• Empo

Få en godare lukt i huset?? Tips tack!

Vi flyttade in i vårt underbara hus i november. Men den lukt som fanns då vi var och kolla på det finns fortfarande kvar och jag tål den bara inte sedan jag blev gravid!!
    Jag vill att det ska lukta fräscht och gott!
    Någon som har tips på hur man kan få bort en gammal lukt?
    Har testat med såpa på elementen men det fungerade inte..

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Få en godare lukt i huset?? Tips tack!
  • Empo

Mamma till Tobias skrev 2008-03-02 23:01:02 följande:
    Det ska stå... Finns det inte något som renar luften, typ luftrenare?
    Bor i piteå. Det vill säga nästan 100 mil ifrån stockholm

Prövade förresten "lukt i glas" som man kunde köpa på coop.. Men efter två dagar blev den lukten alldeles för mycket, så jag kräktes så fort jag kände av den. Så den ligger numera i soptunnan.
    Men till kontakten? Hmm.. Hur fungerar det? Finns det någon hemsida?
  • familyfour
    Empo skrev 2008-03-02 23:04:33 följande:
       Bor i piteå. Det vill säga nästan 100 mil ifrån stockholm Prövade förresten "lukt i glas" som man kunde köpa på coop.. Men efter två dagar blev den lukten alldeles för mycket, så jag kräktes så fort jag kände av den. Så den ligger numera i soptunnan. Men till kontakten? Hmm.. Hur fungerar det? Finns det någon hemsida?
    Här finns yankee candles svenska hemsida...

http://www.yankeecandle.se/ProductList.aspx?TM=60&SM=69&Color=2
  • annsing82

Rekomenderar ättika. luktar mycket i några dagar men den andra lukten försvinner. I vår lägenhet hade det bottrökare men som tur är så hade de "bara" rökt under fläkten. Torkade ur fläkten och väggen bredvid med ättika hock hade sen en skål men ättika stående under fläkten. Nu märks inget, folk som inte vet om att de rökt här tror inte på mig när jag säger det och vi har bara bott här i 4 månader. Ättika verkar funka mot de mesta lukter så testa om du inte mår för dåligt av ättika lukten. Bättre att ta bort lukten än att döja den.

• Lillfisk

Jag brukar fylla upp lite vatten i handfaten i badrummen och i vasken i köket, sen häller jag i en skvätt gottluktande sköljmedel. Sen får det stå och "gotta sig" ett par timmar. Då luktar det ren tvätt i hela lägenheten. Älskar det .

• MariaN

när vi flyttade in i våran lägenhet luktade det apa. vi började med att städa allt! skurade skåpluckor, torkade ur köksskåp, moppade golv, allt man kan tänka sig. det värsta försvann. grisarna som bodde här innan hade inte städat ordentligt.
    antar att du har städat igenom allt eftersom du bott i huset ett tag. så ett dyrt tips är annars att måla/tapetsera om. antagligen sitter det ju i väggarna och försvinner nog garanterat med lite nytt o frächt. jag vet hur jobbigt det är när det luktar illa i ens hem! lycka till!

• Empo

MariaN skrev 2008-03-03 10:49:46 följande:
    när vi flyttade in i våran lägenhet luktade det apa. vi började med att städa allt! skurade skåpluckor, torkade ur köksskåp, moppade golv, allt man kan tänka sig. det värsta försvann. grisarna som bodde här innan hade inte städat ordentligt. antar att du har städat igenom allt eftersom du bott i huset ett tag. så ett dyrt tips är annars att måla/tapetsera om. antagligen sitter det ju i väggarna och försvinner nog garanterat med lite nytt o frächt. jag vet hur jobbigt det är när det luktar illa i ens hem! lycka till!
    Har redan tapetserat om i hela huset.
    Dock, som jag nämde tidigare, så är den konstiga lukten mot tvättstugan och lilla kontoret och där har vi inte målat/tapetsera om och har som inga planer på det heller..
    Vi ska ha hit en som ska kolla avloppet i tvättstugan nu i veckan, men mina förhoppningar är inte så stora då vi ändå ränsade där vid jul.. Hmm, vi får se vad som händer.
    Tack alla för era tips!
  • Wavva

Den in i kontakten räcker 8 veckor tror jag...men refillen innehåller 2 st och sammapris som den första man köper, då blir det billigare i längden om man inte tröttnat på lukten.

• Wavva

Från våran källare luktar det en äcklig fuktlukt och det blir fukt i källare, inte blött någonstans och inte mögel men fukt eftersom det inte är dränerat på 40 år. Så avfuktare kan ju vara på sin plats om ni har någon ni kan låna av för att prova.

• Elsie76

Hur är ventilationen?
    Vi har ett äldre hus som har en lite "gammal" doft över sig. Går inte att göra så mycket åt om huset är gammalt. Jag har varit superhispig och tog hit en besiktningsman (en annan än den som besiktigade huset när vi köpte det). Han kollade krypgrunden och där låg det såklart en massa skräp plus att ventilationen i huset är dålig så då kommer det upp lite unken skräplukt från grunden. Dock var det inte mögel som tur var. Men nu i vår ska vi städa den, öka på ventilationen i huset och renovera så jag hoppas lukten försvinner.

• Austistmamma

Om den dåliga lukten är ett symptom på ett allvarligt problem med fukt eller liknande så gör ni bara ont värre genom det syntetiska camouflaget. Ni som föreslår doftljus o lukta-gott prylar - försök ta reda på vad de här parfymerna innehåller - det deklareras inte vad som är i ingrediensen "parfym" men det finns massor formaldehyder mm som inte är lämpligt för gravida eller barn.

• nytt eller gammalt

Beror på vad det är för lukt förstås! När
    Vi flyttade in i huset så luktade det väldigt mycket kiss i badrummet, eftersom det bott en väldigt gammal tant som vägrar hemtjänst i huset innan oss...och tja ni förstår.
    Det tog ett helt år med regelbunden grundlig städning innan lukten var borta.
    Den allmänna pensionärslukten försvinner bara om man sätter spärrskikt innan man målar/tapetserar. Efter 4 år är den fortfarande kvar fast svagt när man varit bortrest.

Svar på tråden Få en godare lukt i huset?? Tips tack!