• vänat

Linser / Glasögon

Jag har nu haft glasögon i många är tröttna fort på bågarna då det första jag jag sätter på mig när jag vaknar är mina glasögon det även det sista som åker av på kvällen då jag går i säng.

Glasögon blir mer eller mindre ett smycket inte enbart ett hjälpmedel.

Nu undrar jag ni som har både glasögon och lisner vad trivs ni bäst i? (vet att man även behöver glasögon om mam har linser)

vad är biligast en dagslinser eller måndslinser?
    Eller beror det på syn fel om man kan ha en dags linser/månads linser?

Vad före dara ni en dags eller månds linser?

Vad ser ni för fördelar med linser? fördelar med glasögon?
    Nackdelar med linser? nackdelar med glasögon?

berätta gärna allt vet redan att alla inte kan ha linser men borsett från det.

• Svar på tråden Linser / Glasögon
  • zaaga

Just ja.
    Dagslinser finns bara upp till ett visst antal dioptrier också. Har du över -7 kan det vara svårt. Då är det månadslinser som gäller.

• vänat
    zaaga skrev 2008-02-28 14:12:23 följande:
    Just ja. Dagslinser finns bara upp till ett visst antal dioptrier också. Har du över -7 kan det vara svårt. Då är det månadslinser som gäller.
    Ok tack för svret.
  • zaaga
    vänat skrev 2008-02-28 14:12:21 följande:
    ja inte så b vålsamt närsynt är jag inte men har m stort brtyningsfel ena ögat är 90%
    Astigmatism?
    Där kan det krångla lite. Det finns toric-linser (som korrigerar astigmatism) men de klarar inte alltför stor brytning, plus att din närsynthet bör ligga ganska lågt. Dom går inte så högt än.
  • CarlHerman

ja då kanske det blir lite värre med linser. Har också brytningsfel men bara lite så linserna jag harkorrigerar inte det, bara glasögonen.

• LMK

vänat skrev 2008-02-28 14:09:33 följande:

Räcker dena oprtion livet ut då eller? kan du få nya syn fel sen? Gjode ont att opera? vilka evetuella komplikationer finns det? vad är det ungförliga priset?
    Ja för närsynthet & astigmatism så är det livsbeständigt. Sen när det gäller långsynthet så kommer jag troligtvis behöva läsglas, men det beror på mest på vilka gener du har.

Operationen är HELT smärtfri & går på ca. 15-20 miuter. Du är vaken hela tiden. Jag gjorde en LASEK/ELSA & den ger obehag efteråt då det är mer av en ytbehandling på hornhinnan (tänk dig ett skrubbsår...) & man får en skyddslins som plåster efteråt. Hur ont man har är väldigt individuellt. För mig gjorde det inte ont ont, utan mer skav & svid. Ville ha kolsvart omkring mig & låg i sängen i typ 3 dagar. Maken fick fixa allt, jag fick inte upp ögonen. Tufft, javisst men det var jag inställd på.

Komplikationer kan alltid inträffa vid kirurgiska ingrepp, men de brukar vara sällsynta. Du får mkt. & bra info från den klinik du väljer om allt detta.

Jag betalade 22 000:- för båda ögonen. Då ingick alla mediciner du behöver efteråt, solglasögon samt ett återbesök.
    Undersökningen du gör innan du vet om en operation funkar för dig är helt gratis!
  • blomman81

Hade endags linser, det senaste. Eftersom mina ögon inte mådde bra av månadslinser. Glasögon slutade jag med för många år sedan, var jobbit med det tyckte jag.
    Men sen för ca ett år sedan opererade jag mina ögon med laser, så nu slipper jag allt vad glasögon och liser heter =) helt underbart. Värt vad enda öre!

• vänat
    zaaga skrev 2008-02-28 14:14:02 följande:
    Astigmatism? Där kan det krångla lite. Det finns toric-linser (som korrigerar astigmatism) men de klarar inte alltför stor brytning, plus att din närsynthet bör ligga ganska lågt. Dom går inte så högt än.
    min närsynt het i näst i till obefinltilg det är mitt brytningsfel som ställer til det för mig.
    CarlHerman skrev 2008-02-28 14:19:35 följande:
    ja då kanske det blir lite värre med linser. Har också brytningsfel men bara lite så linserna jag harkorrigerar inte det, bara glasögonen.
    ja får kola med optikerna tänkter mig dit i höst eller så men börjar redan nu fundrera så jag vet lite mer inna det dags.
  • vänat
    LMK skrev 2008-02-28 14:23:49 följande:
    vänat skrev 2008-02-28 14:09:33 följande:
    Ja för närsynthet & astigmatism så är det livsbeständigt. Sen när det gäller långsynthet så kommer jag troligtvis behöva läsglas, men det beror på mest på vilka gener du har. Operationen är HELT smärtfri & går på ca. 15-20 miuter. Du är vaken hela tiden. Jag gjorde en LASEK/ELSA & den ger obehag efteråt då det är mer av en ytbehandling på hornhinnan (tänk dig ett skrubbsår...) & man får en skyddslins som plåster efteråt. Hur ont man har är väldigt individuellt. För mig gjorde det inte ont ont, utan mer skav & svid. Ville ha kolsvart omkring mig & låg i sängen i typ 3 dagar. Maken fick fixa allt, jag fick inte upp ögonen. Tufft, javisst men det var jag inställd på. Komplikationer kan alltid inträffa vid kirurgiska ingrepp, men de brukar vara sällsynta. Du får mkt. & bra info från den klinik du väljer om allt detta. Jag betalade 22 000:- för båda ögonen. Då ingick alla mediciner du behöver efteråt, solglasögon samt ett återbesök. Undersökningen du gör innan du vet om en operation funkar för dig är helt gratis!
    [/citat]

Tack för dit utförliga svar!
    blomman81 skrev 2008-02-28 14:24:35 följande:
    [citat]
    Hade endags linser, det senaste. Eftersom mina ögon inte mådde bra av månadslinser. Glasögon slutade jag med för många år sedan, var jobbit med det tyckte jag.Men sen för ca ett år sedan opererade jag mina ögon med laser, så nu slipper jag allt vad glasögon och liser heter =) helt underbart. Värt vad enda öre!
    Låter ju possitivt!
  • Zimlis

jag har brytningsfel, astigmatism och nystagmus (osäker på stavning) har även bleka stavar inne i ögat de två sistnämnda felen gör att jag inte kan operera ögonen (vilket jag helst av allt hade velat)

Jag har iaf haft glasögon sen jag va 4 år och linser i 12 år.
    Linser är helt oslagbart.

Men det gäller att vara noga, jag hade i mina vid ett förkylningstillfälle och det resulterade i att jag inte kunde ha linser på ett helt år innan ögat va helt fritt från bakterier.

Nu sitter jag lite halvsnorig och har brillor på!!

Svar på tråden Linser / Glasögon