• vänat

Linser / Glasögon

Jag har nu haft glasögon i många är tröttna fort på bågarna då det första jag jag sätter på mig när jag vaknar är mina glasögon det även det sista som åker av på kvällen då jag går i säng.

Glasögon blir mer eller mindre ett smycket inte enbart ett hjälpmedel.

Nu undrar jag ni som har både glasögon och lisner vad trivs ni bäst i? (vet att man även behöver glasögon om mam har linser)

vad är biligast en dagslinser eller måndslinser?
    Eller beror det på syn fel om man kan ha en dags linser/månads linser?

Vad före dara ni en dags eller månds linser?

Vad ser ni för fördelar med linser? fördelar med glasögon?
    Nackdelar med linser? nackdelar med glasögon?

berätta gärna allt vet redan att alla inte kan ha linser men borsett från det.

• Svar på tråden Linser / Glasögon
  • vänat
    Zimlis skrev 2008-02-28 14:31:36 följande:
    jag har brytningsfel, astigmatism och nystagmus (osäker på stavning) har även bleka stavar inne i ögat de två sistnämnda felen gör att jag inte kan operera ögonen (vilket jag helst av allt hade velat)Jag har iaf haft glasögon sen jag va 4 år och linser i 12 år.Linser är helt oslagbart. Men det gäller att vara noga, jag hade i mina vid ett förkylningstillfälle och det resulterade i att jag inte kunde ha linser på ett helt år innan ögat va helt fritt från bakterier.Nu sitter jag lite halvsnorig och har brillor på!!
    med andra ord bör man undvika att använda linser då man är förkyld då eller?
  • Zimlis

Ja helt rätt. Det gäller även om man har nån annan infektion i kroppen så ska man undvika linserna just då.

vänat skrev 2008-02-28 14:42:25 följande:
    med andra ord bör man undvika att använda linser då man är förkyld då eller?
  • vänat
    Zimlis skrev 2008-02-28 15:20:47 följande:
    Ja helt rätt. Det gäller även om man har nån annan infektion i kroppen så ska man undvika linserna just då.
    Tack för att svar!! Bara att fundera vidare då och sen kola med optikern okså.
  • ming

Linser ger frihet, det är allt jag har att säga (tills på kvällen och man är så trött så man bara vill lägga sig, men ändå måste det sista man gör innan man lägger vara att ta ut linserna).

• SatuSv

tycker att det är bekvämast med glasögon,o snyggt oxå,förr använde jag linser heeela tiden,men nu använder jag både och lika mycket,har köpt skit fina glasögon...Det tråkiga m linser är att mina ögon blir så torra på kvällen o ibland redan när jag tagit på mig dom.
    Just nu har jag månads linser men vill eegntligen ha dags linser.

• PetraD

nja
    det är väl det om man har månadslinser att man måste ju "rengöra" dem lite och så, men det tar juinte många sek...
    så nån större nackdel kan jag inte komma på

vänat skrev 2008-02-28 13:37:11 följande:
    Fins det inga nackdelar med linser då? eller är det enbart fördelar??
  • Linda1976
    zaaga skrev 2008-02-28 14:12:23 följande:
    Just ja. Dagslinser finns bara upp till ett visst antal dioptrier också. Har du över -7 kan det vara svårt. Då är det månadslinser som gäller.
    Eh... Dailies finns till -10,00
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • CaMi

Jag trivs mycket bättre i linser. Har gjort det sen jag skaffade dem! Jag simmade i tonåren och för att se någonting var linser ett måste då. Och efter det har jag alltid känt att det är lättare med linser. De immar aldrig igen när man varit ute, de är aldrig i vägen när man vill ligga med huvudet på sidan på en kudde i soffan, de har aldrig fingeravtryck osv.

• Carr0n
    vänat skrev 2008-02-28 13:01:17 följande:
    Jag har nu haft glasögon i många är tröttna fort på bågarna då det första jag jag sätter på mig när jag vaknar är mina glasögon det även det sista som åker av på kvällen då jag går i säng.Glasögon blir mer eller mindre ett smycket inte enbart ett hjälpmedel.Nu undrar jag ni som har både glasögon och lisner vad trivs ni bäst i? (vet att man även behöver glasögon om mam har linser)vad är biligast en dagslinser eller måndslinser?Eller beror det på syn fel om man kan ha en dags linser/månads linser?Vad före dara ni en dags eller månds linser?Vad ser ni för fördelar med linser? fördelar med glasögon?Nackdelar med linser? nackdelar med glasögon?berätta gärna allt vet redan att alla inte kan ha linser men borsett från det.
    Jag använder linser dagligen. Började med det pga att jag idrottade när jag var liten och kunde inte använda glasögon då. Annars så hatar jag att se bågarna och man måste ju titta rakt fram för att kunna se, man kan ju inte lixom snegla på något, för då ser man ju inte när man hamnar utanför glaset Fundersam sedan kan du inte bada utan att vara "blind". Finns många många fördelar med linser enl mig. Ser inga nackdelar alls.

Du behöver inte glasögon om du har linser. Jag har ett par glasögon men har inte använt dem på flera år.

Beställer linser på internet, då kostar de ca 300 kr/mån (månadslinser), men då har jag färgade linser.
    Fastän jag använder månadslinserna längre än 1 mån. Man märker ju själv när de börjar bli sämre.
    Köper jag linser via optikern kostar det ca 3000 kr för ett halvår (månadslinser) fastän de är också färgade då.
Svar på tråden Linser / Glasögon