan och sytt ihop hela ena sidan. Imorgon ska jag ge mig på andra sidan, sedan är det kragen kvar och att sy fast knapparna. Jag börjar se ljuset i tunneln alltså.

• Mazzy

Jag skulle också vilja sy mer, men det är ju ett så'nt himla stök! Vi bor i en liten tvåa, så för mig blir det till att rigga symaskinen på köksbordet och då måste man ju städa bort alltihop inför varje måltid - ett sånt himla projekt! Är också sugen på att prova sy en förklädesklänning, men får väl producera en liten tös först kanske....vet inte om det riktigt är sonens stil ;)Bea: du som pren. både på Ottobre och Allt om handarbete -hur är de? Vilken föredrog du? Åsså får ni lova (Karisa och Bea)att visa bilder på era koftor när de är klara!

• sötis

Hej alla!
    VAd kul att det blivi så mycket aktivitet i tråden!

Karisa - den andra av de två koftorna började jag sticka på innan min tös föddes - ja det är väl två år sen nu i sommar. Men jag fick liksom inte till den. Jag tyckte mönstret var så svårt på nåt sätt så den blev liggande som ett ufo (unfinished objekt). Tyvärr fär den såg så fin ut på mönstret. Så jag är jättenyfiken på att se din!!!

Bea - den ursöta kaninen som står vid en liten spis - är den också egengjord?

JAg har sytt en hel del förklädesklänningar, har bilder på min hemsida och blogg

www.hiskon.se

http://hiskon.blogspot.com

Jag prenumerar också på Ottobre och det har varit okej, men har nu hittat en bok jag bara älskar som har i stort sett alla mönster Barnetöj 0-3 år av Sofie Meedom. (Hon har en Barnetöj 4-8 också, eller om det var 4-7 möjligen) På danska visserligen, men om man läser långsamt och noga så funkar det.

Fe73 - den tröjan med puffärm blir jättebra! Jag har också sett att det knappt finns tröjor med LÄ ute i affärerna just nu! Dina surfshorts är påbörjade, har hittat ett jättebra mönster. Med lite tur, om Ida sover snällt, kan de vara klara redan idag! Jag hör av mig igen samt lägger ut bild på bloggen!

Brollie - grattis till väskbeställningen! Superkul verkligen!!! Är du bara hemma och virkar nu eller 

H en bra onsdag!

• Brollie

Hehe... jag avvaktar lite, tio väskor på en gång är att ta i alltså.... Men jag ska åka o köpa garner i helgen i Kinna och slappa med mamma på landet o då ska jag väl bestämma mig för hur mycket jag ska satsa.
    Skoj att alla grejar så mycket, trevlig valborg!

• Beatrize74

Barnen sover över hos sin farmor och farfar. Det har givit mycket tid till fnulande för min del. Istället för att ta sovmorgon så klev jag upp redan 5.00 (!!! Galet, jag vet...) och ritade ett mönster till en s.k. förklädesklänning och sydde ihop den.

Jag använde mig av tyget till en gammal gardin med Pippi Långstrumpmotiv och sedan blev jag "av" med tre meter grönt kantband jag inte vetat vad jag skulle ha det till.

Det här gav mersmak må ni tro även fast symaskinen trilskades i ett kör.

• Fe73

Hej tråden,

Jag måste erkänna att jag ligger i lä när jag ser Er kreativitet sprudla. Jag hinner inte ens kolla allt..jag får börja sitta uppe längre på kvällarna.
    JÄTTEFINT e allt...jag skulle vilja ha allt i min butik...om jag nu skall ha den,måste kolla av vissa saker innan.

Sötis U: TACK Anton kommer bli coolast i Fkil i sommar i dem shortsen.
    Jag har gjort klart tröjan men men men såg precis att det hamnat lite gult på ärmen så jag måste börja om...kan lova att den blir klar i veckan iallafall.
    Fråga: Vill du att jag skriver puss med guld eller skall jag låta den vara utan text enligt bild?
    Sötis pussfisktröja.jpg OCH PASS OPP nu byter vi tråden till Design o K nr 2 då 3 månader redan gått. Hoppas alla hänger med vidare.

Svar på tråden Design & Kreativitets Tråden 1