• Fe73

Design & Kreativitets Tråden 1

Hej,

Här startas en tråd för oss om är och vill vara kreativa. Du kanske syr kläder, väskor, stickar, virkar, trycker mönster, gör om gamla möbler, målar mm mm

På tråden kan vi diskutera och visa upp vad vi tillverkar, kanske vi kan utbyta tjänster och starta en hemsida i framtiden...vi får se vart det leder till.

VÄLKOMMEN till tråden och hoppas det finns många likasinnade därute.

(Tråden startas efter en helg inspirerande tryckkurs, där vi var ett några st som redan håller till på FL och tyckte det kan vara ett bra ställe att hålla kontakten på.)

• Svar på tråden Design & Kreativitets Tråden 1
  • Legolina

Ohoj!

Här platsar nog jag

Fast jag håller mig inte till bara en hobby för jag har så svårt att hålla gnistan uppe för bara en sak...

Jag bygger en del enkla möbler, syr gardiner, målar akvarell, gör egna smycken och jag har också klätt om en fåtöjl och planerar att göra om det med ett finare tyg snart Jag har oxå en vävstol som väntar på att bli uppmonterad.

Jag har inga bilder just nu på mina grejjer men jag byter gärna idéér och tips

• Fe73

Hej och välkommen Legolina,

Själv har jag ett litet designföretag men just har nu är jag mammaledig.

Jag har gått tillskärarakademin och jobbat inom modebranschen med både skjortdesign och framtagning av solglasögon.

Nu som egen har jag tagit fram en sjalkollektion och en poncho med stjärnor på, som har varit rätt poppis, men det hela görs ju i mindre kvantiter och det är väl det jag gillar att tillverka varor som man kan få vara lite unik med, samtidigt som det är ju inte det man tjänar pengar på :)
    Nu i helgen har jag och två tjejer till som jag hoppas hittar till tråden gått en tryckkurs och det var riktigt roligt så bara fixar dem grejer man behöver så hoppas jag att fortsätta hemma. Just nu är det ju barnkläder/grejer man tänker mycket på så jag tog fram ett mönster och blev väldigt nöjd...jag har inte hunnit lägga ut bilder men det kommer...

Har massa visioner för framtiden och nästa projekt skulle jag vilja gå en möbeltapetserarkurs för att kunna göra unika möbler av det man hittar på ex loppis.

Det finns mycket man vill göra men som sagt just nu är det väl tryck som är roligast och att göra mönster...

Var i sverige befinner du dig? Kan jag kanske se på din sida...skall genast kolla.

Varmt välkommen!

• Legolina

Ojj..
    Jag är inte alls lika proffessionell som du utan "producerar" bara för eget bruk

Jag är kreativ på fritiden (är ingenjör till yrket) och har läst design på högskolan - mer åt industridesign-hållet. Men jag bytte inriktning mitt i utbildningen eftersom jag insåg att min kreativitet dör om jag får press på mig att prestera.

Min amatörprofil kanske inte var det du sökte i tråden - eller?

• Fe73

JO absolut...jag har jobbat med det men det känns mer som hobbynivå för mig också just nu...jag sökte oss som sitter hemma och fixar med saker...så jag hoppas att du håller kvar och att det tillkommer nya folk också.

Tjing

• Fe73

Ja då hade jag lagt in lite bilder på helgen alster då..

• sötis

Hej!
    och tack själv för i helgen och för trådstarten!
    Jag blev också jätteinspirerad och har ikväll tagit mig i kragen och lagt in en del av mina alster i min blogg
    hiskon.blogspot.com
    titta gärna in där bland velour och glada lejon!

• Fe73

Hej U,

Men vad duktig du är?! Jätteduktig...jag uppfattade inte att du syr så mycket.
    Jag har ambitionen att sy kläder till Anton men inte ett enda plagg har jag fått till. Därför tänker jag nu att trycka på befintliga enkla ex tröjor o bodies....bra tips på vart man kan köpa tyger tyckte jag också mig se på bloggen.

Klänningen ser uthärlig ut...vad tror du att den skulle behöva kosta ut med allt jobb som ligger bakom? När man börjar räkna på det med "rimlig" timpeng" så skulle det nog bli en hel del va?

Jag stickar ponchos också eller det var ett fd projekt som folk verkligen ville ha men jag räknade ut att min timpeng blev ca 20kr så det gäller att sticka när man ändå inte gör nåt annat som att man står av tiden i butiken eller har det som terapi vid TV.n...detta gjordes innan Anton kom till världen då...lägger ut lite bilder.

Tjings

• Fe73
    http://hem.bredband.net/textilkonstform/

Har Ni kollat in Tinas hemsida...jag tycker hon gör jättefina mattor. Är det något jag har svårt för att hitta så är det fina mattor. Det är väldigt dyrt om man skall ha det man vill ha...och det är säkert Tinas mattor också :))
  • sötis

Hej!
    Tycker jättemycket om dina ponchos, speciellt höstmull och den rosa med stjärnor! vad tog du betalt för dom?
    Att ta betalt är ju jättesvårt, lejonklänningen blir väl ca 300 tror jag - och då ligger ändå så mycket jobb bakom...
    Fina mattor! Absolut! Jag tyckte om hennes tyger också, speciellt det med fiskarna.

Svar på tråden Design & Kreativitets Tråden 1