• vänat

Linser / Glasögon

Jag har nu haft glasögon i många är tröttna fort på bågarna då det första jag jag sätter på mig när jag vaknar är mina glasögon det även det sista som åker av på kvällen då jag går i säng.

Glasögon blir mer eller mindre ett smycket inte enbart ett hjälpmedel.

Nu undrar jag ni som har både glasögon och lisner vad trivs ni bäst i? (vet att man även behöver glasögon om mam har linser)

vad är biligast en dagslinser eller måndslinser?
    Eller beror det på syn fel om man kan ha en dags linser/månads linser?

Vad före dara ni en dags eller månds linser?

Vad ser ni för fördelar med linser? fördelar med glasögon?
    Nackdelar med linser? nackdelar med glasögon?

berätta gärna allt vet redan att alla inte kan ha linser men borsett från det.

• Svar på tråden Linser / Glasögon
  • danitra
    vänat skrev 2008-02-28 13:58:36 följande:
    enar du att endags linser är dyrae än måndas linser?
    Om man dyker under vattnet så kan det blir lite jobbigt och dom kan ramla ur - så är det för mig. Men motionsimmar man med huvudet över vattnet så är det lugnt.

Dagsliner är dyrare eftersom du slänger ett par varje dag.
  • CarlHerman

Nej linser ramlar inte lätt ur. Mina har iallafall aldrig gjort det och jag har haft linser i snart 10 år. Ja man kan bada med dem, det är ju bl a därför linser är mkt smidigare än glasögon!

Jag har provat massa olika sorters linser, gillar endagars bäst. Har provat dygnet-runt linser men jag kunde bara ha dem 14 dagar i sträck max,sen fick jag nåt virus/bakterie i ögat och kommer troligtvis aldrig kunna ha dygnet runt igen.
    Prova linser,du kommer inte ångra dig!

• Guldskimmer

Dagslinser är dyrare än månadslinser.

Jag har bara linser (månadslinser) och tycker det är toppen! Bara man är noga med att rensa och så, så är det inga problem. ´

Glasögon tycker jag bara är krångel, de är i vägen, man ser typ inget när man duschar och är på simhallen osv.

Jag har mina linser på mig när jag är i simhallen, det går helt bra. Fast man kan ju inte dyka och öppna ögonen under vattnet då åker dom nog ur...

• vänat
    CarlHerman skrev 2008-02-28 14:02:48 följande:
    Nej linser ramlar inte lätt ur. Mina har iallafall aldrig gjort det och jag har haft linser i snart 10 år. Ja man kan bada med dem, det är ju bl a därför linser är mkt smidigare än glasögon!Jag har provat massa olika sorters linser, gillar endagars bäst. Har provat dygnet-runt linser men jag kunde bara ha dem 14 dagar i sträck max,sen fick jag nåt virus/bakterie i ögat och kommer troligtvis aldrig kunna ha dygnet runt igen.Prova linser,du kommer inte ångra dig!
    vet du eller någon ann ahär om synsam eller någon anna optiker kedja har prova på paket då det gäller linser?? Eller msåte man h köpa en för packning för ett halv år på en gång? menra om man inte skulle trivas med domeller av anna orska inte klara av att ha dom skulle det l kännas dumt att ett halvårs förbrukning av linser hemma.

Är det lätte? eller svårt att lära sig att själv säta in och plocka ur linserna??
  • LMK

Jag har oxå haft både och. Nu är jag däremot Laser-opererad & har perfekt syn!

Jag hade ganska svår astigmatism som var nästan omöjlig att få bra korrigerat i glasögon, mådde dåligt, fick huvudvärk etc.

Linserna hjälpte detta bra men jag blev oroligt torr i ögonen av dem! Vissa dagar var hopplösa. Provade olika sorter men kunde tillslut bara använda tunna sliconlinser typ Acuvue Advance, men inte heller de hjälpte alla dagar. Varma sommardagar med torr luft var det rent omöjligt att ha linser. Tyvärr!

De var 2 veckors linser & lite dyrare, men jag handlade mina på olika nätsiter. Kollade alltid på Prisjakt.se efter bästa pris just då.

Men som sagt, jag opererade mig & det är det bästa jag gjort i hela mitt liv! Visst, det kostar en hel del men slå ut det mot alla optikerbesök, linsinköp & glasögon du måste göra resten av livet så blir det billigt.

• vänat
    LMK skrev 2008-02-28 14:07:12 följande:
    Jag har oxå haft både och. Nu är jag däremot Laser-opererad & har perfekt syn! Jag hade ganska svår astigmatism som var nästan omöjlig att få bra korrigerat i glasögon, mådde dåligt, fick huvudvärk etc. Linserna hjälpte detta bra men jag blev oroligt torr i ögonen av dem! Vissa dagar var hopplösa. Provade olika sorter men kunde tillslut bara använda tunna sliconlinser typ Acuvue Advance, men inte heller de hjälpte alla dagar. Varma sommardagar med torr luft var det rent omöjligt att ha linser. Tyvärr!De var 2 veckors linser & lite dyrare, men jag handlade mina på olika nätsiter. Kollade alltid på Prisjakt.se efter bästa pris just då.Men som sagt, jag opererade mig & det är det bästa jag gjort i hela mitt liv! Visst, det kostar en hel del men slå ut det mot alla optikerbesök, linsinköp & glasögon du måste göra resten av livet så blir det billigt.
    Räcker dena oprtion livet ut då eller? kan du få nya syn fel sen? Gjode ont att opera? vilka evetuella komplikationer finns det? vad är det ungförliga priset?
  • zaaga

Har haft linser i 19 år nu..

Nackdelarna är verkligen inte många..
    De enda jag kan komma på är:

* En del har ganska lång "inlärningsprocess" innan man lärt sig att sätta i/ta ur linserna lätt.
    * För vissa kan det ta ett tag innan man hittat en sort som sitter perfekt på ögat.
    * För vissa är det jobbigt när man badar/simmar - linserna kan trilla ut, beror på hur ögat och linsen fungerar ihop. Vi har alla olika ögon så det är inte för alla som de sitter bra även under bad.

(* Om du har grav närsynthet kan det vara mycket svårt att få upp din synskärpa till 1.0. Men det är ju inte många som har det (Pratar dioptrier på över -10)

I övrigt är det bara fördelar!!!
    Den absolut största är skillnaden i synskärpa. Linser är helt överlägset. Du ser åt alla håll, du får en mycket mer naturlig synskärpa än med glasögon.

• vänat

Själv använder jag glasögen på badhuset vist det kan vara probelmatiskt i balnd funkar gör det lite värre då att bada i havet då det höga vågor.

• CarlHerman

Jag har lite samma problem som LMK så jag har fått prova massa olika sorters linser. Optikerna brukar vara schyssta tycker jag och låta en prova olika linser, särskilt om man som du precis ska börja med linser. De tjänar ju också på att man hittar rätt lins för en själv. Jag har bara handlat på synoptik,har varit toppen! Synsam är lite dyrare har jag fått för mig, iallafall där jag kommer ifrån.

• vänat

ja inte så b vålsamt närsynt är jag inte men har m stort brtyningsfel ena ögat är 90%

Svar på tråden Linser / Glasögon