• Ellah

    Kommuner förbjuder rasistiska "Idas sommarvisa" i skolan pga invandrarna...

    Flera gånger har jag läst här på FL att än den ena kommunen än den andra har gjort svenska folket (eller åtminstone några här på FL) en sådan "orätt" att de bla förbjudit barnen att sjunga "Idas sommarvisa" i skolan med hänvisning till att invandrarna skulle ta illa upp, man har förbjudit fläskkött på diverse skolor och dagis med påstådd hänvisning till muslimerna i skolan/dagiset (samhället?), förbjudit Luciatåg och tomtenissar och dittan och dattan, allt med hänvisning till Sveriges utlänningar, invandrare och, främst får man då säga (eftersom man gärna tar detta som ett exempel) pga muslimerna.

    Nu sist i en tråd läste jag om att en viss kommun ska ha förbjudit "Idas sommarvisa" pga att denne skulle anses vara rasistisk. Kommunen namngavs, och jag skrev ett mail till kommunen om detta är påstående är sant - citerar;

    "nu när vi inte ens får sjunga idas sommar visa utan att det anses som rasistiskt...då har det gått för långt.. och inte national sången i skolan.. vad e detta??"
    "en skola i X får inte sjunga den inte på ett dagis heller.. fråga mig inte varför det är bara så..."
    "det låter ju inte skysst att inte ens få sjunga idas sommar visa, har en vän som bor i X och hon var helt chokad att dom sagt i skolan att dom inte fick sjunga idas sommar visa längre för dom ansåg att den var rassistisk"

    Svaret jag fick, från kommunens administrativa samordnare, var, inte helt oväntat;
    "Detta verkar mycket märkligt. Jag har varit i kontakt med de rektorer som ansvarar för grundskolan i X kommun. Ingen av dem har förbjudit att Idas sommarvisa sjungs på skolavslutningarna.


    Tvärtom är de angelägna om att bevara denna fina sångskatt."

    Jag skickade ett liknande mail till berörda kommuner om att det i deras kommuner/skolor/barnomsorg  - på deras intiativ - var förbjudet/kommer förbjudas fläskkött, Luciafirande och så vidare. Vad tror ni svaren var? Givetvis att det var helt befängda påstående!

    Ingen direkt nyhet för min del eftersom det låter absurpt, men alla ni som väljer att tro på vad er "bekants, bekantas kusins mosters granne" varit med om och berättat, och ni som konstigt nog "självupplevt" detta i vissa fall - kolla upp fakta nästa gång kanske, så blir ni lite mer trovärdiga...
  • Svar på tråden Kommuner förbjuder rasistiska "Idas sommarvisa" i skolan pga invandrarna...
  • Vroooooom
    emcjoh skrev 2008-03-29 23:58:57 följande:
    Inget som riktade sig emot ngn här.Men du beskriver det jag menade bra
    Aha, jag trodde du riktade ditt inlägg specifikt till mig. Ber om ursäkt
  • Silverkatten06

    Har bara läst TS, men när jag gick i 9:an (sent 80-tal) förbjöd de oss faktiskt att sjunga nationalsången i skolan för att det skulle vara rasistiskt. En annan skola i kommunen förbjöd svenska flaggan på skolfoton, men den chilenska accepterades.

    Men det är alltid intressant att få höra av en fullständig främling att det jag som jag själv upplevt borde faktakontrolleras och att jag och mina ca 400 skolkamrater framstår som icke trovärdiga. Men det är klart att TS vet bättre än oss som faktiskt var där, och TS vet säkert mycket bättre än oss som faktiskt drev den här frågan och satt i möten med elevråd och rektor. Vi som faktiskt var där drömde nog bara alltihop

  • meuf
    Froststar skrev 2008-03-29 18:35:06 följande:
    Svar på #115
    Varför är man tvungen att klassa folk på olika sätt? För mig är en rasist/främlingsfientlig en person som är tvungen att påpeka när en annan person inte är ursvensk trots att det inte alls har med sammanhanget att göra. T.ex. om okänd vit svensk person "den killen undrade om vi kunde...." samtidigt om okänd mörkhyad person "den mörke/svarte/etc. killen undrade om vi kunde..." samt okänd vit t.ex. polsk person "polacken/den polske killen undrade om vi kunde..."Jag anser att så fort man poängterar att någon är mörk, blatte, invandrare, utlänning, etc. så har man automatiskt (kanske undermedvetet men dock) dragit en VI och DE gräns.
    Instämmer helt. Ville bara visa hur garderobsrasisten alltid kommer undan med sina uttalanden genom att byta ut dylika ord mot "invandrare". För enl alla gängse regler jag sett kan man skriva vad som helst på invandrare. T ex kan man bli så förbannad på dem över saker som de inte har bestämt. Den "svenska" beslutsfattaren verkar klara sig utan skul.
  • Niike
    Svar på #110
    Hm får jag inte ogilla ordet blatte men hatar att vi inte får sjunga våran Nationalsången...

    Vad är felet?
  • meuf
    NiikeDirt skrev 2008-03-30 00:37:34 följande:
    Svar på #110Hm får jag inte ogilla ordet blatte men hatar att vi inte får sjunga våran Nationalsången...Vad är felet?
    Får? Du får väl gilla och ogilla vad du vill. Det är dock inget konstigt med att det inte uppfattas nedsättande av andra"blattar" att en "blatte" använder just det ordet. precis som det finns massor av tjejer som säger att de är en bitch. Om en man däremot säger det till dem så har det en annan klang.
    Visst är det urllöjligt att en del beslutsfattare därute helt dsaknar omdöme och tar bort nationalsången från t ex skolavslutningar eller vad det nu kan röra sig om. Du får väl ha vilka åsikter som helst om det? Eller har du blivit avtsängd för det? Det vore ju helt fel isåfall. Att sedan någon annan kan tycka att det är ologiskt att skylla det på "invandrarna" får väl dom också tycka? Eller vad i regelverket har jag missat?
  • Froststar
    Svar på #155
    meuf skrev 2008-03-30 00:29:13 följande:
    Instämmer helt. Ville bara visa hur garderobsrasisten alltid kommer undan med sina uttalanden genom att byta ut dylika ord mot "invandrare". För enl alla gängse regler jag sett kan man skriva vad som helst på invandrare. T ex kan man bli så förbannad på dem över saker som de inte har bestämt. Den "svenska" beslutsfattaren verkar klara sig utan skul.
    Tänkte nästan att det låg lite sarkasm i det du skrev Låter man bara politiskt korrekt och väljer sina ord väl, så kommer man nog undan med mycket.
  • Blossi
    Vroooooom skrev 2008-03-29 23:43:44 följande:
    Klart som sjutton det faktiskt finns en del sanna berättelser, därmed inte sagt att det skulle vara invandrarnas fel. www.expressen.se/1.460435www.vimmerbytidning.com/article/articleview/5.../
    Dina länkar bekräftar bara att skolan inte vill att kyrka och skola ska höra ihop. Den blomstertid nu kommer är en psalm och kan tyvärr uppfattas som en utövning av religionen, Kristendomen.
    Den andra länken var intressant. Det man inte accepterade var symboler på kläderna som kunde uppfattas rasistiska och det är väl inte mer än rätt att de förbjuds i skolorna. Ingen elev ska väl känna sig orolig eller rädd inför skolan om vissa nu väljer att ha hakkort och liknande på sina tröjor.
    Tycker tyvärr att det är korrekt så jag ser inte hur det här skulle på något sätt motsäga TS?
    Brist på information skapar spekulation
  • Vroooooom
    Blossi skrev 2008-03-30 17:36:25 följande:
    Dina länkar bekräftar bara att skolan inte vill att kyrka och skola ska höra ihop. Den blomstertid nu kommer är en psalm och kan tyvärr uppfattas som en utövning av religionen, Kristendomen.Den andra länken var intressant. Det man inte accepterade var symboler på kläderna som kunde uppfattas rasistiska och det är väl inte mer än rätt att de förbjuds i skolorna. Ingen elev ska väl känna sig orolig eller rädd inför skolan om vissa nu väljer att ha hakkort och liknande på sina tröjor. Tycker tyvärr att det är korrekt så jag ser inte hur det här skulle på något sätt motsäga TS?
    Måste ju bara svara på detta inlägg 1 månad för sent

    Från andra länken:" – Vi har till och med blivit förbjudna att bära tröjor med Sveriges flagga på."
    Svenska flaggan är väl ingen symbol som bör förbjudas i skolorna?

    Angående den första länken så håller jag helt med om att kyrka och skola inte ska blandas ihop. Men det som denna länk bevisade var att det faktiskt sker protester mot att psalmer sjungs. Och den första länken bevisade att det har hänt att en skola förbjudit något som inte är rasistiskt.
    Men jag upprepar igen att jag ingenstans ser hur detta är invandrarnas fel.
  • minje

    Bra TS!

    Jag tror att om fler vinnlade sig om att kolla upp källor så skulle många av dessa uppviglande, prorasistiska "Klintbergare" slaktas. Vi kanske behöver utöka utrymmet för källkritik i den svenska skolan.

    Det är förstås fullkomligt absurt att Idas sommarvisa skulle uppfattas som stötande. Varför skulle (vi) invandrare ha något emot den?
    Jag har ett flertal gånger stött på liknande berättelser, men också farhågor som utmålas som profetior av typen "ja snart får vi väl inte kalla oss svenskar utan att beskyllas för att vara rasister!!"

    SUCK, säger jag bara.

  • meuf
    minje skrev 2008-05-01 00:27:41 följande:
    Bra TS!Jag tror att om fler vinnlade sig om att kolla upp källor så skulle många av dessa uppviglande, prorasistiska "Klintbergare" slaktas. Vi kanske behöver utöka utrymmet för källkritik i den svenska skolan.Det är förstås fullkomligt absurt att Idas sommarvisa skulle uppfattas som stötande. Varför skulle (vi) invandrare ha något emot den?Jag har ett flertal gånger stött på liknande berättelser, men också farhågor som utmålas som profetior av typen "ja snart får vi väl inte kalla oss svenskar utan att beskyllas för att vara rasister!!"SUCK, säger jag bara.
    Måste man inte älska det argumentet? "Jag är inte rasist, men invandrarna har gjort mig till rasist." Typ.
    Och då måste jag puffa för den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-65/m30350097.html
Svar på tråden Kommuner förbjuder rasistiska "Idas sommarvisa" i skolan pga invandrarna...